Gå til innhold

Luftstrøm i kabinett


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kjøpt meg fractal design, xl r2 black pearl og lurer på noe.

Kjørte tidligere med en noctua luftkjøler, et svært beist av en kjøler h is navn jeg ikke husker. Byttet denne ut med vannkjøing type corsair h80i, og nå har pcn faktisk begynt å gå varm, ser enkelte disker kan bli 70 grader. Dette skjedde ikke før, men vil holde på denne vannkjølern.

Spørsmålet er om noen har noen tips til rolige vifter til kabinettet, samt plassering av disse. Evt andre tips som gjør at pcn ikke henger seg? Irritabelt å kjøpe et silentkabinett og må ha døra i front åpen for at det ikke skal gå varmt... Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er vifteoppsettet i pcen din da ?

 

 

1-2 vifter i front som tar inn kald luft ?

 

1 eksosvifte bak? som blåser varm luft ut av kabinettet?

 

1 eksosvifte i topp som blåser ut varm luft?

 

 

1 vifte i bunn som tar inn kald luft?

 

 

 

Fortell litt om vifteoppsettet ditt :)

 

 

 

 

 

Jeg har R3 og jeg har 2 vifter i front som tar inn kald luft og 1 vifte bak som eksos som blåser varm luft ut.

 

Har veldig gode temperaturer.

 

 

 

 

FOrresten så er ikke H80 noen god kjøler. Noctuaen din var nok mye bedre.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Har stockvifte i front, og ettermontert en vifte i topp for utblås, så har jeg vannkjølingsviftene i bakkant, samt en vifte i bunn som også er stock på kabinettet. Tror det blir litt stillestående luft i forkant av kabinettet, da jeg har tre harddisker pluss en ssd. Men kan ikke helt se nytten i viften foran, da døra skal være stengt? Må gjøre om på diskoppsettet, evt spekulere i ny kjøler. Fikk h80i billig, da den egentlig er en overgangskjøler i min htpc på stua.

Har ikke lyst til å plukke ut mere isolasjon av kabinettet heller, da tanken var å ha en så stille pc som mulig. Den står i et forholdsvis lukket ikeaskap, med bare åpning foran. Tror jeg skal frem med stikksag å skjære ut et hull og montere vifte på siden av kabinettet. Men igjen, dette var ikke et problem når jeg hadde luftkjøler. Anbefaler du at jeg går til en anskaffelse av en ny luftkjøler? Har ikke store planer for monsteroverklokking, kommer stort sett til å kjøre autoklokking. Takker for svar igjen :)

Lenke til kommentar

Enkelte disker på 70 grader? Tror ikke det er kabinettet som er problemet, men enten defekt temperatur måler pga disk som holder på å ta kveld, eller software som leser av feil.

 

Dersom du ser 70 grader i software for temperatur, kan du da kjenne at noen av diskene er varm?

 

Har selv den gamle utgaven av det kabinettet, med 2 vifter i front, en noctua vifte som trekker inn kald luft rett på skjermkortene, vannkjøling med push/pull vifter som blåser ut bak, og en stor (200mm?) skråstilt vifte som trekker ut varm luft i toppen bak (blåser luften ut bak kabinettet fordi den er montert på skrå)

 

Har 5 disker og 2 SSDer montert og har ikke merket problemer med varme i kabinettet, annet enn at skjermkortet ble noe varmt, og var grunnen til montering av en vifte i sidedøra for litt ekstra kjøling på det.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Ble såpass varmt at pcn slo seg av, og jeg så tempen for diskene var på rundt 70 grader, mens peaken på cpu lå på 50ish. Gpun husker jeg ikke, men ikke alarmerende høyt. Tror jeg skal bestille noen corsair af140 mm vifter både i front og bunn, samt på siden bare for å flytte luften. Muligens om dette holder så skal foamen på igjen i toppen, da jeg virkelig vil ha tystnad fra denne kassa.

 

Som nevnt tidligere så kommer jeg til å bytte ut denne vannkjøleren med en h100i.

Vil også ha så mye som mulig system i kabinettet, og må nok si jeg ble skuffet over denne kjøleren, da jeg hadde nada problemer fra før.

Lenke til kommentar

Usikker på om vi fortsatt snakker om det samme, da "peak på 50ish grader" på CPU ikke vil få maskinen til å slå seg av. Da er høres det mer ut som problemer med ustabil OC. Og igjen så stusser jeg over temperatur måling for disker.

 

Hvis du prøver med f.eks. HDTune sin trail versjon, hvilken temperatur viser de, og får du noen warnings/errors i "health" fanen.

Lenke til kommentar

Men kan ikke helt se nytten i viften foran, da døra skal være stengt? Må gjøre om på diskoppsettet, evt spekulere i ny kjøler.

 

Luftinntaket på disse er på sidene foran, noe som gjør at det går an å ha døren lukket fremme og allikevel dra nytte ut av viftene foran.

Lenke til kommentar

Fine svar! Er vel mere min egen inkompetanse etterhvert som skinner igjennom, samt at min opprinnelige post ble skrevet med en sjarmørpromille da jeg er på ferie i Thailand.

 

Har bestilt et par AF vifter, slike jeg nevnte, og skal opp og frem med pcn etter hjemkomst. Har flere eldre disker, og det er på tide å bytte disse ut. Corsair h100i skal også investeres i.

 

Når det gjelder programvare og evt feil på selve kjølingen (mulig jeg skal av med alt for å sjekke kjølepastaen?), så skal dette prøves. Må også nevnes at jeg har brukt autoklokking på min noe aldrende 1090t, skal prøve meg frem med manuell klokking til sommeren da det skal oppgraderes.

 

Bildet du har linket, går det som optimal airflow gjennom kabinettet? Har tidliger hatt haf sine kabinetter, og disse har vært så perforert at lufttilførsel ikke har vært noe problem.

Lenke til kommentar

H100i er en god cpu kjøler, men du må bytte ut de medfølgene viftene da disse BRÅKER.

 

 

 

Bilde jeg illustrerte luftstrømmen, er kanskje ikke 100% optimalt, men er nå ganske bra. Kjører dette selv i mitt R3 kabinett og har aldri hatt noe problemer med temperatur.

Kun på CPUen når jeg klokket denne til 4.6GHz :O Da klarte ikke Phanteks kjøleren min å ta vekk varmen, kjører dog på strupet hastighet på alle viftene, kabinettviftene går på ca 40% og cpu kjøleren satt jeg en slik spennings stopper? fra 12 til 7V. Så denne kjører også sakt. Har også 25*C i rommet jeg sitter i, dette gjør også at tempen ble litt høy på cpu med den klokken :p

Lenke til kommentar

H100i er en god cpu kjøler, men du må bytte ut de medfølgene viftene da disse BRÅKER.

 

 

 

Bilde jeg illustrerte luftstrømmen, er kanskje ikke 100% optimalt, men er nå ganske bra. Kjører dette selv i mitt R3 kabinett og har aldri hatt noe problemer med temperatur.

Kun på CPUen når jeg klokket denne til 4.6GHz :O Da klarte ikke Phanteks kjøleren min å ta vekk varmen, kjører dog på strupet hastighet på alle viftene, kabinettviftene går på ca 40% og cpu kjøleren satt jeg en slik spennings stopper? fra 12 til 7V. Så denne kjører også sakt. Har også 25*C i rommet jeg sitter i, dette gjør også at tempen ble litt høy på cpu med den klokken :p

Stemmer som Sveinbuen sier. Jeg måtte bytte ut til Corsair SP120 quiet. Mye bedre nå

Lenke til kommentar

 

Viss jeg forstår deg rett så har du ca luftstrømning som dette bilde?

 

 

 

Sjekk om CPU kjøleren din blåser luften ut av kabinettet eller inn.

Denne bør blåse ut av kabinettet.

 

 

 

 

Viften under kan du ta helt bort.

 

 

Fikk en del bedre temperatur å skjermkortet med viften under hos meg hvertfall. Trekker jo kald luft inn og blåser så og si rett på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...