Gå til innhold

[Løst] Mangler noen drivere. Trenger hjelp!


annonaki

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte laptop ifra multicom og fikk den levert uten installert OS. Så jeg installerte win. 8,1, og har fått den til å funke tilsynelatende greit. Det er noe småting som at jeg ikke får aktivert den interegrerte mikrofonen i multiplayerspill,men alt av viktige ting ser ut til å virke.

 

Men, når jeg går igjennom Device manager, så er det 4 punkter under "other devices" som ikke har drivere enda. Disse er:

 

PCI Device

PCI Simple communication device

SM Bus controller

Unknown device.

 

Hva gjør disse for min maskin?

Trenger jeg dem?

Og hvor får jeg tak i riktige drivere?

 

Kan legge ut infoen om hver enhet:

 

PCI Device:

 

Device PCI\VEN_10EC&DEV_5289&SUBSYS_51061558&REV_01\4&13f9b1c8&0&00E2 was configured.

Driver Name: null
Class Guid: {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
Driver Date:
Driver Version:
Driver Provider:
Driver Section:
Driver Rank: 0x0
Matching Device Id:
Outranked Drivers:
Device Updated: false

 

PCI Simple communication device

 

Device PCI\VEN_8086&DEV_8C3A&SUBSYS_51061558&REV_04\3&11583659&0&B0 was configured.

Driver Name: null
Class Guid: {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
Driver Date:
Driver Version:
Driver Provider:
Driver Section:
Driver Rank: 0x0
Matching Device Id:
Outranked Drivers:
Device Updated: false

SM Bus Controller

 

Device PCI\VEN_8086&DEV_8C22&SUBSYS_51061558&REV_05\3&11583659&0&FB was configured.

Driver Name: null
Class Guid: {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
Driver Date:
Driver Version:
Driver Provider:
Driver Section:
Driver Rank: 0x0
Matching Device Id:
Outranked Drivers:
Device Updated: false

Unknown device

 

Device ACPI\PNPC000\1 was configured.

Driver Name: null
Class Guid: {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
Driver Date:
Driver Version:
Driver Provider:
Driver Section:
Driver Rank: 0x0
Matching Device Id:
Outranked Drivers:
Device Updated: false

På forhånd, takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ganske logisk å gå til multicom.no -> support -> drivere....

Her finner du alle driver, f.eks. hovedkort, skjermkort og andre mer spesifikke drivere.

 

Om man snakker logikk, så er det også logisk å lese åpningstråden for å forstå hele problemet og gi et svar som er tilpasset problemstillingen. Ikke for å være frekk eller utakknemlig, men et generelt svar på en spesifikk problemstilling er i mange tilfeller like nyttig som solkrem i en gruve.

 

Jeg har selvfølgelig allerede vært der, men det er ingen steder "PCI", "SM Bus" eller "Unknown device" står nevnt. Så hvordan kan jeg vite hva jeg skal laste ned???

 

Jeg vet ikke hva slags enheter dette er, hva de gjør eller om de i det hele tatt trengs. Derfor spør jeg om dette, og hvor/hvordan jeg finner driverne til dem..

 

Kan jo legge ved linken for driverne til min modell og mitt OS hos multicom om noen vet spesifikt hvilken pakke jeg må laste ned eller om de i det hele tatt er der..

 

https://www.dropbox.com/sh/itv7nb06wu3c46u/CySg_lTjlw/Kunshan/P150S%2C%20P157S%2C%20P170S%2C%20P177S/Windows%208.1

Lenke til kommentar

Det står da ingenting i første post at du har vært på multicom.no og sett etter drivere...?

Du kan begynne med driver til chipset, men i utgangspunket burde du trenge alle (bortsett fra VGA hvor det er forskjellige for 32 bit og 64 bit).

Det har du rett i. Det står ingenting om at jeg har vært på multicom:) Men som du selv sa så var det ett logisk sted å begynne:))

 

Jeg har som sagt drivere til alt utenom de fire spesifikke nevnte enhetene. Og jeg lurer på hva disse enhentene er, og om jeg egentlig trenger dem. Vet du det?

 

Du sier jeg kan begynne med driver til chipset? Men er det driverne til en av de nevnte enhetene da?

 

Takk for svar forøvrig. Jeg setter pris på det:)

Lenke til kommentar

Mulig at du bare mangler fire drivere, men du bør alikevel installere driveren du lenker til. Det er (nesten) bestandig bedre å installere produsentens driver enn å bruke en universaldriver i Windows. Installer i hvertfall audio, chipset, LAN, touchpad og VGA (både for integrert og nvidia).

Etter et raskt søk ser det ut som den øverste driveren du mangler er til kortleser, og de to neste ligger sikkert i chipsetdriveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig at du bare mangler fire drivere, men du bør alikevel installere driveren du lenker til. Det er (nesten) bestandig bedre å installere produsentens driver enn å bruke en universaldriver i Windows. Installer i hvertfall audio, chipset, LAN, touchpad og VGA (både for integrert og nvidia).

Etter et raskt søk ser det ut som den øverste driveren du mangler er til kortleser, og de to neste ligger sikkert i chipsetdriveren.

 

Det er KUN de fire enhetene nevnt i åpningsinnlegget jeg lurer på. Ingenting annet. Jeg har allerede produsentens drivere for alle komponentene jeg har identifisert...

 

Så den første er kortleseren? Vel, den er ikke så viktig.

Og den siste ser ut til å ha noe å gjøre med "flight mode", noe som heller ikke er så nøye om det stemmer.

 

Da gjenstår de to midterste. Chipsetdriveren er vel mest sannsynligvis allerede installert. Laptopen hadde vel ikke fungert om jeg ikke allerede har installert den?

Lenke til kommentar

Ja, den virker uten chipset-driverne. Men ikke alltid optimalt.

Chipsetdrivere er normalt noe av det første man bør installere.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor du kverulerer. Er jo bare å laste den ned og installere...

 

Herregud. Kverulerer faktisk. Jeg stiller spørsmål fordi jeg lurer på noe. Hvis det er kverulering så vet ikke jeg. Håper du ikke har en jobb hvor folk kommer å stiller deg spørsmål...

 

Men takk for infoen om at en laptop virker (men ikke alltid optimalt) uten chipsetdriverne. Det var nyttig info for min del, og jeg et ett steg nærmere ett konkret svar.

 

Men jeg installerer ikke noe på bakgrunn av "de ligger sikkert der" og ihvertfall ikke når jeg ikke vet om det er noe jeg trenger i utgangspunktet.

 

Så vet du eller noen andre hva "PCI Simple communication device" og "SM Bus controller" er og om jeg trenger dette?

Lenke til kommentar

Men jeg installerer ikke noe på bakgrunn av "de ligger sikkert der" og ihvertfall ikke når jeg ikke vet om det er noe jeg trenger i utgangspunktet.

Tror du Multicom legger ut drivere for morro skyld? Alle driverene bør installeres for at PC-en skal fungere optimalt. Tror vel at produsenten vet bedre enn deg om hvile drivere som trengs...

 

Hvor mange argumenter og hvor mye dokumentasjon trenger du ha for å installere chipsetdrivere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...