Gå til innhold

Hvordan viser Gud / Jesus Kristus ser gjennom kristne?


Anbefalte innlegg

 

 

Jo, det som skjer med mennesker som gjør dette rett, er et av Jesu Kristi mirakler, LiamH

Blind tro på myter er ikke et mirakel, det er naivt og stupid det! :)

 

Men IHS juger så det renner av ham, for så fort det er snakk om kristendommens fortreffelighet og sannhets gehalt så er han den første til å påpeke at kristendom har to milliarder tilhengere.... For i neste tråd påpeke at det nok bare er et fåtall av de nevnte to milliardene kristne som er "ekte" kristne... Med andre ord de kristne som har likt syn på sakene som IHS har... Det slår ham aldri at noen er nødt til å ha feil og at alle derfor ikke kan være kristne... Problemet er jo å finne ut hvem, da det ikke følger med noen fasit på hvordan man skal tolke disse bronsealder mytene...

 

Det er heller aldri påvist et eneste mirakel... Ikke et eneste, tenk litt på det. (Jada, er klar over at de som tror at fantasi og påstander er gode nok bevis så har det skjedd en rekke mirakler, men for de som faktisk ikke finner påstander og fantasi som gode bevis finnes det ikke et eneste påvist mirakel, ei heller helbredelse, vandrende døde også videre)

 

Og hvis gud/jesus viser seg gjennom kristne er ikke den guden noe jeg ville tilbedt, for maken til selvopphøyde virkelighetsfortrengende drittsekker skal en vel lete lenge etter...

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Jah... for ingen ateister har noen gang hjulpet eller vist kjærlighet til de trengende... Alle i "Leger uten grenser" er selvfølgelig religiøse, ikke sant? :roll: Hva i all verden godt gjør det å kysse føttene til en som sitter i rullestol? Både du og jeg vet at denne gutten var like lite i stand til å gå etterpå.

 

Du snakker om confirmation bias...

 

 

 

Men du forstår symbolikken i at en kjent politiker drar land og strand rundt og trykker diverse hender og deler ut klemmer, spesielt til syke og pleietrengende .. Vi er vel enig om at de gjør det for å vinne hjerter, så kan vi heller undre oss over ærlighet og hvor oppriktig de nå er innerst inne.

 

Jeg er ikke kristen, men symbolikken er nå veldig lett å fatte i det aktuelle bildet da

 

:)

Lenke til kommentar

Å, det er vel ikke bare politikkere som reiser land og strand rundt og deler ut klemmer som har bakenforliggende årsaker og lite oppriktighet...

 

Det som slo meg da jeg for mange er siden bestemte meg for å prøve å være dønn ærlig for en dag, bare for å se hvordan folk faktisk reagerer på dønn ærlighet, var at folk slettes ikke ønsker ærlighet, de ønsker "ærlighet" som gagner dem selv.... (Har fremdeles folk som har et horn i siden på meg fra den dagen, de evner rett og slett ikke å tilgi...) Jeg trodde i min naivitet at ærlighet var noe folk ønsket, men tok rett og slett feil... Så i dag er jeg ikke dønn ærlig mot andre enn meg selv, men så ærlig det går an å bli ovenfor andre, uten at den ærligheten virker avskrekkende på folk. Så isteden for å si til gutta mine at de skal være ærlige alltid og under enhver omstendighet sier jeg at de ikke trenger å si alt, men det de sier skal være sannhet. Man trenger ikke å påpeke, foreksempel, at bestemor ser ut som et kråkereir på håret, det kan man holde kjeft om (om ikke bestemor helt ærlig og oppriktig ønsker å høre hva de syntes da...), men heller påpeke at hun hadde en fin kofte på seg, om hun har det. Så ærlighet er så mangt...

 

Men total ærlighet er det vel ingen som vil ha tror jeg.... Merkelig nok...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men IHS juger så det renner av ham, for så fort det er snakk om kristendommens fortreffelighet og sannhets gehalt så er han den første til å påpeke at kristendom har to milliarder tilhengere.... For i neste tråd påpeke at det nok bare er et fåtall av de nevnte to milliardene kristne som er "ekte" kristne...

 

Dette er et meget godt poeng, og illustrerer bare en av alle de uærlige, selvmotsigende og manipulerende elementene som går igjen i debattene her inne.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Men du forstår symbolikken i at en kjent politiker drar land og strand rundt og trykker diverse hender og deler ut klemmer, spesielt til syke og pleietrengende .. Vi er vel enig om at de gjør det for å vinne hjerter, så kan vi heller undre oss over ærlighet og hvor oppriktig de nå er innerst inne.

 

Jeg er ikke kristen, men symbolikken er nå veldig lett å fatte i det aktuelle bildet da

 

:)

 

 

Ja, symbolikken og de "ritualer" som troende utfører har jeg aldri betvilt. Jeg er også klar over det spillet som politikken/politikere driver på med. Den biten har jeg allerede prøvd å synliggjøre for kjære IHS som tror at Paven hjelper statsledere å "styre verden". :wee:

 

Saken, og debatten, her er om dette bildet overhodet faktisk dreier seg om at "Jesus viser seg gjennom kristne" eller om dette rett og slett er en handling som hvem som helst kunne gjort.

 

Realiteten er at dette ikke viser noen Jesus. Det viser en religiøs person som imiterer Jesus, og en ateist kunne lett gjort det samme. Det beviser/tilsier derfor ingenting.

 

Hvorfor ateister ikke gjør ritualer som bildet viser kan muligens ha noe med det manglende behovet for å underkaste seg guds-skikkelser i jakten på egen vinning, som da er "evig liv". Ateister kan derimot gjøre mange andre handlinger som fremstår solidarisk og omtenksomme, men som da kun er et spill for galleriet.

 

Som du sier, de gode motivene kan lett trekkes i tvil. Det er vel spesielt derfor det blir så blod-naivt av IHS å både blindt og bombastisk påstå at "Dette er Jesus gjennom mennesket!". :innocent:

 

Har man litt moden kunnskap om politikk, sosiale spill, markedsføring etc, så ser man slike handlinger for hva de faktisk er, spesielt med tanke på de mange avsløringer om det som foregår i kulissene både i verdens kirker og regjeringer. Ser man derimot verden gjennom øynene til noe som fremstår som det mentale nivået til et barn, så uteblir denne kunnskapen og tolkningen blir deretter. ;)

 

Det blir litt i samme gate som at en voksen person enda ikke har gjennomskuet at bak skjegget og luen på julaften, så er det faktisk bare faren din, selv om handlingen og utseendet (symbolikken) er helt lik det man forbinder med Julenissen. :)

 

Obs: Dobbelt-post! Beklager!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

 

 

Jo, det som skjer med mennesker som gjør dette rett, er et av Jesu Kristi mirakler, LiamH

Blind tro på myter er ikke et mirakel, det er naivt og stupid det! :)

 

Men IHS juger så det renner av ham, for så fort det er snakk om kristendommens fortreffelighet og sannhets gehalt så er han den første til å påpeke at kristendom har to milliarder tilhengere.... For i neste tråd påpeke at det nok bare er et fåtall av de nevnte to milliardene kristne som er "ekte" kristne...

 

Nei, det er ca. to milliarder ekte kristne og noen hundre millioner falske kristne i verden RWS :)

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det er ca. to milliarder ekte kristne og noen hundre millioner falske kristne i verden RWS :)

 

 

Og hvor kommer dette regnestykket fra, om ikke fra din egen fantasi?

 

Wikipedia "As of the early 21st century, Christianity has around 2.3 billion adherents, out of about 7 billion people. The faith represents one-third of the world's population and is the largest religion in the world" :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, det er ca. to milliarder ekte kristne og noen hundre millioner falske kristne i verden RWS :)

 

 

Og hvor kommer dette regnestykket fra, om ikke fra din egen fantasi?

 

Wikipedia "As of the early 21st century, Christianity has around 2.3 billion adherents, out of about 7 billion people. The faith represents one-third of the world's population and is the largest religion in the world" :)

 

Og du tror på alt som står på Wikipedia? :p

Lenke til kommentar

..Saken, og debatten, her er om dette bildet overhodet faktisk dreier seg om at "Jesus viser seg gjennom kristne" eller om dette rett og slett er en handling som hvem som helst kunne gjort.

 

Realiteten er at dette ikke viser noen Jesus. Det viser en religiøs person som imiterer Jesus, og en ateist kunne lett gjort det samme. Det beviser/tilsier derfor ingenting...

 

 

 

Den kristne speiler (reflekterer) Jesus Kristus, LiamH

Lenke til kommentar

Nei, det er ca. to milliarder ekte kristne og noen hundre millioner falske kristne i verden RWS :)

 

Ja, sikkert :roll:

 

At det er mange som kaller seg kristne er det ingen tvil om, uvisst av hvilken grunn da det ikke akkurat fordrer at man er spesielt fornuftig om man tar på seg den merkelappen.... Men i følge deg er det altså noen hundre millioner falske kristne....? I forhold til dine kriterier da formoder jeg... ?

 

Faktum er vel at det omtreent er like mange rettninger, tolkninger og slikt som det er kristne... Syntes de stort sett er uenige i det aller meste jeg, til og med hvem/hva/hvor denne myten om jesus personen sa og gjorde...

 

Minner veldig om en enhetlig gud ja, en som er i stand til å fastsette objektive og faste regler og få tilhengerne til å holde dem... Du er utsatt for verdens største bløff IHS... Kristendom, all religion, er en løgn...

Lenke til kommentar

 

Nei, det er ca. to milliarder ekte kristne og noen hundre millioner falske kristne i verden RWS :)

 

Ja, sikkert :roll:

 

At det er mange som kaller seg kristne er det ingen tvil om, uvisst av hvilken grunn da det ikke akkurat fordrer at man er spesielt fornuftig om man tar på seg den merkelappen.... Men i følge deg er det altså noen hundre millioner falske kristne....? I forhold til dine kriterier da formoder jeg... ?

 

Faktum er vel at det omtreent er like mange rettninger, tolkninger og slikt som det er kristne...

 

Ja nei, disse 40 000 retningene du stadig snakker om, faller innenfor disse "noen hundre millioner falske kristne", RWS :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei, det er ca. to milliarder ekte kristne og noen hundre millioner falske kristne i verden RWS :)

 

 

Og hvor kommer dette regnestykket fra, om ikke fra din egen fantasi?

 

Wikipedia "As of the early 21st century, Christianity has around 2.3 billion adherents, out of about 7 billion people. The faith represents one-third of the world's population and is the largest religion in the world" :)

 

Og du tror på alt som står på Wikipedia? :p

 

Nei, men akkurat dette tallet finner du flere steder, Knut

 

er antallet et problem ? ;)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Kilden jeg etterspør er ikke for det antatte cirka-antallet tilhørere av religionen kristendommen, og det var heller ikke det jeg i utgangspunktet regnet med var hentet fra din egen fantasi.

 

Det jeg lurer på er hvor får du antallet "uekte kristne" fra?

 

 

Den kristne speiler (reflekterer) Jesus Kristus, LiamH

 

 

Det er jo nettopp dette vi har diskutert hele tiden, IHS. Du repeterer kun den samme setningen om og om.

 

Leser du i det hele tatt hva som blir skrevet til deg eller er du helt på auto-pilot?

 

Jeg skrev:

 

Saken, og debatten, her er om dette bildet overhodet faktisk dreier seg om at "Jesus viser seg gjennom kristne" eller om dette rett og slett er en handling som hvem som helst kunne gjort.

 

Realiteten er at dette ikke viser noen Jesus. Det viser en religiøs person som imiterer Jesus, og en ateist kunne lett gjort det samme. Det beviser/tilsier derfor ingenting...

 

 

Responsen din er da å repetere påstanden din nok en gang uten å overhodet adressere problemstillingen jeg legger frem. Denne sirkel-argumentasjonen din er ufattelig kjedelig og destruktiv.

 

Fortsett med dette tullet og en rapportering av deg er like om hjørnet.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ærlig talt; Liam H, nå er selv ikke denne klartenkte buddhisten sikker på hva du spør om og etter?

 

Symbolikken er vel at Paven speiler profetens verdier, og er ikke mer enn det. Men når en så "stor" person kan "ydmyke" seg såpass, at han kysser "skitne føtter", gir det et meget tydelig og kraftig signal til alle disiplene av troen. Det har ingenting med han å gjøre, det har med at det er "paven som gjør det".

 

Hverken du eller jeg er disipler, så derfor føler eller tror vi ikke på det "bildet", men det betyr ikke noe som helst for de som følger den troen.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ærlig talt; Liam H, nå er selv ikke denne klartenkte buddhisten sikker på hva du spør om og etter?

 

Symbolikken er vel at Paven speiler profetens verdier, og er ikke mer enn det. Men når en så "stor" person kan "ydmyke" seg såpass, at han kysser "skitne føtter", gir det et meget tydelig og kraftig signal til alle disiplene av troen. Det har ingenting med han å gjøre, det har med at det er "paven som gjør det".

 

Hverken du eller jeg er disipler, så derfor føler eller tror vi ikke på det "bildet", men det betyr ikke noe som helst for de som følger den troen.

 

Jeg vet ikke om din beskrivelse av deg selv som "klartenkt" er ironisk eller ikke, men det får gjenstå å se.

 

Hvis du gjennomgår debatten, og har fått med deg tidligere debatter av samme typen mellom meg og IHS, så ser du hva dette dreier seg om. Du vil også se at du, ut fra det som tidligere er skrevet, faktisk motsier IHS ved å si at Paven bare "speiler" Jesus.

 

I følge IHS er Jesus fysisk tilstede i de kristne gjennom nattverden, altså dreier dette seg om realpresensen. Nattverden er derfor ikke en symbolsk handling for IHS. Han tror at Jesus er fysisk tilstede i vinen og kjeksen, og at dette faktisk er Jesu blod og legeme.

 

Vi snakker derfor ikke om symbolikk. Du sier egentlig det samme som jeg gjør, nemlig at vi ikke ser "Jesus vise seg gjennom kristne" på dette bildet. Vi ser m.a.o. intet mer enn et kristent menneske som imiterer Jesus.

 

Jeg etterspør forsåvidt heller ikke etter noe annet at sirkel-argumentasjonen til IHS kuttes ut.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

Ærlig talt; Liam H, nå er selv ikke denne klartenkte buddhisten sikker på hva du spør om og etter?

 

Symbolikken er vel at Paven speiler profetens verdier, og er ikke mer enn det. Men når en så "stor" person kan "ydmyke" seg såpass, at han kysser "skitne føtter", gir det et meget tydelig og kraftig signal til alle disiplene av troen. Det har ingenting med han å gjøre, det har med at det er "paven som gjør det".

 

Hverken du eller jeg er disipler, så derfor føler eller tror vi ikke på det "bildet", men det betyr ikke noe som helst for de som følger den troen.

 

Jeg vet ikke om din beskrivelse av deg selv er ironisk eller ikke, men det får gjenstå å se.

 

Hvis du gjennomgår debatten, og har fått med deg tidligere debatter av samme typen mellom meg og IHS, så ser du hva dette dreier seg om. Du vil også se at du, ut fra det som tidligere er skrevet, faktisk motsier IHS ved å si at Paven bare "speiler" Jesus.

 

I følge IHS er Jesus fysisk tilstede i de kristne gjennom nattverden. Vi snakker derfor ikke om symbolikk. Du påstår det samme som jeg gjør, nemlig at vi ikke ser Jesus vise seg gjennom kristne på dette bildet. Vi ser intet mer enn en kristen som imiterer Jesus.

 

Ok, LiamH gjennom vin og brød mirakelet, er en del av Jesus Kristus fysisk tilstede, i tillegg til dette speiler fks. de kristne Jesus Kristus. Mao: Jesus Kristus er tilstede i verden og blant de kristne på en rekke helt konkrete måter :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ærlig talt; Liam H, nå er selv ikke denne klartenkte buddhisten sikker på hva du spør om og etter?

 

Symbolikken er vel at Paven speiler profetens verdier, og er ikke mer enn det. Men når en så "stor" person kan "ydmyke" seg såpass, at han kysser "skitne føtter", gir det et meget tydelig og kraftig signal til alle disiplene av troen. Det har ingenting med han å gjøre, det har med at det er "paven som gjør det".

 

Hverken du eller jeg er disipler, så derfor føler eller tror vi ikke på det "bildet", men det betyr ikke noe som helst for de som følger den troen.

 

Jeg vet ikke om din beskrivelse av deg selv som "klartenkt" er ironisk eller ikke, men det får gjenstå å se.

 

Ja, du får kanskje se :wee:

 

 

 

 

Hvis du gjennomgår debatten, og har fått med deg tidligere debatter av samme typen mellom meg og IHS, så ser du hva dette dreier seg om. Du vil også se at du, ut fra det som tidligere er skrevet, faktisk motsier IHS ved å si at Paven bare "speiler" Jesus.

 

Både ja og nei - jeg er ikke "klarsynt" nok til å klare å se hva debattene mellom dere to egentlig dreier seg om. IHS har ikke sagt noe spesielt til meg angående dette, så jeg har bare brukt egne evner

 

 

 

I følge IHS er Jesus fysisk tilstede i de kristne gjennom nattverden, altså dreier dette seg om realpresensen. Nattverden er derfor ikke en symbolsk handling for IHS. Han tror at Jesus er fysisk tilstede i vinen og kjeksen, og at dette faktisk er Jesu blod og legeme.

 

Sånn oppfatter ikke jeg det han sier

 

 

 

Vi snakker derfor ikke om symbolikk. Du sier egentlig det samme som jeg gjør, nemlig at vi ikke ser "Jesus vise seg gjennom kristne" på dette bildet. Vi ser m.a.o. intet mer enn et kristent menneske som imiterer Jesus.

 

Jo vi ser Jesus gjennom den kristnes handlinger, men da i symbolsk betydning (da snakker jeg som en kristen ville gjort, tror jeg da) - og jeg som Buddhist ser at de gjør det samme som det jeg gjør når jeg bukker tre ganger for Buddha statuen - jeg "ser" det jeg er forent med.

 

 

 

Jeg etterspør forsåvidt heller ikke etter noe annet at sirkel-argumentasjonen til IHS kuttes ut.

 

Ja du har ofte sagt det, og den eneste måten jeg vet om å stoppe sånn, er å ikke bry seg om det som irriterer en selv. Dårlig løsning for "alle" - men en brukbar for deg selv kanskje ..

 

:)

Lenke til kommentar

 

Både ja og nei - jeg er ikke "klarsynt" nok til å klare å se hva debattene mellom dere to egentlig dreier seg om. IHS har ikke sagt noe spesielt til meg angående dette, så jeg har bare brukt egne evner

 

 

Vel, jeg og IHS har vært igjennom dette over flere runder i lengre tid.

 

 

Sånn oppfatter ikke jeg det han sier

 

 

 

Det får du ta med IHS. Han har flere ganger klargjort at nattverden ikke er symbolsk, men at man fysisk og oppriktig drikker Jesus blod og spiser hans legeme. Altså, ikke symbolsk, men han tror at vinen er omgjort reelt til blod og kjeksen er reelt omgjort til Jesu legeme. Dette er en katolsk greie og kalles realpresensen.

 

Hva dette smilefjeset til IHS som han legger inn til deg over her skal bety vet bare han, men går han tilbake på disse påstandene, så er det enkelt for meg å innhente hans egne sitater fra tidligere diskusjoner som bekrefter at dette er tilfellet. Hans uærlighet er forventet og ikke noe jeg ser på som overraskende når/hvis den kommer.

 

Han har også sagt at kristne har en helt ny kropp og er en "egen organisme".

 

Han bekrefter dette igjen i svaret til meg over.

 

Sitat IHS:

 

Gjennom vin og brød mirakelet, er en del av Jesus Kristus fysisk tilstede, i tillegg til dette speiler fks. de kristne Jesus Kristus. Mao: Jesus Kristus er tilstede i verden og blant de kristne på en rekke helt konkrete måter.

 

 

Så er jo spørsmålet hvor diffust og uhåndterlig dette skal gjøre i diskusjons-øyemed. IHS er jo kjent for å alltid "sitte med fasiten" på kristendommen og kan dermed legge frem, amt forme, de sannheter han selv ønsker. Det er han også kjent for å drive på med. ;)

 

 

Jo vi ser Jesus gjennom den kristnes handlinger, men da i symbolsk betydning (da snakker jeg som en kristen ville gjort, tror jeg da) - og jeg som Buddhist ser at de gjør det samme som det jeg gjør når jeg bukker tre ganger for Buddha statuen - jeg "ser" det jeg er forent med.

 

 

 

Igjen, du får ta dette med IHS. Det er ikke jeg som påstår at realpresensen er reel.

 

 

Ja du har ofte sagt det, og den eneste måten jeg vet om å stoppe sånn, er å ikke bry seg om det som irriterer en selv. Dårlig løsning for "alle" - men en brukbar for deg selv kanskje ..

 

:)

 

 

Da må man kutte ut å diskutere, rett og slett. Kanskje ikke helt det man er ute etter på diskusjon.no.

 

Du må gjerne legge ansvaret/løsningen på meg fremfor IHS, men jeg er lei av at slik trolling pågår. Der er jeg ikke alene lenger, heldigvis. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...