Gå til innhold

Tips til god fotoprinter?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min trofaste Canon Pixma MX700 har tatt kvelden, og jeg må skaffe meg en ny skriver.

Bruksområde blir utskrift av bilder for å sette i ramme, sende til tanter etc. Utskriftskvaliteten er derfor det viktigste. I tillegg bør den ha mulighet til å scanne, men har ikke behov for arkmater til scanneren, duplex-utskrifter etc.

 

Noen som har noen tips til en god skriver til fornuftig pris?

Jeg må innrømme at jeg i utgangspunktet har en forkjærlighet til Canon, men er åpen for andre merker også.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruksområde blir utskrift av bilder for å sette i ramme, sende til tanter etc. Utskriftskvaliteten er derfor det viktigste.

 

Dette syns jeg tyder på at du bør se etter en dedikert fotoskriver med mange fargepatroner som gir deg gode nyanser, og med et blekk som gir god holdbarhet.

 

Skrivere som også er scannere og kopimaskiner gir ikke på noen måte samme kvalitet. Det kan jeg si basert på egen erfaring...:-)

 

 

 

Noen som har noen tips til en god skriver til fornuftig pris?

Jeg må innrømme at jeg i utgangspunktet har en forkjærlighet til Canon, men er åpen for andre merker også.. :)

Jeg vil anbefale Epson. Hvis du klarer deg med opp til A3+ i papirstørrelse, så finnes det en modell som heter R3000. Jeg har R2880, modellen som kom før 3000, og den er helt suveren.

 

Canon har ikke dårlige skrivere, men jeg gikk fra Canon til Epson først og fremst på grunn av bedre drivere og fargestyring. Mulig Canon har forbedret seg på det området og at skrivere fra de to som kan defineres innen samme klasse nå er omtrent like, men jeg vil nok holde meg til Epson som anbefaling.

 

Det er valg av papir som virkelig gir deg de gode opplevelsene i forskjell på utskriftene. Dette feltet er alt for stort til å skrive om her, men det er der moroa starter...:-)

Lenke til kommentar

Har Epson R3000 som fotoskriver og Canon CLBP 5100 (laser) som dokumentskriver. Det er vel egentlig fritt valg om man ønsker Canon eller Epson fotoskriver, Canon har vel et fortrinn når det gjelder å bytte mellom matt/blank og farge/svart-hvitt, der bruker Epson (i alle fall R3000) en del blekk på å spyle gjennom slangen til det svarte blekket.

Det eneste ankepunktet (er forhåpentligvis bedre nå) er at jeg slet fælt med å få Canon-skriveren på nett, en vanlig printserver funket ikke, så jeg måtte kjøpe et svinedyrt internt nettverkskort til den. Regner med at det er anderledes nå, men verdt å sjekke.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Min trofaste Canon Pixma MX700 har tatt kvelden, og jeg må skaffe meg en ny skriver.

Bruksområde blir utskrift av bilder for å sette i ramme, sende til tanter etc. Utskriftskvaliteten er derfor det viktigste. I tillegg bør den ha mulighet til å scanne, men har ikke behov for arkmater til scanneren, duplex-utskrifter etc.

 

Noen som har noen tips til en god skriver til fornuftig pris?

Jeg må innrømme at jeg i utgangspunktet har en forkjærlighet til Canon, men er åpen for andre merker også.. :)

Hvis du skal ha kombinert scanner og skriver så har jeg ingen råd. Jeg har en HP kombi-sak stående som har fått meg til å hate HP hjertelig og inderlig.

 

Hvis du skal ha en ren fotoskriver, så bør du spørre deg:

1. Hvor stort skal jeg skrive ut. A4? A3+? A2? Relatert: hvordan har jeg tenke å ramme inn utskriftene?

2. Hvor viktig er levetiden til utskriften?

3. Skal jeg skrive ut små eller store volumer? (og betyr totale kostnader noe?)

 

For å skrive ut relativt små volumer til hjemmebruk når man vil ha god bildekvalitet og store print så ville jeg ha sett på Canon Pixma pro 100 (ca 4000,-)

 

Hvis du skal skrive ut relativt mye og stort så er Epson 3880 noe å se på (ca 10.000,-)

 

Husk at innkjøpskost er bare en del av totalutgiften ved å skrive ut, og at kostnaden ved utskrift er bare en del av totalutgiften ved å henge et innrammet bilde på veggen.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

 

Jeg ser at prisene som kommer opp her er litt i overkant av hva jeg "får lov" til å legge i en printer ;)

 

For å svare på spørsmålene i forrige post:

1. A4 holder - kan bestille ved behov for større

2. Levetiden er ikke kritisk. Stort sett er dette "bruksbilder" av ungene som blir byttet ut med ujevne mellomrom

3. Ingen store volumer, sist jeg skrev ut mye var det vel 10-12 A4-ark (4 bilder pr ark) som ble sendt til en tante før jul.

 

Selve prisen pr. utskrift er ikke så kritisk, det er viktigere å kunne få ut utskriften der-og-da, eventuelt å kunne prøve litt hjemme før man bestiller på lerret o.l.

Lenke til kommentar

Ok. La meg komme med et konkret forslag som jeg har selv til enkle type utskrifter:

 

http://www.epson.no/no/no/viewcon/corporatesite/products/mainunits/overview/12451

 

(Hvis den linken tar deg til Epson Premium XP-810 da...:-))

 

Den fungerer ypperlig, og hvis du, som meg, har dingser fra Apple, så er AirPrint helt suverent.

 

 

Jeg har en Epson R2880 også, og ja, det er forskjell på kvaliteten på utskriftene... Men denne XP-810 er på ingen måte en dårlig skriver til å være en kombienhet.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

 

Jeg ser at prisene som kommer opp her er litt i overkant av hva jeg "får lov" til å legge i en printer ;)

 

For å svare på spørsmålene i forrige post:

1. A4 holder - kan bestille ved behov for større

2. Levetiden er ikke kritisk. Stort sett er dette "bruksbilder" av ungene som blir byttet ut med ujevne mellomrom

3. Ingen store volumer, sist jeg skrev ut mye var det vel 10-12 A4-ark (4 bilder pr ark) som ble sendt til en tante før jul.

 

Selve prisen pr. utskrift er ikke så kritisk, det er viktigere å kunne få ut utskriften der-og-da, eventuelt å kunne prøve litt hjemme før man bestiller på lerret o.l.

Problemet med å "prøve litt hjemme" er at du ikke har noen garanti for at en bestilt utskrift matcher det du har skrevet ut. En alternativ løsning er å kjøpe en god skjerm, evt kalibrere og bruke softproofing (Lightroom har dette).

 

Det at du må ha utskriften der og da ødelegger litt for det som ellers kunne ha løst alle dine problemer: dropp hele skriveren og bestill på nett. Er det ikke noen slike tjenester som leverer i løpet av et døgn?

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...