Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flytende bil


Anbefalte innlegg

På vei til jobb idag på slafsete vei, blanding av snø og salt.

Bilen bare skjener frem og tilbake, er nødt til og holde en fart på 40 km/t for å føle at jeg har nogenlunde kontroll på bilen.

Over 40 km, så skjener bilen fra side til side, jeg kan kjenne hvordan den jobber mot snøen om dere skjønner :-)

 

Og jeg blir jo forbikjørt av alle biler :-)

 

Jeg er ikke noen sinke i trafikken til vanlig for å si det sånn. Men kan ikke kjøre fortere når det er slikt føre. Bilen oppfører seg dårlig på veien.

 

Hvorfor/ Hva er årsaken til at andre kjører forbi i 60-70 km/t mens jeg må snile meg frem i 40 ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det første som slår meg er at du kjører med dårlige vinterdekk

Dekkene er et år gamle så de skulle være bra..

 

 

Har du sett på datomerkingen når de ble produsert? Kjøpte du noe billig drit som hadde stått på ett lager i flere år?

 

Gummidekk har en best før dato, blir dekkene for gamle blir gummien hard og dekkene fungerer dårlig. Det å ha dekk som ikkje er for gamle er spesielt viktig for vinterdekk.

Lenke til kommentar

 

 

Det første som slår meg er at du kjører med dårlige vinterdekk

Dekkene er et år gamle så de skulle være bra..

 

 

Har du sett på datomerkingen når de ble produsert? Kjøpte du noe billig drit som hadde stått på ett lager i flere år?

 

Gummidekk har en best før dato, blir dekkene for gamle blir gummien hard og dekkene fungerer dårlig. Det å ha dekk som ikkje er for gamle er spesielt viktig for vinterdekk.

 

 

Ja det har jeg ikke sjekket. Kjøpte bilen ny i 2012 med nye vinterdekk, men kan jo hende de var "gamle" ja

Lenke til kommentar

Selv om gummiblanding, kvalitet, alder, etc kan ha veldig mye og si på is, hardpakket snø, bar asfalt, så vil jeg påstå at bilens egenskaper, dekkstørrelse, og mønster-type er mer avgjørende på akkurat det føret du snakker om.

 

Til en viss grad kan det også være trade off mellom forskjellige egenskaper. På egen bil har jeg feks Michelin X-ice, som med alle sine små lameller og fine mønster er ganske bra på is, asfalt, og hardpakket snø, men på tykke lag med slaps kan man gjerne få mindre ullen styrefølese og mer stabilitet med et mye grovere mønster.

 

Uansett gjør du jo det rette ved å ikke la deg presse til å kjøre fortere enn du er komfortabel med. Det kan nok være irriterende for noen, men heller det enn å kjøre av veien. Noen kjører kanskje litt for sakte, men mange kjører definitivt fortere enn de burde. Stort sett hver gang ved større snøfall, så er det en eller annen som snurrer på E18 her jeg bor i forbindelse med feltskifte.

 

Men hva slags bil har du egentlig, og hva slags dekk sitter på den, type og størrelse? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...