Gå til innhold

Sette Inteno DG150 i bridge


Anbefalte innlegg

Intenoen lager et eget internt nettverk (LAN), med en DHCP server som deler IP adresser og annen relevant informasjon, i 10.0.0.0/24 subnettet.. Det er et eget nettverk og broadcastdomene..

 

Asusen din gjør akkurat det samme, men på 192.168.1.x/24 subnettet.. Altså, to (2) forskjellige, individuelle, separate nettverk..

 

Og grunnet begrenset mulig antall IPv4 adresser, så bruker man NAT (Network Address Translation) for å kunne bruke inntil 65535 IP adresser bak en offentlig IP adresse.. Så når Intenoen lager et nettverk på 10.0.0.0/24 subnettet og Asusen på 192.168.1.0/24 subnettet, så blir det nødvendigvis 2 separate nettverk og dobbel NATing.. Asusen må gjøre om 192.168.1.x adresse til 10.0.0.x adresse, og Intenoen må videre gjøre om 10.0.0.x adressen mot den offentlige IP adressen den har....

 

WiFi er bare en trådløs løsning innad i LANet, og har ingenting med over nevnte å gjøre... 2.4GHz og 5GHz er bare to forskjellige radiofrekvenser...

Aight, takk for info. Men skjønner fortsatt ikke hva som er ulempen her. Har nøyaktig samme hastighet, like bra ping (8-9ms), og signalet er bedre enn det var med kun Intenoen for nå kjører jeg jo 5GHz frekvens. Jeg finner ingen "downside" her.

 

Men bør jeg kjøre Asus'en i routermodus eller som AP? Og hvis jeg bruker den som AP, får jeg fortsatt brukt alle funksjonene Asus'en har å tilby, som å lage gjestenett, koble til skriver, osv osv ?

 

Vet at bridgemode er det optimale her, men gidder ikke å knote noe mer med det til jeg vet nøyaktig hvordan jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ulempen er at du har to nettverk, og dobbel NAT.. Det belaster unødvendig mye.. Men jo da, det funker, men er ikke optimalt, særlig mtp. portforward o.l.


Som sagt, 5GHz'n på Asusen har overhodet ingenting med Intenoen å gjøre i det hele tatt....


Sånn du har det nå, så bør du kjøre Asusen som AP, men du mister noen av fordelene ja... Vil tro gjestenett og printer fremdeles vil fungere, men er ikke sikker på akkurat det...

Lenke til kommentar

Okei.

Forstår ikke hva du mener, jeg har jo et nettverk som kjører på 5GHz frekvensen nå. Jeg vet at Intenoen ikke støtter det, men det gjør jo Asusen. Så selvom Intenoen ikke støtter det så er det vel ikke noe i veien for at Asusen kan bruke det?

Tror jeg beholder oppsettet slik det er, med Asusen i routermodus. Men kan jo prøve meg litt frem og tilbake for å se hva som skjer.

Men noe helt annet... For en stund siden så falt hastigheten min ned med 2 mbit. Aner ikke hvorfor.. Dette var før jeg koblet opp Asusen, kjørte kun DG150 som vanlig. Hadde ca. 14,25 mbit i startet etter at jeg fikk dette bredbåndet, men nå ligger den på 12,25 mbit og det har den gjort ganske lenge nå. Snakket med NGT om det og de vet ikke hvorfor. De endret noen innstillinger på Intenoen for meg og prøvde litt frem og tilbake uten at det ble noen forbedringer. Har du noe peiling på hvorfor dette har skjedd? Som sagt så skjedde dette lenge før jeg koblet opp Asusen, så den er ikke synderen. Har også en Inteno X5668, men er samme hastighet på den og.

Lenke til kommentar

5GHz har ingenting med LAN'et å gjøre i den forstand.. Er kun hvilket medium som brukes.. Kabel eller trådløst = to sider av samme sak.. Det er ikke et nettverk, det er et tilgangspunkt TIL nettverket ditt.. Nettverket ditt er det broadcast domenet routeren din oppretter (subnettet 192.168.1.0/24). Og nei, som jeg har sagt, Intenoen har ingenting med 5GHz å gjøre i det hele tatt! Det handler bare om hvilken frekvens radioen sender på..

 

 

 

Men noe helt annet... For en stund siden så falt hastigheten min ned med 2 mbit. Aner ikke hvorfor.. Dette var før jeg koblet opp Asusen, kjørte kun DG150 som vanlig. Hadde ca. 14,25 mbit i startet etter at jeg fikk dette bredbåndet, men nå ligger den på 12,25 mbit og det har den gjort ganske lenge nå. Snakket med NGT om det og de vet ikke hvorfor. De endret noen innstillinger på Intenoen for meg og prøvde litt frem og tilbake uten at det ble noen forbedringer. Har du noe peiling på hvorfor dette har skjedd? Som sagt så skjedde dette lenge før jeg koblet opp Asusen, så den er ikke synderen. Har også en Inteno X5668, men er samme hastighet på den og.

 

Forstyrrelser på linja kanskje...? Flere som har blitt koblet til sentralen....? Temperaturen i bakken? Kan være hva som helst egentlig......

Lenke til kommentar

Hastigheten blir satt hver gang du slår på modemet. Dvs den analyserer signal/støy og tildeler deg hastighet etter dette. Du kan prøve å restarte modemet og se om hastigheten endrer seg.

Jeg vil tro at typisk vil du få lavest hastighet om du kobler deg opp om kvelden og best om du restarter modem om natt/morgen. Dette har med linjestøy og temperatur å gjøre. Men ikke sikkert det er noe særlig forskjell :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Vil det være en mulighet å kjøpe og bruke eget modem fra f.eks. Dustin Home? Jeg har også fått en DG150 etter lynet tok modemet og har en AC68U fra før.

 

Ser forresten det skrives om modemet:

The DG150 is a dual WAN RGW with advanced router and bridge functions

 

http://inteno.no/store/tabid/409/categoryid/163/productid/694/default.aspx

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk satt Inteno DG150-en i Bridge. Litt usikker på instillingene, men det funker.

login: admin

pass: BdisPLr1917

 

Men ikke hold meg ansvarlig om noen fucker opp! :D

Hei sedsberg. Jeg fant det samme passordet et sted, men akkukrat hvilke instillinger valgte du for å sette det i bridge modus ? Jeg ser det er et valg under wan services om man trykker edit som heter "Bridge PPPoE Frames Between WAN and Local Ports"

Var det denne måten du gjorde det på ?

 

mvh Terje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...