Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan tipser man politiet anonymt? (Hasj)


Anbefalte innlegg

Et slikt tips vil vel ikke hjelpe politiet så mye, da det IKKE gir dem rett til å ransake boligen hans, ei heller ransake person om de vil det.

 

For at politiet skal ha lov til å ransake boligen hans må de ha minst skjellig grunn, altså det må være over 50% sjanse på at han har begått det lovbruddet han mistenkes for, og et anonymt tips er ikke godt nok for det. Selvsagt, om de kommer på døra kan han slippe dem inn men om de ransaker med de bevisene du sier de har (altså ditt tips) er det noen som får smekk på pung i nærmeste framtid.

 

Her er et eksempel på at politiet har rykket ut på bakgrunn av noen anonyme tips helt uten bevis i ryggen. Spesialenheten for politisaker sier ransakelse var ulovlig. I artikkelen står det anonyme tips, så anter de tips fra flere personer. http://www.abcnyheter.no/nyheter/090926/politiet-ma-betale-50000-i-bot

 

Om jeg tar feil får noen med bedre peiling rette på meg :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det kompisen hannes gjør er kriminelt, så det er en sak for politiet. Trådstarter trenger ikke å vite noe mer enn dette.

 

Igjen, "kriminelt" og "umoralsk" er to forskjellige ting. Et eksempel er hun "kriminelle" dama som ble tatt for utenomekteskapelig sex (etter voldtekt) i Dubai forleden. Det er ingen tvil om at hun både brød landets lover og innrømmet det, men jeg er såpass reflektert at jeg likevel ikke synes det er riktig.

 

Jeg aner ikke noe om hvem TS vil tyste på, men om det er en kompis kan jeg si at han ikke vil gjøre annet enn å lage et helvete for personen. Hadde jeg hatt en kamerat som var voldtektsmann hadde jeg tystet selv.

 

Edit:

 

TS skriver ikke noe om hvorfor han ønsker å tyste, men en mulighet kan være at han har en kamerat som han tror er "på kjøret" og da vil jeg bare si med en gang at politiet ikke er rett innstans å henvende seg til. Det hadde vært greit å vite mer om bakgrunnen :))

 

 

Trådstarter har heletiden ønsket å vite hvordan, ikke hvorfor.

Lenke til kommentar

Trådstarter har heletiden ønsket å vite hvordan, ikke hvorfor.

 

Selvsagt har ikke TS lurt på hvorfor (?); det er det jeg som lurer på sånn at jeg kan fortelle TS hvorfor det å tyste på noen pga. hasj er en fantastisk dårlig idé, med mindre han ønsker å ødelegge livet til vedkommende. Nå har jeg ikke TS oppgitt noen grunn som jeg kan se, og jeg er ikke sikker på om han er i tråden engang, men med mindre dette er en person han ønsker alt vondt (som det teoretisk sett kan være) er det en dårlig løsning. Hvis han på den annen side ønsker denne personen alt vondt, er det også ikke nødvendigvis den lureste løsningen, men det kan fungere...

Endret av pifler
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Trådstarter har heletiden ønsket å vite hvordan, ikke hvorfor.

 

Selvsagt har ikke TS lurt på hvorfor; det er det jeg som lurer på sånn at jeg kan fortelle TS hvorfor det å tyste på noen pga. hasj er en fantastisk dårlig idé, med mindre han ønsker å ødelegge livet til vedkommende. Nå har jeg ikke TS oppgitt noen grunn som jeg kan se, og jeg er ikke sikker på om han er i tråden engang, men med mindre dette er en person han ønsker alt vondt (som det teoretisk sett kan være) er det en dårlig løsning. Hvis han på den annen side ønsker denne personen alt vondt, er det også ikke nødvendigvis den lureste løsningen, men det kan fungere...

 

 

Det er ganske enkelt, er det mindre alvorlig får han ett forneklet forelegg, er det værre enn det burde være får han straff. Så hva er problemet?

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt, er det mindre alvorlig får han ett forneklet forelegg, er det værre enn det burde være får han straff. Så hva er problemet?

 

Så du tar på deg oppgaven med å svare for TS også nå, i tillegg til å være moralpoltii med tvilsom moral?

 

For det første får han et forelegg, ikke et forenklet forelegg, og er det verre har han i tillegg sikret kompisen sin straff for nullofferkriminalitet..

 

Selv om det viser seg at "den skyldige" bare har røyket, vil han ut fra alder (den vet vi ikke) måtte tisse på glass, og det kan godt hende han har et førerkort som ryker og. Noen er avhengige av førerkort i jobben, så da ryker jobben også.

 

Dette er et MULIG scenario som jeg har hørt om før, da var det en på 20 som hadde røyket noen dager i forveien. Han fungerte helt fint og hadde en vanlig jobb, tjente 550.000 og går nå på NAV.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det er ganske enkelt, er det mindre alvorlig får han ett forneklet forelegg, er det værre enn det burde være får han straff. Så hva er problemet?

 

Så du tar på deg oppgaven med å svare for TS også nå, i tillegg til å være moralpoltii med tvilsom moral?

 

For det første får han et forelegg, ikke et forenklet forelegg, og er det verre har han i tillegg sikret kompisen sin straff for nullofferkriminalitet..

 

Selv om det viser seg at "den skyldige" bare har røyket, vil han ut fra alder (den vet vi ikke) måtte tisse på glass, og det kan godt hende han har et førerkort som ryker og. Noen er avhengige av førerkort i jobben, så da ryker jobben også.

 

Dette er et MULIG scenario som jeg har hørt om før, da var det en på 20 som hadde røyket noen dager i forveien. Han fungerte helt fint og hadde en vanlig jobb, tjente 550.000 og går nå på NAV.

 

 

Nei, jeg forklarte straffesystemet rundt det. Hva TS gjør er fullstendig opp til han.

Lenke til kommentar

 

Nei, jeg forklarte straffesystemet rundt det. Hva TS gjør er fullstendig opp til han.

 

Du forklarte en brøkdel av straffesystemet uten å ha blitt spurt.

 

Uansett: TS: kan du forklare mer rundt situasjonen, så kanskje det kan bli lettere å gi gode råd?

 

Her er forresten noe til deg Priim: High childhood IQ linked to subsequent illicit drug use, research suggests

 

 

Diskusjonen handler ikke om narkotika, noe jeg forøvrig er for en legalisering på. Men det handler om hvorvidt TS kan anmelde eller tipse noen annonymt, som er mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvordan tipser jeg politiet om bekjente som er i besittelse av hasj og trolig også narkotika?

Kan man sende anonyme tips?

 

Anonymous poster hash: 3bd12...761

 

hasj er narkotika - siden du ikke visste det, kan det jo hende du er helt på viddene selv .., og derfor ikke skal foreta deg noe spesielt

 

Noen du har horn i siden til?

Lenke til kommentar

. Men det handler om hvorvidt TS kan anmelde eller tipse noen annonymt, som er mulig.

 

Ja, det er mulig, men har det slått deg at TS kanskje ikke er klar over konsekvensene det kan gi?

 

H*n må gjerne gjøre det om det er en gjennomtenkt handling, men mye sier meg at det ikke er det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

. Men det handler om hvorvidt TS kan anmelde eller tipse noen annonymt, som er mulig.

 

Ja, det er mulig, men har det slått deg at TS kanskje ikke er klar over konsekvensene det kan gi?

 

H*n må gjerne gjøre det om det er en gjennomtenkt handling, men mye sier meg at det ikke er det...

 

 

Trådstarter er tydligvis klar over at det har konsekvenser, når du tipser politiet om noe får det ofte konsekvenser.

Hvorfor skal ikke trådstarter få benytte borgerretten sin å melde i fra om noe som både han og loven synes er galt?

Lenke til kommentar

Trådstarter er tydligvis klar over at det har konsekvenser, når du tipser politiet om noe får det ofte konsekvenser.

Hvorfor skal ikke trådstarter få benytte borgerretten sin å melde i fra om noe som både han og loven synes er galt?

 

Selvsagt vet han at det har konsekvenser, men ikke nødvendigvis hvilke. Om det er et forsøk på å hjelpe er det feil sted å starte. Om han vil ødelegge for noen kan det være en god idé.

 

Jeg har aldri sagt at han ikke skal få benytte borgerretten sin, jeg har bare stilt spørsmål om dette egentlig er det han ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trådstarter er tydligvis klar over at det har konsekvenser, når du tipser politiet om noe får det ofte konsekvenser.

Hvorfor skal ikke trådstarter få benytte borgerretten sin å melde i fra om noe som både han og loven synes er galt?

 

Selvsagt vet han at det har konsekvenser, men ikke nødvendigvis hvilke. Om det er et forsøk på å hjelpe er det feil sted å starte. Om han vil ødelegge for noen kan det være en god idé.

 

Jeg har aldri sagt at han ikke skal få benytte borgerretten sin, jeg har bare stilt spørsmål om dette egentlig er det han ønsker.

 

 

Så du stiller tvil til trådstarter sin evne til å velge selv?

Hadde trådstarter ønsket å få sine valg og muligheter vurdert hadde han postet det, han var kommet til dit han ønsket å finne ut hvordan han kan gå frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke det ene, så er det vel det andre.

Og det virker som om trådstarter er sykt opphengt i denne "kompisen" da. Gudene må vel vite hvordan "kompis" han forestiller seg han er, men. Og mon tro hva denne fyren hadde syntes om han fant ut hvor gale dette egentlig er for trådstarter.

Og hvor smart er det egentlig å spørre om denne type ting her inne på diskusjon.no? Hva om fyren er innom og leser her litt i blant og kjenner seg kanskje delvis igjen? Blir vel ikke så vanskelig å ligge sammen 2 og 2 da hvis politiet en dag står på døren hans.

Og trådstarter nevner at "alt han trenger å vite" er at det er ulovlig å røyke hasj? Jeg kan forestille meg at han burde jo vite hvor mye denne fyren eventuelt røyker og da i så fall. Hva om han ikke har noe på seg eller hjemme f.eks når politiet står på døren hans? Lite de kan gjøre da bare på bakgrunn av et anonymt tips.

Og da er det vel bare opp til denne fyren til å kunne få ta sin hevn da. Han vet jo sannsynligvis veldig godt hvem som har tystet på ham. Hvem hadde ikke tatt hevn da liksom?

 

Det jeg undrer meg litt på, hva er det egentlige problemet til trådstarter?
Og prøver han å skyve dette over på denne fyren av en eller annen grunn?

Er det bare fordi han har prøvd hasj, og trådstarter har ikke? Og derfor har han egentlig veldig lyst å prøve, men samtidig ikke, på grunn av mye forskjellig?

Eller er det ikke relatert til hasjrøyking i det hele tatt kanskje?

Trådstarter er ikke bare misunnelig på denne karen da? Fordi han er den han er, men også som mange andre, har han også negative sider med seg?

Hvem vet. Men hvis det er problemer noe sted, så hjelper jo terapi i blant da.

Egenterapi og, forsåvidt. Og musikk kan brukes som terapi for noen har jeg hørt. Diverse musikere bruker musikken sin slik, ved å ventilere litt om hva enn. Ofte er tekstene til diverse folk bare bullshit og da og betyr i grunn svært lite for en. Men musikk blir nok oppfattet ofte relativt individuelt likevel, både for folk som lager musikken, men også for folk som bare lytter til musikk.

Musikk ja. Det ble linket til en låt tidligere i tråden, så da ønsker jeg og å gjøre det det. Hvem som helst kan jo linke til en (norsk) låt på youtube vel. :)

 

(Og noen ganger hvis man er heldig får man også et musikalsk svar tilbake og, men det hører nok også med til sjeldenhetene i utgangspunktet.)

 

Ingen lystløgner-tendenser. Ingen løgner. Kun musikk.

http://www.youtube.com/watch?v=uGlclNN8E0o



Anonymous poster hash: 95be5...128
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, "kriminelt" og "umoralsk" er to forskjellige ting. Et eksempel er hun "kriminelle" dama som ble tatt for utenomekteskapelig sex (etter voldtekt) i Dubai forleden. Det er ingen tvil om at hun både brød landets lover og innrømmet det, men jeg er såpass reflektert at jeg likevel ikke synes det er riktig.

Hun ble dømt fordi hun trakk anmeldelsen.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

 

Igjen, "kriminelt" og "umoralsk" er to forskjellige ting. Et eksempel er hun "kriminelle" dama som ble tatt for utenomekteskapelig sex (etter voldtekt) i Dubai forleden. Det er ingen tvil om at hun både brød landets lover og innrømmet det, men jeg er såpass reflektert at jeg likevel ikke synes det er riktig.

Hun ble dømt fordi hun trakk anmeldelsen.

 

 

Og hvorfor trakk hun anmeldelsen? Jo, fordi hun da hadde blitt dømt for sex...

 

Hun satt i klisteret etter å ha sladret første gangen, for uansett hva hun hadde gjort hadde hun enten hatt sex før ekteskapet eller avgitt falsk forklaring (løyet og anklaget noen uten grunn).

Lenke til kommentar

Jeg tipset politiet "anonymt" en gang om en narkotikasak, sannsynligvis under litt andre omstendigheter. Hvis du ordlegger deg rett vil du ikke bli dratt inn i saken.

 

Jeg ringte 02800 og forklarte at jeg hadde informasjon ang. omsetning av narkotika på stedet jeg bor. Fortalte at jeg viste om personer solgte amfetamin og hasj. Personen i andre enden sa da at henvendelsen min skulle videresendes til politistasjonen der jeg bor.

Dagen etterpå ble jeg kontaktet av en politietterforsker som arbeider med narkotikasaker, han spurte om jeg hadde lyst til å komme innom stasjonen for å ta en prat om saken. Noe jeg gikk med på.

På stasjonen forklarte jeg at jeg ikke hadde lyst til å bli innblandet i saken på noen som helst måte, da jeg fryktet represalier. Politimannen garanterte meg at jeg ikke skulle bli innblandet (du blir nesten nødt til å ta dem på ordet). Jeg ble spurt om hvordan jeg viste at personene var i besittelse, og hvorfor jeg valgte å gå til politiet med det.

Politiet kommer til å vurdere troverdigheten av det du sier. Kan du si noe konkret er det mer verdifullt enn om du "har hørt" osv.

 

Selv om det er uinteressant, så hører det med til saken at jeg gikk til politiet fordi jeg ble lurt til å frakte 100g amfetamin ved en anledning og nærmere en kilo hasj ved en annen anledning, av noen jeg trodde var vennene mine. Enden på saken ble at tre personer ble arrestert og dømt. En ble dømt til rundt et år, de to andre 3 og 6 mnd.

Det er ikke et lett valg å ta, selv om det er venner som har gått bak din rygg på verst tenkelige måte. Ikke var det spesielt enkelt etterpå heller, jeg ble spurt rett ut av en av dem som ble siktet i saken om jeg hadde gått til politiet. Heldigvis (for meg) anså disse personene meg for en dem kunne stole på, så det ble ikke noe mer ut av det enn et enkelt spørsmål. I dag, snart fire år senere er det fortsatt ingen som misstenker meg for å snakket med politiet.

 

Verden er nok ikke så sort og hvit at man kan si at det er rett eller galt å gå til politiet med noe man vet. Personlig hadde jeg nok ikke gått til politiet med saken om jeg ikke hadde blitt innblandet slik. Men når folk er så skruppelløse at de med viten og vilje setter andre i posisjon for å kunne bli tatt for grove narkotikaforbrytelser fortjener dem ikke bedre.

Så kan dere gjerne spørre hvorfor jeg hadde venner som solgte hasj og amfetamin... Jeg brukte selv hasj.



Anonymous poster hash: d6835...d00
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Hvorfor skal en gå til Politiet med det? Hvor skal en tyste?". Hva er det som går av dere, folkens?

Selv om dere er så enkle at dere kun ser en liten joint med de de store skylappene deres tredd over hodet, så kan slike små tips være viktige brikker når Politiet ruller opp større, kriminelle nettverk.



Anonymous poster hash: 6ea09...d2c
Lenke til kommentar

 

Jeg tipset politiet "anonymt" en gang om en narkotikasak, sannsynligvis under litt andre omstendigheter. Hvis du ordlegger deg rett vil du ikke bli dratt inn i saken.

 

Jeg ringte 02800 og forklarte at jeg hadde informasjon ang. omsetning av narkotika på stedet jeg bor. Fortalte at jeg viste om personer solgte amfetamin og hasj. Personen i andre enden sa da at henvendelsen min skulle videresendes til politistasjonen der jeg bor.

Dagen etterpå ble jeg kontaktet av en politietterforsker som arbeider med narkotikasaker, han spurte om jeg hadde lyst til å komme innom stasjonen for å ta en prat om saken. Noe jeg gikk med på.

På stasjonen forklarte jeg at jeg ikke hadde lyst til å bli innblandet i saken på noen som helst måte, da jeg fryktet represalier. Politimannen garanterte meg at jeg ikke skulle bli innblandet (du blir nesten nødt til å ta dem på ordet). Jeg ble spurt om hvordan jeg viste at personene var i besittelse, og hvorfor jeg valgte å gå til politiet med det.

Politiet kommer til å vurdere troverdigheten av det du sier. Kan du si noe konkret er det mer verdifullt enn om du "har hørt" osv.

 

Selv om det er uinteressant, så hører det med til saken at jeg gikk til politiet fordi jeg ble lurt til å frakte 100g amfetamin ved en anledning og nærmere en kilo hasj ved en annen anledning, av noen jeg trodde var vennene mine. Enden på saken ble at tre personer ble arrestert og dømt. En ble dømt til rundt et år, de to andre 3 og 6 mnd.

Det er ikke et lett valg å ta, selv om det er venner som har gått bak din rygg på verst tenkelige måte. Ikke var det spesielt enkelt etterpå heller, jeg ble spurt rett ut av en av dem som ble siktet i saken om jeg hadde gått til politiet. Heldigvis (for meg) anså disse personene meg for en dem kunne stole på, så det ble ikke noe mer ut av det enn et enkelt spørsmål. I dag, snart fire år senere er det fortsatt ingen som misstenker meg for å snakket med politiet.

 

Verden er nok ikke så sort og hvit at man kan si at det er rett eller galt å gå til politiet med noe man vet. Personlig hadde jeg nok ikke gått til politiet med saken om jeg ikke hadde blitt innblandet slik. Men når folk er så skruppelløse at de med viten og vilje setter andre i posisjon for å kunne bli tatt for grove narkotikaforbrytelser fortjener dem ikke bedre.

Så kan dere gjerne spørre hvorfor jeg hadde venner som solgte hasj og amfetamin... Jeg brukte selv hasj.

 

Anonymous poster hash: d6835...d00

 

 

Jeg forstår deg godt, og takk for historien! Det å bli lurt til å frakte mengder som gir deg fengselsstraff (vel, uansett å bli lurt til å frakte) er et grovt tillitsbrudd og noe man ikke gjør mot "venner"...

 

Men som du sier; verden er ikke svart/hvitt, og personlig hadde det aldri falt meg inn å anmelde noen hvis jeg visste at de f.eks var i besittelse av 100g amfetamin (uten at jeg hadde blitt lurt på noe vis) så lenge de ikke i tillegg var noen skikkelige kjeltringer. I så fall ville jeg kanskje gjort det for å få dem "bort" på grunn av de andre forholdene. Bruk og besilttelse ser jeg på som en privatsak i utgangspunktet, men i din sak var det noe helt annet...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...