Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem skal dekke samværsutgiftene?


Brucht

Anbefalte innlegg

Hei. min tidligere kone kommer av og til og har samvær med sønnen vår, som jeg har ansvar for. Hun bor et stykke unna og dette fører da til en del utgifter. Hun pleier å ta med halvsøsteren til sønnen min (ikke min datter). Hun mener at jeg bør dekke halve utgiftene til både hun og datteren hennes. Jeg mener at jeg er kun pliktig til å ta del i halvparten av utgiftene hennes og ikke datteren, ettersom hun ikke er datteren min. Hvem har rett?

 

Sønnen min har også tidligere arvet penger fra min avdøde bror. Ex-konen min hevder at hun kan bruke penger fra denne arven ettersom hennes samvær er i min søns favør.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom hun flyttet fra barnet, er det hennes plikt og dekke samværsutgiftene. Dersom du og barnet har flyttet vekk fra henne uten avtale i retten.

(vi snakker nå kommune messig)



Når det kommer til pengene hans, er det enten du eller han som har råderett over disse, uansett ikke mor.

Lenke til kommentar

Denne folderen dekker det meste av det du spør om hva deling av transportutgifter for samvær angår. Det er vel temmelig klart at guttens søster (som er hennes særkullsbarn) faller utenom det som skal dekkes. Hvorvidt det er hun eller du som har flyttet (fra) og deretter i noen som helst retning, har liten eller ingen betydning.

 

Guttens arv er guttens eiendom. Barneloven og vergemålsloven regulerer hvem som kan ta beslutninger om bruk av disse midlene før barnet blir 15 år eller myndig.

Lenke til kommentar

1) Samværskostnader skal fordeles på foreldrene etter inntekt. Den av foreldrene som har 60 % av foreldrenes totale inntekter skal bære 60 % av samværskostnadene, litt røft sett.

 

2) Dersom mor har foreldreansvaret alene er hun også verge alene, og kan ta beslutninger om hvordan barnets arv skal forvaltes alene uavhengig av hvor arven kommer fra (hvis ikke arvelater har bestemt noe annet i testamente). Hvis dere har foreldreansvaret sammen er dere verger sammen, og må i utgangspunktet være enige om alle økonomiske beslutninger for barnet. Er dere ikke enige må dere legge saken frem for Fylkesmannen som tar avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...