Gå til innhold

SSD/hovedkort-trøbbel under boot


maestr0

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig problem å forklare siden jeg ikke er sikker på hvor det går galt, men skal forsøke å forklare:

 

Hovedkort: Asus P5K SE, https://www.asus.com/Motherboards/P5K_SE/

SSD: SanDisk Extreme II 120GB, http://www.sandisk.com/products/ssd/sata/extreme-ii/

 

Når jeg satte denne SSDen i PCen for første gang, slet BIOS med å finne den. Etter hver som jeg fant ut at SATA-kontrolleren måtte stå i kompatibilitetsmodus (fremfor 'Enhanced'), så fikk jeg omsider installert Windows og alt var bra. En dag hadde PCen slått seg av, og nektet å boote. Den henger under POST, vil ikke finne SSDen. Finner dog min andre (tradisjonelle) HDD.

 

Har prøvd det meste, fra å resette BIOS, oppdatere BIOS, testet andre SATA-kabler, andre SATA-porter i HK, prøvd kun med SSDen koblet i, prøvd alle forskjellige innstillinger for SATA i BIOS, prøvd å boote fra Win-CD (fant den ikke da heller), men ingenting har foreløpig hjulpet.

 

Det merkelige er at når jeg slår PCen helt av og starter den opp og går direkte inn i BIOS, så finner den SSDen. Men hvis jeg restarter den så gjør den ikke det, da står den kun å leter etter SSDen i oppstarten. Det er også merkelig at alt fungerte plettfritt før den dagen PCen bare hadde slått seg av.

 

Begynner å gå tom for potensielle løsninger, er det noen her som kan hjelpe? SSDen er helt ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skift batteri på hovedkortet, 29 kroner fra Clas Ohlson. Det høres ut som det er problemet her.

Takk for svar! Hvorfor tror du det er problemet?

Siden du allerede har prøvd det meste med egen maskinvare, bør du prøve om SSD-en oppdages av andre PC-er. Hvis flere maskiner har problemer med å finne disken, er den mest sannsynlig defekt. Da må du kontakte forhandler.

Takk for svar! Skal forsøke det, er nesten eneste mulighet som gjenstår, men siden den er to uker gammel, så tviler jeg.

Lenke til kommentar

Tja, jeg maser ofte om dette, men det kan også være BIOS med mindre du har siste versjon. Det er jo snakk om et gammelt HK, og en av fixene i en BIOS oppdatering var visst "Patch some boot up failure issue" hvis jeg husker rett. Tror siste versjon er 1402.

Takk for svar til deg også! Har oppdatert til siste versjon, hjalp dessverre ikke. Lurer på om det har skjedd noe med innholdet på SSDen. Må nok prøve den i en annen PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...