Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU vifte starter ikke før 5 sec etter PCen :S


Anbefalte innlegg

Satt i sammen en PC får en kompis. Å når vi var ferdig og skulle ta den på, så starta ikke CPU vifta før 4-5 sec etter PCen var skrudd på, da stopper PCen når vifta begynner pga den ikkje får kjøling I guess. Men den starter seg igjen etter eit sekund eller to å så suser den noe jææævligt så går den tilbake på normalt tempo å PCen skrur seg på. Så PCen står på og fungerer som den skal nå. Det er stock vifta til ein i7 4770k prosessor.

Må få en fiks til dette i og med jeg tipper dette ikke er sunt får PCen :p

Raskt svar hadde vert flott sånn at vi kan få fiksa dette etter jobb i dag! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At vifta går med fullt turtall først (for å være sikker på at vifta går) er normalt. Og vært borti at vifta ikke helt går på momentant.

 

Det har vært noen ganger med maskinvareendring at PCen tar en "reboot", altså før POST er ferdig, så starter den på nytt. Det er ikke noe problem.

CPU-kjøleren har nok mer enn høy nok varmekapasitet til å kunne takle at prosessoren står på i 4-5 sekunder, uten at den blir for varm. Om det blir så varmt at CPUen skrur seg av (95-100 grader) så vil du kunne kjenne det godt på kjøleren. (den vil være så kokvarm at du ikke har sjans til å ta på den)

 

For at dette skal skje så trenger jeg minst en 30 sekunder. 5 sekunder vil ikke varme opp mange gradene. (du kan jo kjenne etter selv med hånda)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PCen er helt ny. Eneste som er igjen ifra gammelt er strømforsyning og 2 lagrings harddisker. (Kjører SSD 250gb som disk 0 nå, som er helt ny).

 

CPU: http://www.dustinhome.no/product/5010742247/intel-core-i7-4770k-3-5ghz-8mb-s-1150/

HK: http://www.dustinhome.no/product/5010745150/asus-maximus-vi-gene-z87-s-1150/

 

Skal ut til han som eiger PCen i dag og sjekke bios. Kan evt ta en liten filmsnutt å vise me mindre det funker som det skal etter jeg har sjekka bios. Kan ver den funker i dag da, i og med at når jeg såg dette med mine egene øyner så var harddiskene tomme å vi har formatert etc nå.

Lenke til kommentar

Et kjapt overslag med litt gjetting på neon faktorer sier meg at det faktisk tar rundt 233 sekunder før prosessoren er så varm at den skrur seg av.

Har da gått ut fra at når kjøleribba når 75 grader, så er CPUen rundt 95-100 grader (pga en del motstand i ribba/pastaen/IHS), og at effekten på CPuen er rundt 50W. (kjører ikke på maks når du booter/POST). Gikk da også ut fra en kjøler i aluminium på 260g (står den veier 330g, men trekker da fra vifta).

 

5 sekunder burde ikke øke tempen på ribba mer enn litt over en grad. (som jeg fikk ut av teorien i hvert fall)

 

Edit: Dette er da bare et overslag og tar ikke hensyn til andre faktorer som eventuelt ville ført med seg lengre tid. http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity

Selv om jeg må innrømme at det hørtes litt lenge ut...

((50C/0,897)*260g) / 50W = 233s

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har vel noe av det samme på min maskin (Asus HK) men jeg har ikke stock vifte, så jeg har ikke tenkt noe over det. men vifta tar en kvart omdreining i det maskinene starter, så kan det ta en stund før den begynner å spinne på nytt før den igjen slår seg av. men under belastnign snurrer den rundt hele tiden.

ble dette bare rør? kvart omdreining, pause noen sekunder, spinner opp og slår seg av, starter opp ved belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...