Gå til innhold

Sette Inteno DG150 i bridge


Anbefalte innlegg

Jeg tok backup av original konfigurasjon og sletta alle oppføringene. Dvs. Jeg hadde to oppføringer hvorav én var i bruk. Så satt jeg opp på nytt. Det eneste jeg visste selv var at jeg skulle ha AnnexB, VPI/VCI på 8/35 og IPOE og bridge mode. Så bare prøvde jeg meg fram. Var i grunnen veldig enkelt.

 

VPI/VCI varierer fra hva slags linjeleverandør man har. Noen skal ha helt andre verdier. På noen linjer skal man også bruke login/passord og her har jeg lite peiling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått det til å virke nå :) . Jeg kikket litt på bildene du hadde tatt av dine profiler og så gikk jeg inn og addet en ny profil der jeg valgte bridged modus. Deretter koblet jeg til min asus rt-ac66u og valgte pppoe tilkobling via den. Jeg var nødt til å ringe til nextgentel for å få passordet for og koble opp (brukernavnet skrev jeg av den gamle profilen i Inteno routern. Det var ikke noe problem å få passordet av nextgentel heldigvis. Trodde kansje de skulle være vanskelige fordi jeg hadde satt routern i bridged hehe. Mange takk for hjelpen Sedsberg :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg prøver meg i denne, selv om den er gammel.

Har fått en Inteno fra NGT selv, og får god hastighet, men sliter med selve kommunikasjonen mellom enhetene i nettverket. Sliter f.eks med streaming via ChromeCast. Vil dette forbedres om jeg setter Intenoen i bridge og bruker en bedre router jeg har, eller kan jeg like godt bruke den andre routeren som AP da? Lurte også på om jeg vil merke noen forbedring ved å bruke 5GHz? Så vidt jeg kan se er det rundt 10 2,5GHz nettverk i nærheten.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har en DG150B fra Nextgentel også som er satt i bridge modus med en Netgear R7000 bak den. Her er mine erfaringer som kanskje hjelper andre:

 

Det å bridge Intenoen er uproblematisk når du er logget som admin. Jeg spurte NGT om en admin bruker og de opprettet en til meg. Jeg fikk hos dem også PPPoE påloggingsinfo:

 

  1. Ta en backup av konfigen på Intenoen før du starter
  2. Gå på WAN Service og slett den ppp interfacen.
  3. Opprett en ny interface og velg Bridging, next, aply/save
  4. Her booter du Intenoen
  5. Koble opp sammen enhetene (fra WAN / internet port i din nye ruter til en av de 4 ethernet portene bak Intenoen).
  6. Sette opp din andre ruter bak Intenoen med en PPPoE forbindelse og bruk den PPPoE brukernavn og passord du fikk fra NGT. Restarte din andre ruteren som er bak Intenoen.
  7. Valgfri: I din andre ruter sett PPPoE forbindelsen som Alltid på hvis du har dette valget og sjekk at MTU er satt på 1492 (min Netgear gjorde dette automatisk etter at jeg valgte PPPoE).

En ting som jeg har ikke sett i denne tråden og som skapte meg mange problemer inntil jeg fant det som skjedde:

Hvis du aktiverer QoS i den nye ruteren som er plassert bak Intenoen må du deaktivere QoS på Intenoen. Hvis du ikke gjør det får du mye ustabilitet i forbindelsen. Dette gjør du fra Advanced Setup --> Quality of Service --> Fjerne kryss fra Enable QoS. Jeg har en 20/1 plan og vanligvis får 16/1 mot speedtest.net når alt er ok (pga avstand til sentralen), med QoS aktivert på Intenoen slit jeg veldig med 10/1 og enda verre resultater. Alt kom til normale verdier da jeg deaktiverte den.

 

Håper dette hjelper andre her. Det er en merkbar forskjell å gå fra Intenoen til en bedre AC ruter som kan håndtere avanserte funksjoner. Jeg kan definitivt anbefale denne Netgear R7000 modellen som er solid og kan flashes med andre firmware hvis du har lyst på det.

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Jeg prøver meg i denne, selv om den er gammel.

Har fått en Inteno fra NGT selv, og får god hastighet, men sliter med selve kommunikasjonen mellom enhetene i nettverket. Sliter f.eks med streaming via ChromeCast. Vil dette forbedres om jeg setter Intenoen i bridge og bruker en bedre router jeg har, eller kan jeg like godt bruke den andre routeren som AP da? Lurte også på om jeg vil merke noen forbedring ved å bruke 5GHz? Så vidt jeg kan se er det rundt 10 2,5GHz nettverk i nærheten.

Jeg hadde også problemer med Intenoen pga interferanse fra andre nettverk. Å gå med en nyere ruter som kan håndtere 5ghz er et bra løsning. Du må velge den riktige ruter fordi man finner mye søppel der ute. Jeg kjøpte ikke en siste modell men gikk istedenfor for en AC1900 modell som er kjent for å være bra, med mange funksjoner jeg trengte og pålitelig. Mine behov her er også streame video til en AppleTV og mange enheter i det trådløse nettverket i huset. Jeg laget 3 nettverk med forskjellige SSID og satt di viktige enhetene på den 5Ghz båndet. Resten på den 2.4Ghz sammen med 1 gjestenettverk.

 

Du må definitivt kjøre Inteno som bridge og la din nye ruter håndtere resten av jobben.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk dette svaret fra NGT i dag om bridge modus, kan det gjøres slik?:

 

Hei, har tenkt og kjøpe ny trådløs router da den trådløse dere leverer ikke er god nok, hvordan setter jeg DG150 i bridgemodus, eller hvordan gjør jeg dette i praksis?

 

bridge har vi dessverre ingen support på. men det som skal gjøres for å sette i brige er å slå av DHCP på ruteren. da må du logge deg inn på ruter. innlogging på 10.0.0.1 er, brukernavn: user og passord: user. små bokstaver. om man bare trenger den trådløse delen, kan man slå av wifi på ruter og bruke sin egen for wifi ved å koble denne til vår ruter. (dette gjøres også inne på ruter)

 

 

Blir det ikke to nettverk da og dobbel NAT eller noe sånt, har lest det på ett forum

 

ikke om man slår av DHCP på ruter. det er for at det ikke skal krasje med DHCP på begge rutere, da vil det ikke gå. om man bare slår av wifi på ruter, så trenger man da en annen enhet som kan føre wifi videre, den kan du evt bruke en annen ruter til, koblet i vår ruter

 

ok får prøve det, men når man slår av dhcp, hvordan blir det da med de pc som er koblet på med DHCP?

 

det skal gå fint. annen ruter vil da hente DHCP mener jeg. grunnen for at vi ikke har support åp dette, er fordi vi ikke kan se annet utstyr enn våres.

 

så de nettverkskabler som nå er koblet til Intenoen må jeg sette i den nye trådløse routeren min ?

 

 

selve ruter fra oss må være koblet til uttaket på veggen, og deretter fra vår ruter (gule porter ) til din egen.

bruker du bare egen ruter må du sette den opp med PPPoE instillinger med Ldap profil..

 

Som dere ser så skal det være enkelt, er ikke noe datakyndig, men får prøve dette da Inteno DG150 er helt utrolig dårlig.

Hva er en Ldap profil??

 

soa

Endret av soamann
Lenke til kommentar

Fikk satt Inteno DG150-en i Bridge. Litt usikker på instillingene, men det funker.

login: admin

pass: BdisPLr1917

 

Men ikke hold meg ansvarlig om noen fucker opp! :D

Du er konge SEDSBERG, TUSEN TAKK for Admin passord, Måtte bruke user user i 2år slet veldig med både NGT support og selve DG-150B.

Men endelig for jeg bruke NY ruter WOW.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Fikk dette svaret fra NGT i dag om bridge modus, kan det gjøres slik?:

 

Hei, har tenkt og kjøpe ny trådløs router da den trådløse dere leverer ikke er god nok, hvordan setter jeg DG150 i bridgemodus, eller hvordan gjør jeg dette i praksis?

 

bridge har vi dessverre ingen support på. men det som skal gjøres for å sette i brige er å slå av DHCP på ruteren. da må du logge deg inn på ruter. innlogging på 10.0.0.1 er, brukernavn: user og passord: user. små bokstaver. om man bare trenger den trådløse delen, kan man slå av wifi på ruter og bruke sin egen for wifi ved å koble denne til vår ruter. (dette gjøres også inne på ruter)

 

 

Blir det ikke to nettverk da og dobbel NAT eller noe sånt, har lest det på ett forum

 

ikke om man slår av DHCP på ruter. det er for at det ikke skal krasje med DHCP på begge rutere, da vil det ikke gå. om man bare slår av wifi på ruter, så trenger man da en annen enhet som kan føre wifi videre, den kan du evt bruke en annen ruter til, koblet i vår ruter

 

ok får prøve det, men når man slår av dhcp, hvordan blir det da med de pc som er koblet på med DHCP?

 

det skal gå fint. annen ruter vil da hente DHCP mener jeg. grunnen for at vi ikke har support åp dette, er fordi vi ikke kan se annet utstyr enn våres.

 

så de nettverkskabler som nå er koblet til Intenoen må jeg sette i den nye trådløse routeren min ?

 

 

selve ruter fra oss må være koblet til uttaket på veggen, og deretter fra vår ruter (gule porter ) til din egen.

bruker du bare egen ruter må du sette den opp med PPPoE instillinger med Ldap profil..

 

Som dere ser så skal det være enkelt, er ikke noe datakyndig, men får prøve dette da Inteno DG150 er helt utrolig dårlig.

Hva er en Ldap profil??

 

soa

Veldig gammel tråd, men har samme problem. Hvordan skrur en av DHCP? Og kom en fram til at denne løsningen er like bra som bridge modus? Har en TP-Link Archer C3200 jeg prøver å koble til nemlig. 

 

Admin og passord gitt over virker ikke lenger. 

 

88Pw5bL.png

 

Har DCHP noe med den trådløse radioen å gjøre? At en må skru av denne, for å bruke den andre ruteren?

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...