Gå til innhold

Var spill egentlig bedre før i tiden?


Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Det Call of Duty populariserte var ikke FPS generelt (sjangeren har jo vært grisepopulær siden nittitallet, og både Doom, Quake, Half-Life, CS, MoH, BF og Halo er eldre), men heller den moderne militærskytegreia. Før gikk det stort sett i fantasy/sci-fi og andre verdenskrig, og moderne krig var noe man mest fant i langsommere greier som SOCOM. Mulig komboen Quake-gameplay og moderne krigføring dro inn et nytt dudebro-publikum som drev med andre ting før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

Goldeneye skal ha kudos for å vise at FPS var mulig på konsoll. Halo viste senere at det kunne være omtrent like bra som på PC også.

Det er vell også ganske sjeldent at en film basert spill blir så populært eller noe populært i det hele tatt?

Lenke til kommentar

@Winza: Skjønner virkelig ikke hva du prøver på her. Først kommer du med dine egne meninger som tydeligvis er universielle fakta, deretter skriver du at CoD startet FPS-sjangeren og nå i dag er det plutselig Goldeneye? Ikke klarer du å forstå andre folks sammenligninger heller, som poengterer hvor bak mål mange av de argumentene dine er.

 

Nei CS er ikke dødt. CS:GO lever fortsatt, men med en betydelig mindre spillerbase enn det CS hadde for 10 år siden. Hadde ikke Valve splittet CS-miljøet, så ville CS vært langt mer populært den dag i dag.

 

Eminem var langt fra å være verdens første hvite rapper.

Endret av fluks1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

@Winza: Skjønner virkelig ikke hva du prøver på her. Først kommer du med dine egne meninger som tydeligvis er universielle fakta, deretter skriver du at CoD startet FPS-sjangeren og nå i dag er det plutselig Goldeneye? Ikke klarer du å forstå andre folks sammenligninger heller, som poengterer hvor bak mål mange av de argumentene dine er.

 

Nei CS er ikke dødt. CS:GO lever fortsatt, men med en betydelig mindre spillerbase enn det CS hadde for 10 år siden. Hadde ikke Valve splittet CS-miljøet, så ville CS vært langt mer populært den dag i dag.

 

Eminem var langt fra å være verdens første hvite rapper.

Jeg huska feil når jeg sa cod var først ute, jeg husker nå at medal og honor eksisterte på 90 tallet, battlefield vet jeg ikke når det starta

 

Eminem er den eldste jeg vet om ihvertfall, jeg ser ganske mange rappere på tv men veldig få av dem er hvite

Lenke til kommentar

Svar på tittel; nei. Bedre grafikk, bedre gameplay, bedre historier. Den eneste fordelen eldre spill har, er det nostalgiske grepet på oss. Det finnes naturligvis enkelte unntak, altså noen eldre spill med utrolig god historie, eller med spillbarhet som var noe utover det vanlige. Men hovedsaklig har spillbransjen utviklet seg med årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svar på tittel; nei. Bedre grafikk, bedre gameplay, bedre historier. Den eneste fordelen eldre spill har, er det nostalgiske grepet på oss. Det finnes naturligvis enkelte unntak, altså noen eldre spill med utrolig god historie, eller med spillbarhet som var noe utover det vanlige. Men hovedsaklig har spillbransjen utviklet seg med årene.

 

Og det har de fleste av oss også, får jeg håpe.

Jeg klarer ikke lenger å sitte stille og spille samme spill mer enn 2-3 timer toppen om gangen før jeg blir ukonsentrert og eller trøtt.

 

10-12 år sida når jeg var 14-16 år var noe helt annerledes med hele helger som gikk bort til lan med venner.

 

Spill Ceasar 3 og Heroes of Might and Magic 3 så kan du bestemme for deg selv om spill var bedre før i tiden.

 

Caesar 3

 

Heroes of Might and Magic 3

 

Har spilt begge når jeg var yngre, Cæsar 3 var en favoritt der en liten stund.

Men det finnes utallige gode spill fra det glade 90-tallet for min del.. Duke Nukem 3D, Starcraft, Counter-strike..

 

I skrivende stund spiller jeg faktisk gjennom Starcraft :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Svar på tittel; nei. Bedre grafikk, bedre gameplay, bedre historier. Den eneste fordelen eldre spill har, er det nostalgiske grepet på oss. Det finnes naturligvis enkelte unntak, altså noen eldre spill med utrolig god historie, eller med spillbarhet som var noe utover det vanlige. Men hovedsaklig har spillbransjen utviklet seg med årene.

Grunnen til at spill var bedre før er fordi dem hadde skikkelig historie, skikkelig gameplay og dem var mer oppfinsomme. Nå så lager dem bare fps og at annet action tulle spill. Spill var bedre før, da hadde vi banjo kazooie/tooie, ocarina of time og majoras mask, super mario 64, paper mario 64 osv og mange gode spill. Nå til dags er det bare dumme skytespill med 8 åringer som hyler og skriker igjennom micen, barna nå til dags vet ikke hva et bra spill er...

 

Spill Ceasar 3 og Heroes of Might and Magic 3 så kan du bestemme for deg selv om spill var bedre før i tiden.

Dårlig eksempel, jeg liker ikke slike spill så jeg kan ikke bedømme det

Lenke til kommentar

Det kan være verdt å påpeke at mange eldre spill, gjerne av tekniske årsaker, er enklere. Dette er ikke nødvendigvis en ulempe, tvert imot kan det være en stor fordel. Det er ikke bare nostalgi som har gjenopplivet 2D-plattformspill som sjanger, for eksempel. Når det gjelder historier er det heller ikke alltid man trenger noe dypt og inderlig. På mange måter er det nesten forfriskende å slippe masse skravling og Shyamalan-twists; man kommer langt mer "prinsessa har blitt kidnappet av Satan" og "robot-Hitler truer verden, drep ham" i en del tilfeller. På mange måter kunne jeg godt tenke meg nye utgaver av eldre titler med litt enklere gameplay og kortere spilletid enn man er vant med nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Det kan være verdt å påpeke at mange eldre spill, gjerne av tekniske årsaker, er enklere. Dette er ikke nødvendigvis en ulempe, tvert imot kan det være en stor fordel. Det er ikke bare nostalgi som har gjenopplivet 2D-plattformspill som sjanger, for eksempel. Når det gjelder historier er det heller ikke alltid man trenger noe dypt og inderlig. På mange måter er det nesten forfriskende å slippe masse skravling og Shyamalan-twists; man kommer langt mer "prinsessa har blitt kidnappet av Satan" og "robot-Hitler truer verden, drep ham" i en del tilfeller. På mange måter kunne jeg godt tenke meg nye utgaver av eldre titler med litt enklere gameplay og kortere spilletid enn man er vant med nå.

Spill uten historier er crappy, spill var bedre før med spill som majoras mask, banjo kazooie og tooie, paper mario 64, skikkelige historier. Spill uten gode historier suger noe kraftig, og dte med at gamle spill var enklere enn nå er tullball og det vet du, jeg har spilt mange eldre spiill nå som fortsatt er utofordrendes. Nå dagens spill er alt for enkle, nesten ingen gode spill, de eneste som fortsatt lager gode spill er nintendo men til og med dem lager ikke så ofte gode spill lenger, ser fra til omega ruby og alpha sapphire. Bra vi fortsatt har noen skikkelige nye 2d spill, ikke alle de crappy fps spillene. Btw 2d spill som blir laget nå suger, det er og vil aldri bli like bra som klassikerne og det har ingenting med nostalgia å gjøre så det trenger ikke du å nevne..

Lenke til kommentar

Rart med det men jeg har gamet i ca 30 år men har knapt hørt om noen av spillene du nevner, er det kun konsollspill i en bestemt sjanger dette som du digger eller noe?

 

Syntes vel Amiga enda er den plattformen jeg har kost meg mest med før PC tok over midt på nittitallet, spesielt med tanke på strategispill har jo PC alltid vært overlegent.

 

Forøvrig så blir spill bedre og bedre på alle måter. Må gjerne cherry-picke enkeltspill med knallstory ifra tidligere tider men i det store og det hele så har vel alle sjangere forbedret seg de siste 20 åra. Skulle vel bare mangle :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Rart med det men jeg har gamet i ca 30 år men har knapt hørt om noen av spillene du nevner, er det kun konsollspill i en bestemt sjanger dette som du digger eller noe?

 

Syntes vel Amiga enda er den plattformen jeg har kost meg mest med før PC tok over midt på nittitallet, spesielt med tanke på strategispill har jo PC alltid vært overlegent.

 

Forøvrig så blir spill bedre og bedre på alle måter. Må gjerne cherry-picke enkeltspill med knallstory ifra tidligere tider men i det store og det hele så har vel alle sjangere forbedret seg de siste 20 åra. Skulle vel bare mangle :)

Visst du ikke har hørt om dem har du ikke spilt spilt på 90 tallet og tidlig 2000 tallet. Banjo kazooie og tooie, majoras mask, paper mario 64, ocarina of time, mario party 3, super mario 64, super smash bros 64, a link to the past, donkey kong country, super mario world, super metroid, super mario sunshine, paper mario thousand year door, metroid prime 1 og 2, super smash bros meele, wind waker, twilight princess. Alle de spillene er helt legendariske gode. Kunne nevnet mange flere men da hadde kommentaren blitt for lang. Det er slike spill folket vil ha, det er slike spill jeg faktisk kunne kose meg med og nyte, nå dagens spill blir jeg lei av etter 5 minutter. Den eneste serien som er akiv og som ikke har blitt totalt ødelagt er pokemon og dem lager fortsatt gode spill. Liker man ikke noen av de spillene nevnt ovenfor er man ikke en ekte gamer, det kan mange bekrefte. Jeg listet så og si alle de spillene som er mest populære og gode

Lenke til kommentar

 

Rart med det men jeg har gamet i ca 30 år men har knapt hørt om noen av spillene du nevner, er det kun konsollspill i en bestemt sjanger dette som du digger eller noe?

 

Syntes vel Amiga enda er den plattformen jeg har kost meg mest med før PC tok over midt på nittitallet, spesielt med tanke på strategispill har jo PC alltid vært overlegent.

 

Forøvrig så blir spill bedre og bedre på alle måter. Må gjerne cherry-picke enkeltspill med knallstory ifra tidligere tider men i det store og det hele så har vel alle sjangere forbedret seg de siste 20 åra. Skulle vel bare mangle :)

Visst du ikke har hørt om dem har du ikke spilt spilt på 90 tallet og tidlig 2000 tallet. Banjo kazooie og tooie, majoras mask, paper mario 64, ocarina of time, mario party 3, super mario 64, super smash bros 64, a link to the past, donkey kong country, super mario world, super metroid, super mario sunshine, paper mario thousand year door, metroid prime 1 og 2, super smash bros meele, wind waker, twilight princess. Alle de spillene er helt legendariske gode. Kunne nevnet mange flere men da hadde kommentaren blitt for lang. Det er slike spill folket vil ha, det er slike spill jeg faktisk kunne kose meg med og nyte, nå dagens spill blir jeg lei av etter 5 minutter. Den eneste serien som er akiv og som ikke har blitt totalt ødelagt er pokemon og dem lager fortsatt gode spill. Liker man ikke noen av de spillene nevnt ovenfor er man ikke en ekte gamer, det kan mange bekrefte. Jeg listet så og si alle de spillene som er mest populære og gode

 

 

Øøh, høres ut som en haug av barnespill til tidlige konsoller dette :p Hva med for eks Metal Gear Solid, Half Life, Monkey Island, Doom, Duke Nukem, Civilization, WarCraft, XCom for eks?

 

Men hver sin smak. Uansett, fin mimreartikkel her ifra gamer.no:

http://www.gamer.no/artikler/feature-tilbakeblikk-pa-e3-gjennom-19-ar/160611?key=uLyuInsg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

Rart med det men jeg har gamet i ca 30 år men har knapt hørt om noen av spillene du nevner, er det kun konsollspill i en bestemt sjanger dette som du digger eller noe?

 

Syntes vel Amiga enda er den plattformen jeg har kost meg mest med før PC tok over midt på nittitallet, spesielt med tanke på strategispill har jo PC alltid vært overlegent.

 

Forøvrig så blir spill bedre og bedre på alle måter. Må gjerne cherry-picke enkeltspill med knallstory ifra tidligere tider men i det store og det hele så har vel alle sjangere forbedret seg de siste 20 åra. Skulle vel bare mangle :)

Visst du ikke har hørt om dem har du ikke spilt spilt på 90 tallet og tidlig 2000 tallet. Banjo kazooie og tooie, majoras mask, paper mario 64, ocarina of time, mario party 3, super mario 64, super smash bros 64, a link to the past, donkey kong country, super mario world, super metroid, super mario sunshine, paper mario thousand year door, metroid prime 1 og 2, super smash bros meele, wind waker, twilight princess. Alle de spillene er helt legendariske gode. Kunne nevnet mange flere men da hadde kommentaren blitt for lang. Det er slike spill folket vil ha, det er slike spill jeg faktisk kunne kose meg med og nyte, nå dagens spill blir jeg lei av etter 5 minutter. Den eneste serien som er akiv og som ikke har blitt totalt ødelagt er pokemon og dem lager fortsatt gode spill. Liker man ikke noen av de spillene nevnt ovenfor er man ikke en ekte gamer, det kan mange bekrefte. Jeg listet så og si alle de spillene som er mest populære og gode

 

 

Øøh, høres ut som en haug av barnespill til tidlige konsoller dette :p Hva med for eks Metal Gear Solid, Half Life, Monkey Island, Doom, Duke Nukem, Civilization, WarCraft, XCom for eks?

 

Men hver sin smak. Uansett, fin mimreartikkel her ifra gamer.no:

http://www.gamer.no/artikler/feature-tilbakeblikk-pa-e3-gjennom-19-ar/160611?key=uLyuInsg

 

Barnespill! Dette er de beste spillene, folk som kaller disse for barnespill er ikke god i hodet sitt...

 

De nevnte spillene er de beste spillene, de du nevnte som jeg markerte med mørkere skrift er bare skyte og strategi spill. Jeg har prøvd half life og mgs og likte det ikke. Det kan virke hardt når jeg sier dette men om du syns de spillene jeg nevnte bare er noen barnespill får du ikke kalle deg en gamer. Jeg nevnte så og si alle gode spill som har blitt laget de siste 20 årene.

 

Eneste alternativet til dettte, og som en forklaring er at du rett og slett ikke er fan av nintendo, stemmer det? Isåfall forklarer det hvorfor du ikke liker dem, jeg elsker de spillene, jeg er 22 men elsker fortsatt slike spill, jeg liker å spille et spill, oppleve historien, bli kjent med nye karakterer og slåss og til slutt komme til siste kjempen og få den deilige følelsen av å endelig ha klart det for ikke å snakke om spill musikken. Man kan ikke høre på spill musikken til paper mario, banjo kazooie eller majoras mask uten å få en litt god gammel dags spill følelse i seg. Nei spill var best på 80, 90 og tidlig 2000 tallet

Det enkle er ofte det beste.

 

Barnespill, skytespill, quiz, RPG, whatever... de var spill som var mest populære i sin tid.

 

Rpg er ikke enkelt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...