Gå til innhold

Tjuveri av maskin, hvordan er det med sporingen?


rscue

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Har kjøpt meg en d8800 maskine fra en kompis og lurte på hvordan jeg best kunne tjuveri sikre den, Hvis noen stjeler min maskine kan da fujutsi eller andre spore maskinen min, endres det evt ved bytte av hardisk og software?

 

Har sett flere firmaer som aventere på nettet med software overvåking av bærbare maskiner men det blir fort dyrt, og den overvåkningen forsinner vel ved bytte av harddisk. Mac addressen er unik og kan spores, men hvordan sporer man den?? En kompis av meg sa at hvis en tyv stjal maskinen min kunne han bare flushe maskinen min og bytte hdd så var det ingen som kun finne maskinen min igjen, uansett om han brukte den på nettet, men da kan man spore mac addressene eller forsvinner den hvis tyven "flusher " maskin" ??

 

Er det vits i a forsikre en så gammel maskine ?? (er nesten et år gammel og kostet 18000,- kroner ny..) Og følger evt forsikringen som han skrev under på hos elkjøp, ( gjelder for for 3 år) med maskinen når jeg kjøpte den..

 

Er litt ny innen bærbar, men en plass må man begynne. Finnes det foresten mulighet til å sikre data på hdd slik at den forsvinner hvis man taster feil passord eller noe ?? Passord program eller noe, bios passord hjelper vel ikke, da man kan ta ut hdd og hente ut dataen via en annen maskin og biosen kan man vel resette via jumpere??

 

rscue

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan også kjøpe ny BIOS for 2-300 kr da er PC'n "ren". HD'n har ikke annen info enn det som blir installert på den bortsett fra serie nr. Tror ikke du skal bekymre deg så mye, er somregel skadeforsikring du trenger på bærbare og ikke tyveri.

 

Hva er det du sikter til her? Mener du at man kan spore maskiner via BIOS? I såfall tror jeg du bør varsle ITavisen og andre lignende tidsskrift, for dette er en stor nyhet.

 

-KJ

Lenke til kommentar
er vel liten sjangs for at noen stjeler den med mindre du forlater den , og da bruker du bare en slik

 

Den derre tas lett med en leatherman, har jo både avbiter, fil og sag som biter på metall...Men du har gjort ditt for å sikre den da ihvertfall så full forsikrings utbetaling kan du regne med å få.

Lenke til kommentar
Litt av poenget med en bærbar er jo at du kan ta den med deg. Du lar den selvsagt ikke ligge ubevokted.

 

En mac adresse til et kort er lett å endre. Jeg kan endre min i bios.

 

Fordelen med å "lagre" Mac adressen hos et firma er jo at de vil spore den opp så fort den kommer på nett.

 

Mac adressen sitter hvis jeg husker riktig i Netverks kortet.

Ja det er bare å bytte det ut men hvilken "tyv" tenker på det. ?

 

Har sett noen nettsider som tilbyr denne type sporing.

Lenke til kommentar
Mac adressen sitter hvis jeg husker riktig i Netverks kortet.

Ja det er bare å bytte det ut men hvilken "tyv" tenker på det. ?

Ja det sitter i nettverkskortet, men mitt er innebygget. Derfor kan jeg endre det i bios. Hvis det ikke er innebygget, hvilken garanti har du for at det vil bli brukt da?

 

En tyv med litt datakunnskaper ville tenke på det.

 

Uansett, den beste formen for tyverisikkring er selvsagt å unngå at det skjer. Det betyr at du ikke lar den stå ubevoktet over lengere perioder. Det gjelder også i bilen. Det tar 10 sekunder å knuse ruta og ta den med seg.

 

Jeg har en Defcon sak med alarm. Alarmen går av hvis tråden klippes. Det er også mulig å aktivere den slik at den piper ved bevegelse.

 

Dessuten så tar jeg den med meg hvis jeg skal være borte lengere enn et par minutter.

 

Det finnes programmer som krypterer alt innholder på disken. Der er du vel nødt til å skrive inn et passord eller noe slikt for å få tilgang. Det kan jo være en mulighet.

Lenke til kommentar
Litt av poenget med en bærbar er jo at du kan ta den med deg. Du lar den selvsagt ikke ligge ubevokted.

 

En mac adresse til et kort er lett å endre. Jeg kan endre min i bios.

 

Jeg vet at det er mulig å spoofe MAC-adressen, men hvordan kan man endre den permanent i BIOS eller i firmware på nettkortet?

 

Hvordan maskin har du?

Lenke til kommentar
Litt av poenget med en bærbar er jo at du kan ta den med deg. Du lar den selvsagt ikke ligge ubevokted.

 

En mac adresse til et kort er lett å endre. Jeg kan endre min i bios.

 

Jeg vet at det er mulig å spoofe MAC-adressen, men hvordan kan man endre den permanent i BIOS eller i firmware på nettkortet?

 

Hvordan maskin har du?

Tok feil så til de grader. Mente jeg hadde sett at det var mulig, men husket selvsagt feil... :oops:

 

Mener fortsatt jeg har sett det en plass, men det var ikke på min kjære Thinkpad T30. Er nok i software en eller annen plass.

 

For en gang skyld var jeg helt på viddene... :-?

Lenke til kommentar
Holder med Mr Y her. Det er ikke mulig å skifte MAC adresse. Og slettes ikke i BIOS. Dette er brent inn på netverkskortet og for å skifte mac adresse så må man bytte nettverkskort. IT IS NOT POSSIBLE TO CHANGE WITHOUT A NEW CARD.

Vel, nå finnes det kort med EEPROM's da. Kan flashes og endre MAC-adresse på den måten.

MAC-adressen kan også forandres midlertidig (spoofing - til neste reboot) :

 

I Linux gjør du det slik :

#ifconfig eth0 hw ether ??:??:??:??:??:??

Der ??:??:??:??:??:?? = ny MAC-adresse

 

I Windows 2k/XP kan du bruke SMAC for å bytte MAC-Adresse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...