Gå til innhold

Grenaderutdanning på Rena


Ilcapo93

Anbefalte innlegg

Hey!

 

Ble ansatt lokalt i samme bataljon som jeg hadde førstegangstjeneste i og gikk glipp av grenaderutdanningen på Rena. Blir sendt ned til sommeren og alt jeg har fått vite er at jeg skal ned på "Grenader utdanning/kurs". Alt jeg får fra mine kjære med-grenaderer er "Gled deg" og et glupsk smil.

 

Noen som kan gi litt info på hva grenaderutdanninga er?

Begynner å få inntrykk om at det kanskje ikke er noe ala det vi har i bataljonen når det kjøres grenaderutdanning med skarp stridsteknikk, klikkdrill og magasinbytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg grenader, men det er vel snakk om Grunnkurs Grenader/Grunnkurs HRS/whatever. 6-8 uker med grunnutdanning for alle(?) grenaderer i HRS-en og Brigade Nord. Er vel snakk om mye stridsteknikk etc. Ender med en 5-dagers mestringsøvelse.

 

Men helt sikkert noen grenaderer her inne som har vært igjennom det. :)

Lenke til kommentar

Var gjennom det i 2011, og det er underlagt Grunnkurs TMBN/HRS ja. Pleier normalt å være en 6 ukers periode, med 2 "spennende" øvelser og diverse faguker sånn at alle får et visst nivå for å kunne tjenestegjøre som grenader uavhengig av hvor du avtjente førstegangstjenesten.

 

Velkomst uke med uttak av PBU, div adm.

Motivasjonsøvelse

Skyteuke

Feltuke

Sanitetsuke

Mestring

 

Sånn ca.

Lenke til kommentar

Sweet, så jeg trenger ikke å drege med meg hele pbu statsen min ned til rena?

Btw, får man betalt vanlig lønn mens man er der nede? Tenker hvis jeg kan føre ø under mestringsøvelsen blir det litt ekstra kos i sommerferien :)

 

Hvis du allerede jobber som grenader så har du krav på øvelsesdøgn etter de nye arbeidstidsbestemmelsene (ATF). Du har også krav på å føre tid til avspassering (OA) på arbeid i tidsrommet 0730-1800 hvis det er på godkjent arbeidsplan. Hvis ikke, og på arbeid over 1800 uten bruk av ØV så har du krav på OT. Merk også at du har krav på en halvtimes pause da, så i praksis fører du OA til 1800 og jobber til 1730.

 

Hvis du er helt i starten av ditt ansettelsesforhold med Forsvaret gjør du det klokt i å lese ATF, iverksettelsesskrivet til ATF og alle lokale avtaler.

Lenke til kommentar

 

Sweet, så jeg trenger ikke å drege med meg hele pbu statsen min ned til rena?

Btw, får man betalt vanlig lønn mens man er der nede? Tenker hvis jeg kan føre ø under mestringsøvelsen blir det litt ekstra kos i sommerferien :)

 

Hvis du allerede jobber som grenader så har du krav på øvelsesdøgn etter de nye arbeidstidsbestemmelsene (ATF). Du har også krav på å føre tid til avspassering (OA) på arbeid i tidsrommet 0730-1800 hvis det er på godkjent arbeidsplan. Hvis ikke, og på arbeid over 1800 uten bruk av ØV så har du krav på OT. Merk også at du har krav på en halvtimes pause da, så i praksis fører du OA til 1800 og jobber til 1730.

 

Hvis du er helt i starten av ditt ansettelsesforhold med Forsvaret gjør du det klokt i å lese ATF, iverksettelsesskrivet til ATF og alle lokale avtaler.

 

 

Støtter denne. Du må vite hva du har rett på og ikke rett på.

Lenke til kommentar

Uten å vite helt sikkert tror jeg de har flyttet grunnkurset til før sommeren de siste årene for å komme bedre i gang etter ferien.

 

Liten presisering til innlegget til KingArms: Motivasjonsøvelsen har utgått til fordel for en litt tøffere mestringsøvelse, altså kun én hard øvelse ila grunnkurset

Lenke til kommentar

Tja, hvis man er en idiot så...

Det er ikke så ille som å gå tilbake til rekrutten igjen, selv om man går tilbake til basics. Mye nytt å lære selv for erfarne folk. Er du San nivå 3, så er det kanskje ikke så mye å hente fra sanitetsutdanninga, og er du infanterist så har du liksom lært å ta grop før. Men for at Velferdsassisteten som hadde fgtj for 4 år siden og AG3 skal bli god så må man liksom starte helt fra bånn. Da får man heller vise det man er god på og få en stjerne i boka, gjerne hjelpe andre som sliter.

 

Befalet og instruktører er strenge ja, men ikke uten grunn. Hvis du gjør det du skal gjøre og ikke bruker så unødvendig lang tid på å gjøre det så er det ikke noe kjeft å få.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tjenestegjør på Rena nå. Og som jeg forsto blir TMBN grunnkurset starta i slutten av mai/juni og holder på frem til midten av juli sånn at evt. folk som kommer fra fgtj skal kunne starte rett ut i HRS avdeling etter ferien utenom å måtte ta grunnkurset da.
Men har en kompis som er grenader, og som jeg har forstått så må man levere og prestere bra det første halvåret og på mestringa som kommer til jul? for at man skal få fortsette. Og såklart prestere resten av kontrakten!

Lenke til kommentar

Og som jeg forsto blir TMBN grunnkurset starta i slutten av mai/juni og holder på frem til midten av juli sånn at evt. folk som kommer fra fgtj skal kunne starte rett ut i HRS avdeling etter ferien utenom å måtte ta grunnkurset da.

Vet ikke helt om jeg misforstår posten din nå. Men det høres nå rart ut synes jeg. Grunnkurset er vel for å sikre at alle nye grenaderer har den samme grunnkompetansen, uansett hvor de har tjenestegjort i førstegangstjenesten.

 

Men har en kompis som er grenader, og som jeg har forstått så må man levere og prestere bra det første halvåret og på mestringa som kommer til jul? for at man skal få fortsette. Og såklart prestere resten av kontrakten!

Man må selvfølgelig prestere for å få/beholde stillingen sin. Det gjelder da uansett yrke. Mestringen er vel siste del av grunnkurset og er i juni, ikke på vinteren.

Lenke til kommentar

Grunnkurset er 5-6 uker. Starter i slutten av mai, og varer sikkert ut juni. Mestringsøvelsen er siste uka av grunnkurset.

 

Man er på prøveperiode de siste 6 månedene av en kontrakt, så hvis du driter deg ut, eller ikke presterer, har de en enkel måte å bli kvitt deg på. Og ja, jeg har sett folk fått fyken i løpet av den 6 månedersperioden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...