Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Error aux heating - vw golf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn, da var det ferdig ladet. Målte 12,35volt med lysene på. Ikke noe liv i aux varmeren. Jaja...

 

Da må jeg vel anta at batteriet er ødelagt da? Hvor lenge kan man forvente at et batteri skal holde? Bilen har rullet 50.000km og er 3 år. Kan det hende at det går under garantien jeg fikk med? Fikk garanti på 40.000km og 2år.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Sant nok. Eneste er at dere har jo god peiling på batterier. Hadde vært greit å vite hvor lenge man kan forvente at et batteri holder når jeg skal argumentere med forhandler. Ser biltema har 4år på noen av sine batteri og på en toyota jeg hadde holdt det til 250.000km og 10år.

 

Jeg syns selv 50.000km og 3år er lite for et batteri, men har ikke så god erfaring med det. På nyere biler er det også mye mer elektronik og det i seg selv gjør vel kanskje at batteriet jobber hardere.

Lenke til kommentar

Hvor lenge et batteri holder er helt avhengig av bruken, hvor god ladinga på bilen er (riktig spenning) og om det blir mye utladet eller om det hele tiden blir holdt toppladet.

 

Startbatterier er veldig følsomme for utlading så de må lades raskt opp så fort de mister kapasitet. Avhengig av det som er nevt over så kan et batteri vare alt fra et par uker/måneder til kanskje over 8 år, om ikke mer.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på garanti og reklamasjon, men fra forbrukerrådets nettsider heter det at:

 

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

 

Om bilbatterier er ment å vare vesentlig lenger enn to år er vel det du må prøve og argumentere for.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Sånn, da var det ferdig ladet. Målte 12,35volt med lysene på. Ikke noe liv i aux varmeren. Jaja...

 

Da må jeg vel anta at batteriet er ødelagt da? Hvor lenge kan man forvente at et batteri skal holde? Bilen har rullet 50.000km og er 3 år. Kan det hende at det går under garantien jeg fikk med? Fikk garanti på 40.000km og 2år.

Jeg ville sjekket hva feilkoden på varmeren er før jeg byttet noe deler. Syns ikke nødvendigvis 12,35V er så ille med lysene på, hva har du uten noe batteri-belastning i det hele tatt?

 

Vet ikke hvordan det er på din bil, men noen feil/feilkoder har en "reset counter" som innebærer at bilen feks teller start/tenning/kjøre-sykluser fra feilen ble registrert, og dersom det feks blir registrert 15 sykluser uten at feilen har kommet tilbake, så regnes den som borte. Vi hadde ellers også nylig en tråd om VAG-varmer som kuttet ut grunnet lite drivstoff, og som enkelte opplevde å måtte resette med diagnose/scanner. Varmeren friskmeldte altså ikke seg selv, til tross for at feilen ikke lenger var tilstede.

 

Så jeg vet ikke, men virker ikke helt utenkelig at din varmer må "låses opp", og/eller det er andre årsaker til at den har kuttet ut. :)

Lenke til kommentar

Spenninga på batterier varierer veldig avhengig av hvor mye strøm som er igjen på de. Dermed er det vanlig å enten bruke middelverdien eller et rundt tall. Spenninga varierer også med belastninga.

 

Edit: Og spenninga varierer også avhengig av tilstanden til batteriet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kan tenkes det finnes en historisk bedre forklaring, men jeg tror det bare er av forenklet praktisk årsak. Batterikjemien dikterer at det på sitt beste produseres 2,1 Volt pr celle, og derfor blir det 12,6 Volt på et 12 Volt bil-batteri (som består av 6 celler). Bilen min har forøvrig 1,78 liters motor, de kaller det 1,8 liter selv om det er feil. Og i stikkontakten hjemme har jeg nå 231 Volt, det kalles likevel 220 Volt anlegg.

 

Ellers er det jo som Sedsberg har sagt, det varierer veldig med belastning og tilstand. Det er derfor det er viktig å måle uten belastning. Til tross for at du har det man kaller 12 Volt pærer er spenningen nær 14 Volt når du kjører, gjerne bare 11 V i startøyeblikket, så bilelektriske ting må tåle relativt høye spenningsforskjeller.

 

Kunne vært interessant å vite hvordan varmeren din beregner gjenværende batteri-kapasitet. Kan ta feil, men innbiller meg at det muligens involverer en eller annen enkel form for belastningstest, ikke bare basert på "overflatespenning". Noen her som vet? :)

 

Her er en tabell fra Wiki, over ubelastet spenning:

post-56388-0-30846700-1391882592_thumb.png

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...