Gå til innhold

Tips og triks til førstegangstjenesten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke sutre. De andre rundt deg har det like kjipt og sutring gjør alt bare verre. Alle blir irriterte på folk som sutrer og griner.

Ta godt vare på føttene dine, tar du ikke vare på dem blir tjenesten fort kjip.

Finn humoren. Ikke ta alt så høytidelig.

Gi gass. Følelsen av å ha gitt alt under mestring er digg.

Etter rekrutten blir alt bedre.

 

Det blir hva du gjør det til, går du inn med dårlig holdning til militæret kommer du til å hate livet. Gjør du det beste ut av det kan du får et kjempeår.

Lenke til kommentar

Må støtte det å ta vare på føttene, det er tross alt det viktigste du har når du er ute og vandrer. Om du vet du skal gå et stykke må du for all del teipe føttene. Jeg teipa aldri beina, og fikk heller aldri gnagsår av m77 skoa - helt til 3 mila. Det burde ringt en bjelle for meg da jeg var den eneste løken som ikke teipa beina før start. 50% av begge fotsålene mine var ett eneste stort gnagsår etterpå, det er ikke så jævlig stas.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Damestrømper/silkestrømper under sokkene på lengre turer.

 

Skal du ta toget, så napp med deg et par av de "arkene" som henger bak hodet, funker gull til pussing av støvler.

 

Sov når du kan, spis når du kan.

 

Ikke sett deg ned så fort du får mulighet på rekrutten. Vi som er/har vært befal tolker det som et tegn på at du kjeder deg og virkelig trenger noe å gjøre, enten en løpetur eller et par minutter i ferdigstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke sett deg ned så fort du får mulighet på rekrutten

 

En god soldat hviler når han kan :-)

 

 

Helt korrekt, men du er vel enig at det er forskjell på en rekrutt og en soldat? ;-)

 

Vi som var befal var ihvertfall kjappe med å finne på noe om rekruttene fant på å sette seg på ræva etter å ha gått 500 meter fra kasserna til våpenlageret.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke sett deg ned så fort du får mulighet på rekrutten

 

En god soldat hviler når han kan :-)

 

 

Helt korrekt, men du er vel enig at det er forskjell på en rekrutt og en soldat? ;-)

 

Vi som var befal var ihvertfall kjappe med å finne på noe om rekruttene fant på å sette seg på ræva etter å ha gått 500 meter fra kasserna til våpenlageret.

 

Det er derfor soldater ikke liker eller respekterer den typen befal ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke sett deg ned så fort du får mulighet på rekrutten

 

En god soldat hviler når han kan :-)

 

 

Helt korrekt, men du er vel enig at det er forskjell på en rekrutt og en soldat? ;-)

 

Vi som var befal var ihvertfall kjappe med å finne på noe om rekruttene fant på å sette seg på ræva etter å ha gått 500 meter fra kasserna til våpenlageret.

 

Det er derfor soldater ikke liker eller respekterer den typen befal ;)

 

"Den typen befal" blir litt vanskelig å sette stereotypi på ut fra én setning. En som fortsetter med det hele året å aktivisere soldatene i enhver dødtid mener du? Tviler på at særlig mange slike finnes...

 

 

 

Damestrømper/silkestrømper under sokkene på lengre turer.

Ikke minst lære seg å bruke sportsteip, eller i det minste få hjelp av noen som kan.

Lenke til kommentar

er i rekrutten nå, og kan dele noe som jeg ville ha visst om før innrykk.

 

- lær deg våpenreglene, de 5 + unntaksregelen. dette før dere prøve i

- lær deg alle distinksjonene, dette får dere også prøve i

- har du mye fritid, lær deg førstehjelpsdrillen abcde utenatt, du må lære den og ha eksamen skriftlig og praktisk, men hadde vært bedre å kunne den fra før, og ikke måtte sitte opp til langt på natt når brannalarmen går 0500 neste morgen.

- skaff deg ekstra datakvote på mobilen, til surfing. her jeg er er det ikke wifi på kaserna...

- drit i det som står om å ta med ett sivilt klesskift, fyll bagen med boxere og klær generelt, etter noen uker fikk vi gå i sivilt etter tjeneste, og litt drit å ikke ha med noe klær..

- ta med deg en liten høyttaler av noe slag, jeg har med en music angel som er enkleste sort, men funker greit til morgenvasken.

- for min del er jeg glad jeg kjøpte barbermaskin før innrykk, gidder ikke stå kl 0500 med skum og skarpe blader. med barbermaskin tar det maks 2 min

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- for min del er jeg glad jeg kjøpte barbermaskin før innrykk, gidder ikke stå kl 0500 med skum og skarpe blader. med barbermaskin tar det maks 2 min

 

Det kommer vel kanskje litt an på skjeggveksten, men jeg ville anbefalt å bruke høvel. Selv stod jeg opp 10 min tidligere for å barbere meg, er null stress. Det var ikke få ganger de som hadde barbert seg med maskin ikke var hårløse nok i trynet og måtte inn og barbere seg på nytt mens resten stod i ferdigstilling. Dette var kun i rekrutten da, etter rekrutten ble det bedre, men det aller chilleste er jo bare å søke om skjegg først som sist (om man har skjeggvekst nok), så slipper man barberinga.

Lenke til kommentar

 

- for min del er jeg glad jeg kjøpte barbermaskin før innrykk, gidder ikke stå kl 0500 med skum og skarpe blader. med barbermaskin tar det maks 2 min

 

Det kommer vel kanskje litt an på skjeggveksten, men jeg ville anbefalt å bruke høvel. Selv stod jeg opp 10 min tidligere for å barbere meg, er null stress. Det var ikke få ganger de som hadde barbert seg med maskin ikke var hårløse nok i trynet og måtte inn og barbere seg på nytt mens resten stod i ferdigstilling. Dette var kun i rekrutten da, etter rekrutten ble det bedre, men det aller chilleste er jo bare å søke om skjegg først som sist (om man har skjeggvekst nok), så slipper man barberinga.

 

 

jeg har prøvd det meste av høvler, mach3 og noe 5 blads skit. nå i det siste har jeg brukt safetyrazor med 1 blad, og det har funger utmerket. eneste er at da bruker man gjerne også såpe eller krem som må skummes opp, og dette tar tid.

 

men er det mach3 du mener kan det ikke sammenlignes med min braun 7 serie barbermaskin, bare man bruker den daglig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...