Gå til innhold

Erfaringer om kloning av HDD til SSD Win8


Br?stopp

Anbefalte innlegg

Nå har jeg skummet de fleste fora i håp om å finne løsningen på hvordan jeg kloner min lavbudsjett laptop Toshiba Satellite C50-A fra HDD til SSD. Jeg har gjort dette tidligere med to andre maskiner, men det var Win 7.


I Toshibaen sitter det en 500GB HDD med diverse partisjoner, denne ønsket jeg å klone til en Intel 510 250GB SSD.


Jeg setter SSD'n i en USB-kabinettet og ser disken på Toshibaen. Videre, så lastet jeg ned Intel sitt eget program "Data Migration" som egentlig er et program fra Acronis. Jeg fulgte instruksene på skjermen, og etter at programmet sjekket SSD'n og "litt til", så får jeg følgende beskjed:

"Computer restart is required. (Note that the operation will be canceled if you not restart your computer now)".


Jeg restarter, men ingenting skjer. Jeg starter "Data Migration" på nytt, men da er det på'n igjen. Det funker ikke. Jeg har også lastet ned siste versjon fra Acronis, og det samme skjer også med den.


Jeg har også forsøkt med "AOMEI Backupper", men dette funket heller ikke. Der fikk jeg denne feilmeldingen: "AOMEI Information Code: 218 The file record is invalid in MFT, please try to use chkdsk.exe in command promt to fix and retry". Jeg kjørte chkdsk.exe som administrator, men den fant ingen feil.


Siste programmet jeg har testet heter "EaseUS Todo Backup". Dette er et gratisprogram som brukte ca 48 minutter på hele kloningsprosessen. Veldig enkelt og bruke.


Jeg brukte først et USB kabinett for 2,5" disk med kun strømforsyning gjennom USB-kabel. Med to forskjellige kabinetter, så misslyktes alle tre programmene.


Jeg skiftet deretter til en dokkingstasjon fra Clas Ohlson. Den tar både 2,5" og 3,5" SATA-disker. Denne har egen strømforsyning,og da fungerte kun "EaseUS Todo Backup" Jeg kjørte konsekvent med strømforsyningen koblet til på laptoppen.


Ut i fra ovennevnte, går ikke alltid ting på skinner. Jeg tror at det som gjorde utslaget for at kloningen skulle lykkes, var nok en dokkingstasjon med separat strømforsyning.


Jeg sitter igjen med et spørsmål om hvorfor ikke Acronis ikke fungerte i noen av USB-kabinettene. Acronis blir brukt av de fleste SSD leverandørene.


Fint om andre kan dele erfaringer når det gjelder kloning.


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg benyttet meg av samsung sin programvare da jeg kjøpte meg samsung 840 pro. Mulig denne kan virke med intel sin ssd også? Den fungerte uansett knirkefri med windows 8.1 via usb kabinett.

 

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungssd/downloads.html

 

Står at den er laget for samsung, men kan jo prøve?

 

Kanskje intel har noe liknende tilgjengelig på sine sider.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Har ikke brydd meg om kloneprogram på mange år. Windows 7 kom med innebygget Image Backup, og den finnes også i WIn8 så vidt jeg vet. Syntes det er enklere enn å klone.

Legger image på en USB disk. Bytter disk. Booter med Windows DVD og legger image tilbake.

Det kunne jeg ha gjort også, men med nevnte Toshiba fulgte det ikke med en eneste disk. Skal man ha den, må den kjøpes fra Toshiba. Selv produktnøkkelen er ikke klistret på maskinen. Dette tror jeg blir mer og mer vanlig. Jeg har Win 7 Ultimate, men tenkte jeg skulle forske litt på "fliseprogrammet". Å bytte ut "snurra" med SSD, var som natt og dag, men det er ikke noe nytt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...