Gå til innhold

Hjelp til kamera - Hunder i action fotografering


Anbefalte innlegg

 

Skulle ønske noen med E-M1 kamera kunne komme med noen erfaringer.

Har ikke søkt i forumet da jeg ikke helt skjønner hvordan en gjør det ;-)

 

Til dere drevne der ute, er det noen tråder rundt bruk av E-M1?

Har prøvd meg litt på hundebilder med E-M1 og det har følgefokus som funker! Men hunder i full fart er veldig krevende og det sikreste er nok å velge et kamera med følgefokus på nivå med 7D. Men så spørs det hvor heftige action bilder du tenker på! E-M1 klarer å følge hunder hvis farten ikke er alt for høy. Og spesielt hvis motivet er et stykke unna, virket som E-M1 sliter litt mer med å følge motivet hvis det kommer for nært. Så går du for E-M1 ville jeg nok valgt som Døgnvill, et panasonic 35-100mm 2.8.

 

Men siden OM-D har 9 b/s så kan du med litt planlegging få actionbilder uten følgefokus!

Disse to er tatt uten følgefokus:

Mitt "særbruk" er brukshund (jakt, apporterende) fotografering.Er vel snakk om lange avstander, og lite nært. Mye fart er det i hundene, men ikke på nivå med agility ;-)

Ellers vil det være helt vanlig fotografering av mennesker, dyr og landskap. (Små barn er jeg ferdig med)

 

Linser jeg tenker på til E-M1 er: (Fått anbefalt av annen fotograf/selger)

 

Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm 1:4.8-6.7

Olympus Zuiko MFT 75mm f/1.8 ED

Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:2.8 Pancake

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

(Fått anbefalt av annen fotograf/selger)

 

Men kan du ikke spørre selgeren om å få prøve E-M1 dersom du er i tvil om følgefokusen klarer sakene godt nok til din bruk? (og da gjerne med både tele og normalobjektiv - og test for all del ut også i svakt lys)

 

Tor

 

Det er sikkert verdt forsøket ;-)

Lenke til kommentar

En ting som er viktig er at jeg kan bruke kamera i alt slags vær.

 

K-5 har jeg vel ikke sagt at er i vurderingen ;-) Hvis det blir Pentax så blir det K-3.

 

Det står mellom K-3 eller E-M1.

Ingen tvil om at K-3 er et veldig bra kamera, og antageligvis noe bedre på følgefokus enn E-M1. Det du også bør vurdere er vekten når du skal ha med kamera og objektiver på jakt som du nevner. Du bør sammenligne vekten på E-M1 og de objektivene du nevner og K-3 med tilsvarende objektiver(husk at 300mm på E-M1 er det samme som 400mm på K-3).

Lenke til kommentar

Test de gjerne side om side så du får en god egenvurdering av følgefokusen.

 

Hvilke værtette objektiver ser du for deg å gå for med de to ulike systemene?

Jeg er ikke sikker på dette. Jeg trenger en ny hobby og er derfor en startende amatør. ;-)

 

Objektivene til E-M1 som jeg har listet opp er vel vanntette dem? (Bortsett fra Pancake)

Har ikke hatt tid til å se på objektiver til K-3.

Endret av Pan007
Lenke til kommentar

 

En ting som er viktig er at jeg kan bruke kamera i alt slags vær.

 

K-5 har jeg vel ikke sagt at er i vurderingen ;-) Hvis det blir Pentax så blir det K-3.

 

Det står mellom K-3 eller E-M1.

Ingen tvil om at K-3 er et veldig bra kamera, og antageligvis noe bedre på følgefokus enn E-M1. Det du også bør vurdere er vekten når du skal ha med kamera og objektiver på jakt som du nevner. Du bør sammenligne vekten på E-M1 og de objektivene du nevner og K-3 med tilsvarende objektiver(husk at 300mm på E-M1 er det samme som 400mm på K-3).

 

Jupp vekten er av betydning. Sekken må ikke bli for tung.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

 

Det står mellom K-3 eller E-M1.

..husk at 300mm på E-M1 er det samme som 400mm på K-3).

 

Husk at E-M1 har 16 Mp og K-3 har 24 Mp, beskjæringsfaktoren mellom de to er ca 1,33 og ikke 1,5. Beskjærer man ned K-3 til samme antall piksler som E-M1 holder det med en 330mm. Beskjærer man ned K-3 til samme sensorstørrelse som E-M1, holder det med 300mm, men du må da klare det deg med rundt 14 Mp.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

 

..husk at 300mm på E-M1 er det samme som 400mm på K-3).

Husk at E-M1 har 16 Mp og K-3 har 24 Mp, beskjæringsfaktoren mellom de to er ca 1,33 og ikke 1,5.
Uhm - det var vel nettopp det som var Døgnvills poeng - at 300mm på mFT tilsvarer 400mm på 1.5x crop - en relativ faktor på 1.33. 400 / 1,33 =300.

 

Ignorer skalering for å tilfeldigvis matche antall piksler - det er uinteressant - det viktige er utsnittet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

 

 

..husk at 300mm på E-M1 er det samme som 400mm på K-3).

Husk at E-M1 har 16 Mp og K-3 har 24 Mp, beskjæringsfaktoren mellom de to er ca 1,33 og ikke 1,5.
Uhm - det var vel nettopp det som var Døgnvills poeng - at 300mm på mFT tilsvarer 400mm på 1.5x crop - en relativ faktor på 1.33. 400 / 1,33 =300.

 

Ignorer skalering for å tilfeldigvis matche antall piksler - det er uinteressant - det viktige er utsnittet.

 

En glipp der ja!* Men at man har et kamera man kan beskjære litt mer med mener jeg likevel er et poeng.

 

*Tenkte mellom 200mm og 300mm.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Linser jeg tenker på til E-M1 er: (Fått anbefalt av annen fotograf/selger)

 

Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm 1:4.8-6.7

Olympus Zuiko MFT 75mm f/1.8 ED

Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:2.8 Pancake

 

Ingen av disse tre er vanntette! Og til jakthunder som apporterer vil 75-300 gi nok tele, men med 6.7 i den lange enden vil det bli vanskelig å få så rask lukkertid at bildene blir skarpe annet enn i solskinn! I gråvær må du velge veldig høy iso!

 

K3 (hvis fokushastighet er som beskrevet) er nok sikkert en del bedre på følgefokus og E-M1 vil nok ikke gjøre jobben like bra! Men E-M1 med panasonic 35-100 2.8 eller det nye olympus 40-150 2.8 (når det en gang kommer) vil nok kunne gi deg gode resultater!

Men det er vanskelig å si om du blir fornøyd med det! Så det beste som noe nevner hadde nok vært og fått testet begge.

Her er litt om følgefokusen til E-M1

 

http://www.bestmirrorlesscamerareviews.com/2013/09/22/hands-on-with-the-olympus-om-d-e-m1-autofocus-with-four-thirds-lumix-lenses/

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om bra lys, alle DSLR med et solid telezoom skal gi deg bra resultater. Jeg tar veldig mange bilder av ''hunder i action'' og bruker (for de meste) Nikon V1 med 30-110mm. Jeg synes at AF tracking på V1 er på samme nivå som D7000 som jeg har også brukt mye før. Nå snakker vi selvfølgelig om bra lys siden ISO 800 er så høyt som jeg vil gå på V1.

 

K-3 og E-M1 er ''overall'' kanskje de beste aps-c og m4/3 kameraer, men med tanke på action fotografering og tilgjengelig kvalitets-telezoom optikk, er jeg ikke sikkert hvorfor du vil limitere din valg på bare de 2 modeller. Ang. allslags vær og action, første ting jeg tenker på er 7D + en av 70-200L.

Endret av Senistar
Lenke til kommentar

Linser jeg tenker på til E-M1 er: (Fått anbefalt av annen fotograf/selger)

 

Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm 1:4.8-6.7

Olympus Zuiko MFT 75mm f/1.8 ED

Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:2.8 Pancake

 

Ingen av disse tre er vanntette! Og til jakthunder som apporterer vil 75-300 gi nok tele, men med 6.7 i den lange enden vil det bli vanskelig å få så rask lukkertid at bildene blir skarpe annet enn i solskinn! I gråvær må du velge veldig høy iso!

 

K3 (hvis fokushastighet er som beskrevet) er nok sikkert en del bedre på følgefokus og E-M1 vil nok ikke gjøre jobben like bra! Men E-M1 med panasonic 35-100 2.8 eller det nye olympus 40-150 2.8 (når det en gang kommer) vil nok kunne gi deg gode resultater!

Men det er vanskelig å si om du blir fornøyd med det! Så det beste som noe nevner hadde nok vært og fått testet begge.

Her er litt om følgefokusen til E-M1

 

http://www.bestmirrorlesscamerareviews.com/2013/09/22/hands-on-with-the-olympus-om-d-e-m1-autofocus-with-four-thirds-lumix-lenses/

Takk for info angående objektivene og linken til test.

Jeg kommer nok til å gå for E-M1 men skjønner at jeg må revurdere når det gjelder objektivene ;-)

Jeg trenger selvagt ikke bare vanntette, men det som skal brukes til action fotograferingen (tele) bør nok være det.

 

Setter stor pris på tips til objektiv valg til dette E-M1 kameraet. Tenker som dere sikkert skjønner 3 objektiv.

Normal, Tele og kanskje et annet.

 

Leser nå denne :

http://www.stevehuffphoto.com/2013/09/14/what-lenses-i-would-buy-with-the-new-olympus-e-m1/

 

Det er vel klart at følgende er noe som bør vurderes:

Olympus M.Zuiko MFT 75mm f/1.8 ED

Olympus M.Zuiko MFT 12-40mm 1:2.8 (Vanntett)

 

Så kan jo innkjøp av 35-100mm f.2.8 pro komme senere. Dette blir nok også vanntett.

Endret av Pan007
Lenke til kommentar

Er du ikke redd for brukt får du en kjempedeal, pakken har det meste du trenger for 14K.

 

1stk Canon 7D ca 35 000eksp.
1 stk ekstra orginalbatteri til 7D kamerahus.
1 stk Canon Speedlite 430 Blitz
1 stk Canon 300mm F4 IS
1 stk Tamron 70-200mm F2.8
2 stk sandisk 4 gb CFkort

1stk sandisk 4 gb CFkort extreme
1 stk Sandisk 8GB sandisk CFkort extreme

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra photozone.de: "

The build quality is on a high level but it does not reach Canon L level here. The main weakness of the lens is its conventional AF. It is not all that bad when using phase-detection AF but it is far from being a speed demon. Contrast AF is downright miserable and manual focusing is cumbersome."

 

Du kan jo kjøpe pakken, og selge 70-200/2.8 for ca4k og kjøpe nye 70-200/2.8 vc usm for 12k viss du syntes at det fokuserer for sakte. Fin pakke uansett!

Lenke til kommentar

Kamerahuset er helt greit til hundefoto selv om det er snart 5 år gammelt. Minnekortene er også helt ok å ha med. Men resten av pakken egner seg best til å kjøpe for å selge med fortjeneste. Rene kronasjer.

 

Kamerahuset er verd ca 5000 kr inkludert minnekortene og ekstrabatteriet. Så man må få 9000 kr for blitsen og de to objektivene for å gå i null. 300mm objektivet går for ca 7000 kr og 70-200 objektivet for ca 3500 kr og blitsen ca 1000 kr. Dvs. kjøp-salg strategien kan potensielt gå med et overskudd på ca 2500 kr som du kan legge til totalbudsjettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...