Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har man som far INGEN rettigheter?


M.Cane

Anbefalte innlegg

Kan far få halvparten av barnetrygden, selvom mor ikke skriver under på papir som sier at vi har delt bosted på ungene? (Vi har 50 /50 deling, men i avtalen vår står det delt omsorg og ikke delt bosted) .
Mor nekter å skrive under og mener hun har krav på hele (Og den har hun hatt hele tiden)
Vi har ungene halvparten av tiden, og jeg betaler SFO m.m
NAV sier jeg ikke kommer noen vei uten hennes signatur.
Har far ingen rettigheter? tullerdu.gif

Hvor kan jeg gå , om jeg ikke får hjelp fra NAV? Er det noen som har noen erfaringer?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke dette avklares ved mekling? Mekling er en bindende prosess moren ikke kan komme utenom. Her avtaler dere samværsrett og lignende, og det er også her mulig å avtale hvordan barnetrygd skal fordeles.

 

Kontakt familievernkontoret i den kommunen barnet (moren) bor og prat med de. De hjelper deg videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så da er eneste muligheten å gå rettens vei?

Jeg håpet kanskje NAV kunne kalle inn til møte. Hun kan jo ikke sitte der å lyge om bostedet til ungene...? Men NAV mente at de ikke kunne "tvinge" henne til å møte opp.. Jammen er det frustrerende å være mann i denne situasjonen.

Lenke til kommentar

NAV kan ikke tvinge henne til å møte opp. Det er derimot ganske uklokt av henne å ikke gjøre dette.

Viss barna kan dokumenteres har delt bosted burde dette holde i massevis til å få delt barnetrygden. Jeg ville fått fortgang i prosessen og først prøvd å innkalle til megling, så til forliksråd og om hun ikke møter opp noen av plassene hadde jeg stevnet henne for retten. Det kan fort bli dyrt for Mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vilkårene for halv barnetrygd på hver er, jfr. barnetrygdloven § 2 tredje ledd:

 

 

 

Hvis foreldrene ikke bor sammen og skriftlig har avtalt at barnet skal bo fast hos begge eller det foreligger rettskraftig avgjørelse om at barnet skal bo fast hos begge, jf. barneloven §36, kan hver av foreldrene få rett til 50 prosent barnetrygd, hvis de fremsetter krav om dette.

 

Ett av vilkårene er at foreldrene skriftlig må ha avtalt at barnet skal bo fast hos begge. Dette er noe annet og mer enn 50/50 (som er et samværsspørsmål). Delt bosted etter barneloven § 36 er et spørsmål om hvem som har rett til å ta de daglige avgjørelsene på barnets vegne, ikke hvor ofte barnet bor hos vedkommende.

 

Det er altså krav både om skriftlig avtale, og at avtalen spesifikt skal angi delt bosted.

 

(Og har vi virkelig kommet til 11 svar i denne tråden uten at noen har lest barnetrygdloven...?)

 

For øvrig kan retten bare idømme delt bosted hvis særlige grunner tilsier det - hvis foreldrene er i konflikt om hvem barnet skal ha fast bosted hos må retten som hovedregel velge. Dette fordi delt bosted krever stor grad av samarbeidsevne hos foreldrene, og dette ser man sjelden hos foreldre som går til rettssak mot hverandre.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vilkårene for halv barnetrygd på hver er, jfr. barnetrygdloven § 2 tredje ledd:

 

 

 

Hvis foreldrene ikke bor sammen og skriftlig har avtalt at barnet skal bo fast hos begge eller det foreligger rettskraftig avgjørelse om at barnet skal bo fast hos begge, jf. barneloven §36, kan hver av foreldrene få rett til 50 prosent barnetrygd, hvis de fremsetter krav om dette.

 

Ett av vilkårene er at foreldrene skriftlig må ha avtalt at barnet skal bo fast hos begge. Dette er noe annet og mer enn 50/50 (som er et samværsspørsmål). Delt bosted etter barneloven § 36 er et spørsmål om hvem som har rett til å ta de daglige avgjørelsene på barnets vegne, ikke hvor ofte barnet bor hos vedkommende.

 

Det er altså krav både om skriftlig avtale, og at avtalen spesifikt skal angi delt bosted.

 

(Og har vi virkelig kommet til 11 svar i denne tråden uten at noen har lest barnetrygdloven...?)

 

For øvrig kan retten bare idømme delt bosted hvis særlige grunner tilsier det - hvis foreldrene er i konflikt om hvem barnet skal ha fast bosted hos må retten som hovedregel velge. Dette fordi delt bosted krever stor grad av samarbeidsevne hos foreldrene, og dette ser man sjelden hos foreldre som går til rettssak mot hverandre.

 

Det kommer ganske tydlig frem at Mor nekter å skrive under på avtalen...

Lenke til kommentar

Hun har ingen plikt til å gjøre det, og å trekke henne for retten vil være et svært dårlig trekk hvis siktemålet er å få en rettsavgjørelse som etablerer delt bosted.

 

Fordi? Dersom det er delt omsorg og i praksis delt bosted men Mor ikke ønsker å signere avtalen fordi hun vil ha pengene er vell ikke dette annet enn bare rimelig?

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Du forutsetter at det foreligger delt bosted, antagelig fordi trådstarter sier at det "i praksis" er det i innlegg #3 og #7. Delt bosted regulerer hvem som skal avgjøre saker om den daglige omsorg på barnets vegne, altså hvem som har den myndigheten som følger av barnelova § 37. Hvor ofte og hvor mye barna er på hvert sted er et samværsspørsmål, ikke et spørsmål om delt eller fast bosted.

 

Det kan være andre grunner til å nekte å signere en avtale om delt bosted enn penger. For eksempel at man ikke ønsker å måtte dele avgjørelser etter barnelova § 37 med den andre forelderen. At man har vært enige om avgjørelsene så langt er et veldig dårlig utgangspunkt for å konstatere at det er avtalt delt bosted når det ikke finnes noen skriftlig avtale.

Lenke til kommentar

Du forutsetter at det foreligger delt bosted, antagelig fordi trådstarter sier at det "i praksis" er det i innlegg #3 og #7. Delt bosted regulerer hvem som skal avgjøre saker om den daglige omsorg på barnets vegne, altså hvem som har den myndigheten som følger av barnelova § 37. Hvor ofte og hvor mye barna er på hvert sted er et samværsspørsmål, ikke et spørsmål om delt eller fast bosted.

 

Det kan være andre grunner til å nekte å signere en avtale om delt bosted enn penger. For eksempel at man ikke ønsker å måtte dele avgjørelser etter barnelova § 37 med den andre forelderen. At man har vært enige om avgjørelsene så langt er et veldig dårlig utgangspunkt for å konstatere at det er avtalt delt bosted når det ikke finnes noen skriftlig avtale.

 

Jeg har ikke tatt det som ett utgangspunkt at dem har vært enige. Det som er kjernen i saken er vell hvorvidt det ikke burde være rom for å ta det videre viss det blir praktisert slik, da burde det også godtgjøres på samme måten. Enten burde det deles likt ellers burde Far slippe unna en del andre utgifter som man gjerne deler ved barn..

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Hvordan ville dere i min situasjon gått frem? Jeg syntes jo det er trist at mor automatisk får barnetrygden og ikke minst at hun får ta alle avgjørelser som har med barna å gjøre , hvis hun ikke skriver under på delt bosted... Jeg har aldri avtalt noe slikt med henne.. (Men nå begynner jeg å lure på om hun har visst dette fra starten , og derfor nekter å signere..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...