Gå til innhold

Nikon fullformat + objektiver


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg d600, og nå må jeg jo nesten oppgradere objektivene mine. Hva er enda usikker, og litt urelevant til denne tråden. I hovedsak lurer jeg på om jeg er helt på jordet i forhold til hvilke objektiver som faktisk støttes. Er det så enkelt at dx-objektiver passer til dx-hus og fx-obj til fx-hus ? I så fall, har jeg skjønt det på egenhånd =P Men jeg har som regel feil når det kommer til ting som dette. Så om jeg har rett, i at jeg har feil. Er det noen som vil forklare meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både FX og DX optikk passer på DX hus. FX og DX optikk passer fysisk på FX hus, men DX optikken belyser ikke hele bildebrikken i FX huset slik at bildet blir rundt og får en sort ramme. Derfor har FX hus en DX modus som beskjærer bildet. Da blir det bilde likevel med lavere oppløsning.

Lenke til kommentar

TOH65 har helt rett i sin beskrivelse, hvis du vil kan du bruke DX-objektiver på en D600 selv om sensoren er større.

 

Men når du først har kjøpt deg et sånt kamera, så kjøper du også objektiver som passer til sensoren. Og det finnes mye å velge i, alt fra billige og enkle objektiver på bruktmarkedet til superdyre og flotte objektiver i butikken.

 

Siden du ikke sier noe om hva du fotografere, altså hvilke behov du har, her er mine ideer:

 

En rask 50 mm er nesten et must til den sensoren, gjerne med blender på 1.4.

Jeg ville hatt en vidvinkel, men ikke av det ekstreme. Kanskje rundt 20-25 mm.

Så ville jeg hatt en 85 mm for portrett og nærbilder.

 

That's it.

 

 

Hvis du liker zoom, og har mye penger, og ikke har noe problemer med litt bærevekt, så er vel Nikon sine tre zoom drømmen for mange. 12-24, 24-70 og 70-200. Tror alle har blender 2.8. De tapper vel kontoen samlet sett med rundt 30-40.000 så det koster å være kar, men det er sikkert artig hvis det er zoom du skal ha.

Lenke til kommentar

Både FX og DX optikk passer på DX hus. FX og DX optikk passer fysisk på FX hus, men DX optikken belyser ikke hele bildebrikken i FX huset slik at bildet blir rundt og får en sort ramme. Derfor har FX hus en DX modus som beskjærer bildet. Da blir det bilde likevel med lavere oppløsning.

Aaha. Høres ikke ut som den fineste effekten i verden, og kjedelig med laver oppløsning. Men det betyr i det minste jeg kan teste huset med engang det kommer i hus.

 

TOH65 har helt rett i sin beskrivelse, hvis du vil kan du bruke DX-objektiver på en D600 selv om sensoren er større.

 

Men når du først har kjøpt deg et sånt kamera, så kjøper du også objektiver som passer til sensoren. Og det finnes mye å velge i, alt fra billige og enkle objektiver på bruktmarkedet til superdyre og flotte objektiver i butikken.

 

Siden du ikke sier noe om hva du fotografere, altså hvilke behov du har, her er mine ideer:

 

En rask 50 mm er nesten et must til den sensoren, gjerne med blender på 1.4.

Jeg ville hatt en vidvinkel, men ikke av det ekstreme. Kanskje rundt 20-25 mm.

Så ville jeg hatt en 85 mm for portrett og nærbilder.

 

That's it.

 

 

Hvis du liker zoom, og har mye penger, og ikke har noe problemer med litt bærevekt, så er vel Nikon sine tre zoom drømmen for mange. 12-24, 24-70 og 70-200. Tror alle har blender 2.8. De tapper vel kontoen samlet sett med rundt 30-40.000 så det koster å være kar, men det er sikkert artig hvis det er zoom du skal ha.

Absolutt. Når oppgraderingen endelig har skjedd, skal den ikke skjemmes av "dårlige" objektiver. 50 mm, vidvinkel og 85mm høres ikke dumt ut. Selvom jeg tror jeg også må finne meg et godt macroobjektiv.

 

Hvilke objektiver er det du har i dag, da?

Ehm ja. Nikkor 50 mm 1.8. Sigma 105mm 2.8. Sigma 10 mm 2.8 oog nikkor 70 - 300mm 4-5.6. Har også tilgang til kitlinsa som fulgte med d70 min. Som vel er 18-70 mm et eller annet.

 

Slenger med litt flere spørsmål også jeg. Hva vil ex objektiv si ? Aldri lagt merke til men står ex på begge sogma objektivene,

Lenke til kommentar

Av disse er det vel bare Sigma 10 mm og kitobjektivet som ikke er for fullformat, så du har bra utvalg å begynne med. En vidvinkel så er du godt dekket sånn til å begynne med. Kan anbefale det nye Nikkor 24-85 VR, har god erfaring med mitt. Selvsagt ikke det aller beste som finnes, men det er en god variant av "kitobjektiv" til en rimelig penge.

Lenke til kommentar

Ehm ja. Nikkor 50 mm 1.8. Sigma 105mm 2.8. Sigma 10 mm 2.8 oog nikkor 70 - 300mm 4-5.6. Har også tilgang til kitlinsa som fulgte med d70 min. Som vel er 18-70 mm et eller annet.

50mm, 105mm og 70-300mm funker alle utmerket på et FX-hus. Personlig ville jeg i starten holdt meg til det, og kanskje supplert med en normalzoom (24-105 eller tilsvarende).

 

Slenger med litt flere spørsmål også jeg. Hva vil ex objektiv si ? Aldri lagt merke til men står ex på begge sogma objektivene,

"EX" er Sigma sin betegnelse på gromobjektiver. Deres svar på L-serien til Canon og gullring-objektivene til Nikon. Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i det, er du på leting etter gode objektiver så er det bedre å lese tester enn å henge seg opp i hva produsentene omtaler dem som.
Lenke til kommentar

Av disse er det vel bare Sigma 10 mm og kitobjektivet som ikke er for fullformat, så du har bra utvalg å begynne med. En vidvinkel så er du godt dekket sånn til å begynne med. Kan anbefale det nye Nikkor 24-85 VR, har god erfaring med mitt. Selvsagt ikke det aller beste som finnes, men det er en god variant av "kitobjektiv" til en rimelig penge.

 

Uuh. Det er positivt overraskende ^^ Da er jeg ikke så på jordet i forhold til utstyr da. Skal definitivt sjekke opp både objektivet du anbefaler og de andre som blir nevnt. Trenger å lære mere og er enklere å spare om jeg sparer til et spesifikt objektiv.

 

Ehm ja. Nikkor 50 mm 1.8. Sigma 105mm 2.8. Sigma 10 mm 2.8 oog nikkor 70 - 300mm 4-5.6. Har også tilgang til kitlinsa som fulgte med d70 min. Som vel er 18-70 mm et eller annet.

50mm, 105mm og 70-300mm funker alle utmerket på et FX-hus. Personlig ville jeg i starten holdt meg til det, og kanskje supplert med en normalzoom (24-105 eller tilsvarende).

 

Yey. Tusen takk ^^ Som nevnt til han / hun over, skal uten tvil sjekke det ut.

 

Slenger med litt flere spørsmål også jeg. Hva vil ex objektiv si ? Aldri lagt merke til men står ex på begge sogma objektivene,

"EX" er Sigma sin betegnelse på gromobjektiver. Deres svar på L-serien til Canon og gullring-objektivene til Nikon. Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i det, er du på leting etter gode objektiver så er det bedre å lese tester enn å henge seg opp i hva produsentene omtaler dem som.

 

 

 

Aha. Og ja nei du har nok veldig rett i forhold til å ikke henge meg opp o. Synes det er litt små vrien jungel fra før. Godt det finnes tester og forum. Er enklere å spørre enn og prøve å leite seg frem på egen hånd. Og alt kan sjekkes opp mot tester og meninger etterpå.

På linken under kan du klikke på begrepene og få en forklaring...:

 

http://www.sigmaphoto.com/product/30mm-f14-ex-dc-hsm

 

Objektivet linket til er bare en referanse og trenger ikke være riktig for deg.

 

Oooh, tusen takk ^^

Lenke til kommentar

EX objektivene til Sigma er en rimelig flytende betegnelse, ingen av de har byggekvalitet som er i samme gata som L til Canon eller Nikon sine proffobjektiver, ingen av de er værtettet heller så det stemmer dårlig. Jeg har hatt 5 EX objektiver og det er rimeligere objektiver som stiller i samme klassen som mellomklasse objektivene til Nikon ala 18-200mm feks.

Lenke til kommentar

Gullringen til Nikon betyr vel i hovedsak at "dette er hva vi f.t. har å tilby til yrkesbruk i denne sjangeren", og ikke nødvendigvis særlig mer - bortsett fra et prispåslag sikkert som amen i kjerka.

 

Edit: Den eneste betegnelsen som pr idag innebærer et klart kvalitets-stempel, er Sigmas A-, "Art"-serie. På en lavoppløst sensor som D700 er Sigmas 35/1.4 bortimot perfekt. (Men på D7100 synes jeg den er i dårligste laget i hjørnene til å være normalobjektiv.)

 

For å ha et sted å begynne, er den nevnte nye 24-85 AF-S en temmelig grei all-rounder. Jeg har brukt den eldre 24-85/2.8-4 AF-D veldig mye på D700, og det er mye positivt å si om den også. Hvis denne kvalitetskategorien virker OK for ditt bruk, kan du fylle inn med den nye 18-35 AF-S, da har du dekka veldig mye av vidvinkelbehov. Nesten uansett hva du ellers har av optikk, vil en 85/1.8G fylle godt inn.

 

Husk at med 24MP, så er DX-croppen ca 10 MP, og det holder til veldig mange formål. Derfor er det ikke alltid så dumt å fylle inn med DX-objektiver i crop-modus for å komme i gang. Enkelte, som 12-24/4-Nikkoren, dekker dessuten hele FF-flata i den lengste enden, og kan brukes som "Poor Man's Ultra-wide-angle". Veit ikke hvor stor bildesirkel 18-70 tegner, men det er uansett lurt å titte på det. Den ultrabillige 35/1.8 DX gjorde f.eks. under endel forhold en helt grei jobb for meg på D700. Det blir knallskarpt sentralt, og mer eller mindre ille i hjørnene.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...