Gå til innhold

Noen få 4G-brukere står for halvparten av trafikken


Anbefalte innlegg

Jeg mener at jeg har fiber hjemme.

 

Men jeg trenger et godt mobilt bredbåndsabonnement for mobilen, når jeg er på reise.

Hytta, båten, bussen, hotell (hotellnettet er elendig), på jobb osv.

 

Jeg vil helst ha et abonnement som kan brukes til alt, slik at telefonen er det eneste apparatet jeg behøver å ta med.

Det ser ikke ut til å være mulig med mitt databehov.

Jeg må altså ha et eget abonnement for nettbrettet, bare at det skal være et hjemmebredbånds-abonnement.

 

Dumt. Jeg vil at mobilen skal både ringe og bruke data, så slipper jeg å tenke på nettbrettet eller egen 4g-router.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men jeg går tom for megabytes meget raskt. Det som irriterer meg er at jeg ikke kan få et abonnement med mange gigabytes på samme sim-kort som jeg har i telefonen, og kan ringe med.

 

 

På hytta bruker jeg nettbrettet. Den nærmeste basestasjonen har kun EDGE, men jeg klarer såvidt å få inn 3G fra en annen basestasjon, avhengig av været (snøkledde fjell), og hvor jeg plasserer nettbrettet; I loftsvinduet.

Nettbrettet er satt opp som wifi-router, så jeg kan bruke laptopen i første etasje.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

På hytta bruker jeg nettbrettet. Den nærmeste basestasjonen har kun EDGE, men jeg klarer såvidt å få inn 3G fra en annen basestasjon, avhengig av været (snøkledde fjell), og hvor jeg plasserer nettbrettet; I loftsvinduet.

Nettbrettet er satt opp som wifi-router, så jeg kan bruke laptopen i første etasje.

 

Jeg mener å ha lest det finnes repeatere som kan brukes til å forsterke signaler på mobilnettet. Heng denne på toppen hytten/wherever så får du bedre dekning.

Lenke til kommentar

Repeatere kan fungere for meg, med ødelegge for resten av dalen. Derfor er de forbudt.

 

En utendørs-antenne oppe på veggen kan muligens funke. Men jeg får blandede signaler fra Telenor og Netcom om hvorvidt de vil oppgradere den nærmeste basestasjonen eller ikke.

Noen ganger er de nesten sikre på at det skal bli 3g her innen to måneder, andre ganger har de ingen konkrete planer.

 

Netcom har for øyeblikket ikke planer de neste månedene.

Telenor sier det skal bli 3G (ikke 4G) i år.

Det er ikke lenge siden det var motsatt, så disse planenene er ikke til å stole på. De endres hele tiden.

 

Jeg har binding ut april/mars, så jeg kjøper ikke nytt abonnement enda.

Når snøen smelter, vil jeg sannsynligvis miste 3G-signalet også, siden det er snøen som reflekterer signalet helt hitover.

 

Men jeg fikk i hvert fall testet det i helgen. Netflix og Youtube på høyeste oppløsning fungerer fint. Jeg har sett en del filmer, og brukt opp hele datakvoten på få dager.

Jeg vet at dette blir bra når den nærmeste masta blir oppgradert til 3G.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest kilden det linkes til og pressemeldingen fra JDSU er det åpenbart at tabloid-genere-klicks-tilnærmingen slår til igjen.

Å bruke ordet "verstingene" i ingressen her når personen som uttaler seg blant annet mener at den korte rekkevidden til 4G gjør at man håndterer små områder med mye trafikk mer effektivt enn med før, noe som gjør hver at hver enkelt sender kan tjene inn mer penger enn det 3G-senderne kunne.

 

Dessuten: det var om lag188,6 millioner 4G kunder i verden ved utgangen av 2013.

 

Hadde noen spurt meg i forkant av undersøkelsen om det var plausibelt at 18,86 millioner kunder kunne stå for halvparten av trafikken i verden så mener jeg det kunne være det.

 

Eller sagt på en annen måte: er det grunn til å tro at det kan finnes veldig, veldig, veldig mange 4G-kunder som bruker lite, svært lite eller ingen datatrafikk, at veldig, veldig mange har et moderat forbruk, veldig mange har et høyt forbruk og at mange har det de fleste av oss ville beskrive som et meget høyt forbruk? Ja.

 

Er det også plausibelt at 18,86 millioner kunder på verdensbasis har ekstreme behov og ekstrem betalingsvilje og at disse vil kunne være i stand til å bruke halvparten av verdens 4G-trafikk? Ja.

 

Typisk artikkel som drar ned totalinntrykket og får meg til å lure på hvorfor jeg betaler for "Tek.no Ekstra".

Endret av MartinGM
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...