Gå til innhold

Forlenge antenne på Asus z87 Deluxe


Illus

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et Asus z87 Deluxe som har innebygget WiFi. Til denne medfølger det en liten antenne og relativt kort ledning.

 

Trenger å forlenge denne antennen 3-5 meter for å optimalisere mottak av signaler. Så spørsmålet er hvordan gjør man dette på en best måte uten å forringe overføringshastigheten ?

 

1) Er det mulig å kjøpe antenne med lengre kabel ? Eller skjøte på noen meter på det som fulgte med ? Var ganske spinkle ledninger i det som fulgte med.

 

2) Er det bedre å kjøpe USB WiFI-dongle og bruke USB skjøteledning ? Vil dett6e medføre tap i overføringshastighet ?

 

3) Andre alternativer ? Flytte pc/ruter eller kablet nett er ikke aktuelt :)

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemeldinger.

 

Kablet nett er ikke aktuelt fordi jeg får fiber om et halvt års tid og da vil mest sannsynlig inntaket flyttes til en mer gunstig posisjon i leiligheten. Powerline er spennende produkt, men router og pc står på forskjellige kurser og tror powerline sliter litt når den må hoppe fra kurs til kurs i sikkringsboksen, uten at jeg er ekspert.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

Kablet nett er ikke aktuelt fordi jeg får fiber om et halvt års tid og da vil mest sannsynlig inntaket flyttes til en mer gunstig posisjon i leiligheten. Powerline er spennende produkt, men router og pc står på forskjellige kurser og tror powerline sliter litt når den må hoppe fra kurs til kurs i sikkringsboksen, uten at jeg er ekspert.

Ikke noe problem fra kurs til kurs for meg hvertfall! Tror min må gjennom to sikringsskap (blir det tre forskjellige kurser eller noe sånt, uten at jeg vet noe om det?). Så vidt jeg vet skal dette gå fint. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme HK og har foreløpig valgt alternativ 1 og kjøpt et par meter skjøteledning til antennen med samme skrukontakter som originalt. Det finnes i metervis på Ebay og koster under 100 kroner med gratis frakt fra Kina. Jeg har enda ikke bygd PCen så jeg kan ikke uttale meg om resultatet. Men når jeg har kjøpt HK med WiFi så vil jeg ikke legge ut flere hundre til en USB-dongle.

Endret av aam01
  • Liker 1
Lenke til kommentar

aam01: Si gjerne ifra om resultatet når pc'en er ferdig bygget og du har lastet ned noen gigabyte med original antenne med og uten forlenger :)

 

Jeg hoppet på PLC kjøret og shoppet nettopp TL-PA6010KIT http://www.tp-link.com/no/products/details/?categoryid=3140&model=TL-PA6010KIT

 

Har vært nysgjerrig på PLC en stund og håper teknologien er såpass moden at det begynner å fungere. Uansett så blir jeg noen erfaringer rikere :)

Lenke til kommentar

aam01: Si gjerne ifra om resultatet når pc'en er ferdig bygget og du har lastet ned noen gigabyte med original antenne med og uten forlenger :)

 

Jeg hoppet på PLC kjøret og shoppet nettopp TL-PA6010KIT http://www.tp-link.com/no/products/details/?categoryid=3140&model=TL-PA6010KIT

 

Har vært nysgjerrig på PLC en stund og håper teknologien er såpass moden at det begynner å fungere. Uansett så blir jeg noen erfaringer rikere :)

Tror powerline er et veldig godt alternativ! Og den kan du jo også bruke på en eller annen måte etter denne routeren er flyttet, så det er verdt et forsøk. Lykke til!

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet PLC og i første omgang så ser ikke det ut som et alternativ i min leilighet. Har 100Mb/s når jeg kobler bærbar til ruter med kabel. Når jeg dytter samme kabel inn i PLC module og henter signalet ut igjen 10 meter fra ruter (på annen kurs) så får jeg bare 1,72MB/s. Da får jeg bare klare meg med 20Mb/s trådløst til jeg får fiber og reallokert ruteren.

 

Jeg hadde troen, men teknologien er vel ikke helt der enda til at den klarer strømkabling fra 80-tallet.

Lenke til kommentar

Det var da veldig rart... Jeg får ikke noe merkbart mindre hastighet (kanskje 0,2Mbit eller noe - om det i det hele tatt er noen forskjell). Sitter i et nesten 100 år gammelt hus, og tror strømkablingen her er mye eldre enn 80-tallet. Her er det også to sikringsskap signalet må gjennom, og ca 20 meter fra router til setupet mitt.

Det kan være det er noe feil med produktet du har fått, da TL-PA6010KIT skal kunne levere opptil 600Mbps innen 300 meters rekkevidde. Siden du sitter knappe 10 meter unna og får 1,7MB/s må jo ett eller annet være feil et sted? Kan ikke si noe sikkert, for har ikke samme modell som deg. Skjønner om du ikke gidder å klage, og velge et annet PLC produkt. Men denne virker utrolig bra for meg: http://www.komplett.no/tp-link-tl-pa411-powerline-starter-kit/764471#!tab:info

Lenke til kommentar

Begge adapterne stod rett i veggen. Det jeg skal prøve er å sette begge adaptere i samme kontaktpunkt i veggen for å se om det gir bedre resultat. Det kan jo også hende det må til med noe firmwareoppdatering eller rett og slett defekte adaptere.

 

Men ble litt skuffet så ikke orket å bruke mer tid på dem akkurat nå. Oppdaterer tråden når jeg har forsket videre :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde akkurat samme problem for noen dager siden. Byttet noen deler i pcen min, så kobla alt opp på nytt igjen. Plutselig ville ikke powerlinene ikke virke. Etter mye feilsøking fant jeg ut at det gikk i alle andre rom jeg testet i. Fant et annet støpsel på rommet mitt som leverte ca samme hastighet som dine, rundt 1,7MB/s, og skjønte ingenting. Rommet ved siden av, 1,5 meter bortenfor, ga meg full hastighet.

Feilen var visst at jeg hadde satt en helt vanlig 12-volts strømforsyning til en eller annen duppeditt i støpselet, som da satte hastigheten ned fra fullt til mellom 1 og 2 MB/s. Da jeg tok det ut kom hastigheten tilbake igjen :) Håper du har funnet en løsning på problemet ditt!

Lenke til kommentar

Dette var utrolig interessant!

 

Test 1: Nærmeste stikk fra ruter uten noe annet i og stikk på annet rom ute noe annet i: 6Mb/s ned og i underkant av 10Mb/s opp.

 

Dvs. at jeg får tilnærmet maks opphastighet

 

Test 2: Begge står i samme stikk på annet rom og 10 meter cat5 kabel fra ruter til den ene: 97+ ned og 10+ opp

 

Vi nærmer oss muligens en løsning, men hvem er det som ikke har slikke små strømadaptere til diverse elektriske duppeditter ? Min leilighet er ihvertfall full av dem. Og den første (og sikkert største synderen) er til bredbåndsmodemet og ruteren som er i umiddelbar nærhet av kilde-adapteret.

 

Dette hadde det vært morro å testet videre rundt, men noe sier meg at man kanskje må fram med diverse elektriske test-utstyr for å komme til bunns i dette ?

Endret av Illus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I dag har jeg endelig fått koblet opp ny PC og svaret er å bruke antennen som følger med HK sammen med skjøteledning fra Dustin, "DELTACO ANTENNEKABEL RP-SMA HANN-HUNN 3M" til kr. 79.-. Resultatet blir akkurat like godt som når jeg brukte Netgear A6200 på en tidligere PC. Jeg har 15 meter og to vegger mellom PC og router og jeg får hastighet på 100 Mb i begge tilfeller. Asus Z87 deluxe er et glimrende kort og det er ingen grunn til ikke å bruke det integrerte WiFi-kortet. Du får ikke noe bedre overføring på noen annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...