Gå til innhold

Hvor kommer menneskene ifra?


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på hvordan vi mennesker har oppstått. Jeg ble fortalt da jeg var liten at det var Gud som har skapt oss. Men evolusjonsteorien har gjort meg meget skeptisk, siden den har bevis som skjeletter og fossiler på hendelser (Og jeg vet fremdeles veldig liten om detaljene i evolusjonsteorien).

 

Det har overbevist meg når vi snakket om det i naturfag timen på videregående skole, men hva er sannheten når det kommer til hvor mennesker opprinnelig er ifra?

 

Jeg har tenkt veldig mye på det, men jeg kommer ikke på noe svar rundt det, og håper dere kan hjelpe meg med det. Har vært kjempe takknemelig for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom fra foreldrene mine, som kom fra foreldrene sine, osv osv helt tilbake til de encellede organismene som befant seg på jorden for 3,6 milliarder år siden.

 

Ved noen generasjoner skjedde det mutasjoner, det vil si at de ikke var identiske med sine foreldre. Dette kaller vi evolusjon. Derfor er livet på jorden mer komplisert nå, enn det var før.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Mennesket er et resultat av en veldig lang rekke med mutasjoner og endringer over tid, fra den første encellede organismen flere milliarder år siden, til dagens mennesker.

 

Mer spesifikt, skilte menneske-familien og ape-familien seg rundt 2,3 millioner år siden.

 

Wikipedia har en fin seksjon om evolusjonsbevisene for vårt opphav.

Lenke til kommentar

Mer spesifikt, skilte menneske-familien og ape-familien seg rundt 2,3 millioner år siden.

 

 

Hvis vi er fra apene, hvorfor kan ikke da menneske og aper parre seg og få avkom?

 

Ikke det at det fremstår særlig fristende, men altså fysisk/medisinsk sett.

 

Til sammenligning er jo denslags fullt mulig mellom f.eks. tiger, leoapard, puma, - esel, hest, etc.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hvis man sammenligner mennesker med sjimpanser, så er faktisk over 90 % av genene de samme. Mennesker er på en måte primater. Men på grunn av en mindre genetisk feil, en liten mutasjon i genene som fant sted for mangfoldige tusen år siden, så fikk menneskene en slags bevissthet. Vi tror vi eier hele verden, bare fordi vi har utviklet tommeltotter og kan spise med kniv og gaffel...

 

Hva utgjør egentlig de få resterende prosentene av genene som utgjør forskjellene mellom mennesker og andre dyr? Kanskje de andre dyrene aldri har forstått konseptet med å studere seg selv i speilet og bruke sminke??

Lenke til kommentar

Ape-familien vi har skilt oss ifra er ganske fjern, vi har utviklet oss i en såpass egen retning hvor det ikke lar seg gjøre.

 

Men kan naturen i hele tatt være så "dum" at den legger inn et "utslettelse gen" på den måten du beskriver? Som det i teorien kunne blitt. Hvordan "turte" den å gamble med det, og satse på at det gikk greit?

 

Jeg har ikke noe problem med opplest & vedtatt vitenskap at vi stammer fra apene, men vil heller ikke utelukke at mennesket fra begynnelsen var en egen genuin fullverdig skapning, på linje med andre genuine skapninger rundt oss.

Lenke til kommentar

Evolusjon, eller "naturen", tenker ikke. Det er en helt vilkårlig prosess, uten mål og mening. Det er bare flaks om en mutasjon viser seg å være fordelaktig.

 

Jeg har ikke noe problem med opplest & vedtatt vitenskap at vi stammer fra apene, men vil heller ikke utelukke at mennesket fra begynnelsen var en egen genuin fullverdig skapning, på linje med andre genuine skapninger rundt oss.

Hva mener du med fullverdige skapninger? Alt liv på jorden har utviklet seg fra den samme "skapningen". Vi er nære slektninger til apene, men fjerne slektninger til fuglene, og svært fjerne slekninger til brokkoli. For eksempel.

 

Jeg anbefaler deg å lese deg opp på emnet. Kjøp deg en bok. Det er vanskelig å forklare evolusjonsteorien fra grunnen av med bare noen settninger.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Hvis vi er fra apene, hvorfor kan ikke da menneske og aper parre seg og få avkom?

Fordi vi er for forskjellige. Hadde vi hatt andre menneskearter, så ville vi kunne parret oss med de. Det gjorde europeerne også mange år siden, med neadertalene. Faktisk har vi rundt 2-4% neadertal-DNA i kroppen vår. (Asiatere f.eks har 0%)

 

Mener en russer prøvde å gjøre en kvinne gravid med sjimpansesperm, eller omvendt. Men så vidt vi vet var det ingen av forsøkene som bar frukt.

Lenke til kommentar

Alt liv på jorden stammer fra éncellede organismer som oppstod fra ikke-organisk materiale. Det er logisk å dra slutningen at dette kan skje andre steder i universet også.

 

Det vil ikke skje noenting med evolusjonsteorien, da den allerede tar høyde for dette. Den sier ikke at alt liv i universet stammer fra de samme organismene, kun alt liv på jorden. Vi vil da dele 0% av DNA-en vår med utenomjordisk liv. GItt at de i det hele tatt har DNA, noe vi ikke kan vite med sikkerhet, da vi aldri har observert liv som ikke startet på jorden.

 

Det finnes ikke "ikke-jordiske menneske-skikkelser". Det kan godt hende det finnes noen som ligner på oss der ute, men de er ikke mennesker på noen som helst måte. Likheten vil i så fall være helt tilfeldig. De har også mest sannsynlig startet som encellede organismer.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Gensekvenser i DNA har bekreftet at alt liv på Jorda er i slekt. Man gjenfinner noen av de samme DNA-sekvensene i alle celler i beslektet liv, dess mer felles DNA-sekvenser, dess mer beslektet. Gensekvensen GTGCCAGCAGCCGCGGTAATTCCAGCTCCAATAGCGTATATTAAAGTTGCTGCAGTTAAAAAG finnes i alle celler i alt jordisk liv, inkludert bakterier og mennesker, planter og sopp og så videre, og kan kalles Jordas signatur.

Lenke til kommentar

Vi skal visst ikke være så sikker på at vi stammer fra encellede organismer . . . ? Hva med dette.

 

Svært interessant! Men det kan også være at det fantes en protolivsform som det i dag ikke finnes noen spor av som levde før både ribbemaneter, koralldyr og svamper. Ja kanskje denne nå sporløse protolivsformen også var forløperen for sopp, som er den livformen dyrene er mest i slekt med.

 

Dette blir bare ukvalifiserte gjetninger fra min side, det er uansett svært usannsynlig at man noensinne finner spor av Jordas tidligste livsformer.

 

Noen evolusjonsbiologer antar at livet på Jorda oppstod kanskje bare noen få titalls millioner år etter at Jorda selv oppstod. Alle rester etter datidens jordskorpe regner man med har forsvunnet eller blitt most til det ugjenkjennelige, og protolivsformene var antagelig uten faste skall/skjelett, så man har få muligheter til å finne fossile spor av dem. Slike protolivsform-antagelser kan derfor kun bli hypoteser (mer eller mindre kvalifiserte gjetninger).

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...