Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekk i lønn


Vifster

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har vært langtidssykemeldt ( 1 år) Begynte å jobbe igjen i september.

I Jula var jeg syk i 6 dager og benyttet egenmelding til dette. Jobber i ia bedrift så jeg kan være bort 8 dager sammenhengende med egenmelding,

Fikk nå lønn for desember og jeg er trukket 6 dager i lønn. Arbeidsgiver mener jeg ikke kan benytte sykemelding eller egenmelding før jeg har vært i jobb i 26 uker etter jeg ble friskmeldt. Er dette riktig?

Jeg visste jeg ikke kunne være sykemeldt men trodde jeg kunne benytte egenmelding i denne perioden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at dette kan være annerledes i IA-bedrifter, så er det slik at du mister retten til sykepenger etter ~250 dager med sykepenger, uavhengig av om du dokumenterer sykdommen med egenmelding eller med sykemelding. Det følger av ftrl. § 8-12. Med mindre dette er annerledes i IA-bedrifter (og det tror jeg i utgangspunktet ikke det er) så har altså din arbeidsgiver helt rett.

Lenke til kommentar

Hverken Herr Brun eller Priim har rett. Retten til sykepenger fra folketrygden er betinget av 26 ukers tilstedeværelse på arbeid uten fravær ut over arbeidsgiverperioden, jfr. folketrygdloven § 8-12.

 

Retten til sykepenger fra arbeidsgiver etter folketrygdloven § 8-18 flg. krever at du har kommet tilbake i full stilling og har arbeidet i minst 16 dager etter at du ble frisk. Egenmelding er ikke en egen rettighet men en måte å dokumentere at du er syk på.

Lenke til kommentar

Hverken Herr Brun eller Priim har rett. Retten til sykepenger fra folketrygden er betinget av 26 ukers tilstedeværelse på arbeid uten fravær ut over arbeidsgiverperioden, jfr. folketrygdloven § 8-12.

 

Retten til sykepenger fra arbeidsgiver etter folketrygdloven § 8-18 flg. krever at du har kommet tilbake i full stilling og har arbeidet i minst 16 dager etter at du ble frisk. Egenmelding er ikke en egen rettighet men en måte å dokumentere at du er syk på.

Ahh. Det innebærer at man får sykepenger i arbeidsgiverperioden om man blir syk på nytt etter lengre sykefravær? Men ikke ved nytt langtidsfravær?

Lenke til kommentar

Du får sykepenger i arbeidsgiverperioden når du har gjenopptatt stillingen i 16 kalenderdager (etter arbeidskontrakten, det vil si at det regnes ikke som gjenopptatt hvis du jobber gradert). Hvis du blir sykemeldt ut over 16 dager før det er gått 26 uker vil du ikke få sykepenger for mer enn de første dagene fra hverken folketrygden eller arbeidsgiver. Men du kan etter omstendighetene ha krav på arbeidsavklaringspenger som sykepengeerstatning, jfr. folketrygdloven § 11-13.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...