Gå til innhold

Energimangel i fremtiden


Sau7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varmekraftverkene på Island forsyner blant annet smelterverk med titalls megawatt. Årsaken til at det fungerer så bra på Island er den store termiske gradienten. Det er omtrent like varmt 100 meter under bakken der som 12 000 meter under bakken i rekordhullet på Kolahalvøya.

 

I Australia finnes det lignende jordvarmekraftverk, men der borer de dypere. 1 km om jeg husker rett, og effekten er mye lavere enn på Island på grunn av lavere termisk gradient.

 

Man trenger ikke flytende lava for å hente ut varme til produksjon av el-energi. Man trenger bare en sløyfe med vann som kan varmes til godt over kokepunktet. Man trenger egentlig ikke det heller hvis man bruker andre væsker, men vann er billig og forholdsvis trygt sammenlignet med for eksempel flytende lettoljer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, jeg var nok kanskje litt utydelig. Tenkte mest på vann og luft varmepumpe.
Hovedproblemet/begrensningen med slike geotermiske kraftverk går jeg ut fra er de svært begrensede plasseringene du kan ha de på, da du spiller på at naturen har ordnet med det meste på forhånd.

Lenke til kommentar

I følge en FN rapport så vil vi være 9-10 milliarder mennesker i 2040.

Innen 2050, så må vi produsere 70% mer mat enn i dag og minst like mye energi.

Så en skulle tro det ikke mangler på utfordringer, selv har jeg tro på full vannkraft utbygging. Kulturlandskap og nasjonalromantikk får man legge tilside for dette.

 

Internasjonalt har jeg vanskelig for å se noen utfasing av atomkraftverk, når energibehovet blir så prekært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...