Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan vil samfunnet i fremtiden påvirkes av vannkraftproduksjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, altavassdraget er en politisk strid fra en annen tid med en del andre forutsetninger enn i dag. Det som har skjedd i det politiske landskap siden den tid er ganske mye. I etterpåklokskapens lys:

 

- Kraftverket er relativt lite i Norsk målestokk og kunne vært erstattet av bedre overføringslinjer fra andre deler av landet.

- Samisk kultur tok ikke noe hardt slag av denne utbyggingen. Andelen samer som driver med reindrift eller laksefiske er ganske liten (noen prosent så vidt jeg husker) og kun noen få prosent av de igjen er berørt av altavassdragutbyggingen. Så vidt jeg vet er det snakk om et titalls personer.

- Laksestammen er fortsatt god i Altaelva

- Naturmangfoldet i dammen og nedstrms vet jeg ikke noe om, men jeg tror ikke det har fått store konsekvenser.

 

NB. Ikke glem de positive effektene av vannkraft både i altavassdraget, for samene og generelt. Vannkraft gir oss billigere strøm, noe som kommer alle til gode. Det er fornybar og miljøvennlig energi som konkurrerer svært godt mot kjernekraft, kull, gass osv. Dette gir oss industrielle fortrinn blant annet for energikrevende næringer som smelteverkene (ca 30% av Norges energiforbruk). Disse konkurrerer i et internasjonalt marked og produserer metall som ellers ville vært produsert i land som bruker hovedsaklig kullkraft. For hvert tonn aluminium som produseres i Norge slippes det ut ca 3-4 tonn mindre CO2 globalt. Dette har selvsagt også positive ringvirkninger for Norsk økonomi. Kraftoverskuddet er i gjennomsnitt 7 TWh/år og gir oss eksportinntekter. Metallbransjen omsetter for ca 15-20 milliarder i året. God norsk økonomi gir positive bivirkninger for blant annet de samene som ble rammet av altakraftverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en oppgave på skolen hvor jeg skal skrive en tekst ut i fra problemstillingen:

Hvordan vil det norske og samiske samfunn påvirkes av vannkraftproduksjonen i fremtiden?

Har dere noen tanker eller inspill? Takk på forhånd :)

 

Økende kraftbehov = flere oppdemninger.

 

Samene vil bli dritsure når vi Nordmenn demmer opp beiteområdene til reinen deres. og vil gå til krig mot oss med samekniver.

 

Reinen lærer seg å svømme i vannet der hvor demningen er, og vil finne en øde øy midt ute i dammen, hvor de lager en egen koloni.

 

- I år 2100 (mens krigen mellom samene og normennene fremdeles raser) vil Reinsdyrene stille til sitt første Reinting.

 

- I år 2170 vil reinbestanden få sin første kvinnelige stortingsrepresentant i oslo.

 

- I år 2260 har reinen tatt over halve Norge, og driver samene på flukt over russergrensa.

 

- I år 2280 settes gjennværende nordmenn og samer i Arbeidsleirer som blir drevet av Reinsdyrene

 

- 20 år senere er resten av samene utryddet av reinsdyr som nå går på to bein, og har utviklet lasergevær.

 

- I år 2300 når reinsdyrene oslo, og tar alle østlendingene til slaver, i sitt Reinsdyrland.

- I år 2301 avvikler reinen Monarkiet som vi kjenner det, og innfører Reinarki.

 

- I år 2303 skjønner ikke lenger Nordmennene og Samene hva de egentlig kriget om.

 

- I år 2304 inntar Reindyrene Kristiansand (KSD1) som er siste tilholdssted for en liten grupper allierte Nordmenn og Samer

 

 

- I år 2640 har reindyrene utviklet sine første fly, og grisebomber USA og resten av verden.

 

- I år 3800 trenger reinsdyrene mer kraft, og begynner å demme opp beiteområdene til Samene.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...