Gå til innhold

"Tregt kamera" - Canon Eos 700D


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkuratt skaffet meg det nye kameraet Canon EOS 700D. Jeg sliter litt med at kameraet bruker veldig lang tid på å fokusere, og generellt ta bilder. Uansett hvilken hurtiginnstilling det er innstilt på, vil kameraet fokusere, så "ufokusere" igjen. Sånn fortsetter det, lenge. det Kan holde på så lenge at jeg ikke gidder å ta bildet likevell, fordi det hersens kameraet ikke tar bildet, uansett hvor mye/lenge jeg trykker på ta bilde knappen, eller touch skjermen.. Finnes helt sikkert en enkel måte å få fikset dette på, men som nybegynner sliter jeg meg grønn.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god start er å ikke bruke skjermen bakpå, men søkeren. Så blir fokus mye kjappere. Det er sånn kameraet er ment å brukes - så bruker du det kjappe og gode fokussystemet. :)

 

Fokussystemet med liveview (når du bruker skjermen bakpå) er mye langsommere - spesielt i dårlig lys.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg tipper du har på følgefokusering. Prøv å trykke på Q-knappen. Bla deg ned til venstre i meny bildet, og sjekk at det står på "one shot", eller bytt til dette. Det er slik menyen ser ut på Canon 6D, i allefall.

 

På youtube har "michael the mentor" en del videoer hvor han demonstrerer autofokussystemet til bla Canon. Sjekk der også! :)

Lenke til kommentar

Hvis du har feile innstillinger eller det er relativt mørkt så gir ikke kameraet deg tillatelse til og ta et bilde, så for og finne ut hvorfor er det noen ting jeg må vite.

 

Skjer dette kun i full auto "grønn firkant" eller er det likedant i andre innstillinger.

Er det mørkt når du har problemer eller er det uansett.

Det du prøver og fokusere på er det ensfarget eller har det distinkte markeringer.

Hvilken objektiv er det du har, det som fulgte med kameraet "18-55 IS STM"

Har du prøvd og fokusere med blitsen oppe og gir den ifra seg flere korte blink da.

Hvis du bruker M eller AV hva står blender på ?

Lenke til kommentar

Hvis du har feile innstillinger eller det er relativt mørkt så gir ikke kameraet deg tillatelse til og ta et bilde, så for og finne ut hvorfor er det noen ting jeg må vite.

 

Skjer dette kun i full auto "grønn firkant" eller er det likedant i andre innstillinger.

Er det mørkt når du har problemer eller er det uansett.

Det du prøver og fokusere på er det ensfarget eller har det distinkte markeringer.

Hvilken objektiv er det du har, det som fulgte med kameraet "18-55 IS STM"

Har du prøvd og fokusere med blitsen oppe og gir den ifra seg flere korte blink da.

Hvis du bruker M eller AV hva står blender på ?

Dette skjer uansett hvilken innstilling jeg har på. Har prøvd både full auto, portrett og noen til. Samme problemet.

Problemer er det, men merker at det forverrres når det er mørkt, selv om blitsen er oppe.

Har det objektivet som fulgte med, 18-55 IS STM

Når jeg først prøver å ta bildet så kommer blitsen opp med en gang, men uten at det blir tatt noe bilde.. :)

 

Takk for hjelp!

Jeg tipper du har på følgefokusering. Prøv å trykke på Q-knappen. Bla deg ned til venstre i meny bildet, og sjekk at det står på "one shot", eller bytt til dette. Det er slik menyen ser ut på Canon 6D, i allefall.

 

På youtube har "michael the mentor" en del videoer hvor han demonstrerer autofokussystemet til bla Canon. Sjekk der også! :)

Takk , det skal jeg prøve!

En god start er å ikke bruke skjermen bakpå, men søkeren. Så blir fokus mye kjappere. Det er sånn kameraet er ment å brukes - så bruker du det kjappe og gode fokussystemet. :)

 

Fokussystemet med liveview (når du bruker skjermen bakpå) er mye langsommere - spesielt i dårlig lys.

Prøvde dette, og det funket kjempebra. Bildet ble tatt med en gang!

Det eneste jeg ikke skjønner da, er hvorfor liveview skjermen i det hele tatt er der, når det ikke kan brukes.. :)

Endret av hbje
Lenke til kommentar

Prøvde dette, og det funket kjempebra. Bildet ble tatt med en gang!

Det eneste jeg ikke skjønner da, er hvorfor liveview skjermen i det hele tatt er der, når det ikke kan brukes.. :)

Den har sine fordeler! Du kan se hvordan fargene og eksponeringen blir, og når du forstørrer kan du ved manuell fokusering se veldig presist hvor fokus er. I tillegg kan du se på skjermen når du holder kameraet over hodet, i et hjørne eller andre steder hvor du ikke får plass til hodet bak søkeren.

Men - som hovedregel - bruk søkeren. :)

Lenke til kommentar

 

Hvis du har feile innstillinger eller det er relativt mørkt så gir ikke kameraet deg tillatelse til og ta et bilde, så for og finne ut hvorfor er det noen ting jeg må vite.

 

Skjer dette kun i full auto "grønn firkant" eller er det likedant i andre innstillinger.

Er det mørkt når du har problemer eller er det uansett.

Det du prøver og fokusere på er det ensfarget eller har det distinkte markeringer.

Hvilken objektiv er det du har, det som fulgte med kameraet "18-55 IS STM"

Har du prøvd og fokusere med blitsen oppe og gir den ifra seg flere korte blink da.

Hvis du bruker M eller AV hva står blender på ?

Dette skjer uansett hvilken innstilling jeg har på. Har prøvd både full auto, portrett og noen til. Samme problemet.

Problemer er det, men merker at det forverrres når det er mørkt, selv om blitsen er oppe.

Har det objektivet som fulgte med, 18-55 IS STM

Når jeg først prøver å ta bildet så kommer blitsen opp med en gang, men uten at det blir tatt noe bilde.. :)

 

Takk for hjelp!

Jeg tipper du har på følgefokusering. Prøv å trykke på Q-knappen. Bla deg ned til venstre i meny bildet, og sjekk at det står på "one shot", eller bytt til dette. Det er slik menyen ser ut på Canon 6D, i allefall.

 

På youtube har "michael the mentor" en del videoer hvor han demonstrerer autofokussystemet til bla Canon. Sjekk der også! :)

Takk , det skal jeg prøve!

En god start er å ikke bruke skjermen bakpå, men søkeren. Så blir fokus mye kjappere. Det er sånn kameraet er ment å brukes - så bruker du det kjappe og gode fokussystemet. :)

 

Fokussystemet med liveview (når du bruker skjermen bakpå) er mye langsommere - spesielt i dårlig lys.

Prøvde dette, og det funket kjempebra. Bildet ble tatt med en gang!

Det eneste jeg ikke skjønner da, er hvorfor liveview skjermen i det hele tatt er der, når det ikke kan brukes.. :)

 

Skjønner. Men da må jeg nok lære meg hvordan jeg kan ta bilder med liveview først. Nå tar det jo evigheter, om den i det hele tatt tar bilde ! :)

Tenker det er på grunn av mørket om dagen, ja.

Du bør velge fokuspunkt manuelt. Det kan ikke gjøres i auto, manuell osv.

Begynn å sette kameraet i "P". Det er omtrent det samme som auto. Trykk så på knappen for å velge fokuspunkt. Sikt på noe med stor kontrast.

Hvilken knapp for fokuspunkt? Beklager, men her må det inn med teskje!

takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Sånn er det å begynne :)

Jeg har 70d. Der sitter knappen øverst til høyre bak på kameraet. Firkant med fem prikker i. Etter å ha trykket på knappen, vrir du på hjulet ved utløserknappen, eller trykker på opp ned/ sideknappene for å velge punkt.

 

Du finner og mulighet for å endre fokuspunt via q- menyen.

Lenke til kommentar

Sånn er det å begynne :)

Jeg har 70d. Der sitter knappen øverst til høyre bak på kameraet. Firkant med fem prikker i. Etter å ha trykket på knappen, vrir du på hjulet ved utløserknappen, eller trykker på opp ned/ sideknappene for å velge punkt.

 

Du finner og mulighet for å endre fokuspunt via q- menyen

Jaa! Fant den! Kommer en firkant på skjermen som jeg kan flytte til jeg vil. Regner med det er fokuspunktet. Om jeg har fokuspunket i liveview vil det fortsatt ikke ta bilder med en gang, men om jeg slår av dette kommer det nesten med en gang !

Lenke til kommentar

Så bra :) Prøv å trykk på knappen mens du ser gjennom øyesøkeren og. Da kan du raskt endre fokuspunkt via de opplyste punktene der.

 

Når lyset er tilbake kan du bruke skjermen mer. Fokus i liveview er mye raskere da enn nå, men fortsatt ikke like rask som via øyesøkeren.

Husk at når du holder kameraet opptil øyet vil sjansen for rystelser bli mye mindre.

Lenke til kommentar

Jeg skrev et innlegg engang hvordan man fokuserer og rekomponerer bilder "ved bruk av den optiske søkeren", det var til en 450D med det er akkurat samme fremgangsmåte på 700D.

Skjermen fungerer best når kameraet er montert på et stativ eller at det er relativt lyst ute.

 

Du kan også se litt i guiden "blender, lukker, iso og sånt" en kjempefin innføring i fotografiske mysterier, ellers så finnes det mange fine guider her på Akam.

 

Man burde heller ikke glemme manualen, mye bra innhold i den samt DPP "CD-plata som følger med kameraet". Og hvis du ved tiden ønsker og bruke RAW-formatet istedenfor JPG-formatet har du en innføring i dette her.

 

Her er også et par linker til Canon learningcenter, bare let/søk etter ditt kamera.

 

http://www.learn.usa.canon.com/photography/photography.shtml

 

http://www.youtube.com/CanonUSA

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det nye EOS 70D er det eneste DSLR-kameraet fra Canon der autofokus i liveview fungerer nesten like bra som fokusering i søker. På alle andre modeller er autofokus i liveview mye tregere.

I godt lys og med kontrastrike motiv vil fokustiden være mye raskere enn ved lite lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...