Gå til innhold

Andungen som gjør deg helt anonym tar virkelig av


Anbefalte innlegg

Selvsagt, så hvorfor da ta alle oss uskyldige? Problemet med alt dette er at det kan begynne i det små, men eskalere og vi synes over en periode på 10 år at det er greit (litt og litt). Tilslutt er ikke internett fritt lengre og myndighetene kontrollerer alt (scenario)... Folk må få dette inn i hodet, det handler ikke for min del om skurker etc., det handler om respekt av individers privatliv...!!

Helt enig, men jeg mener at vi må ha tro på at folk får mer kunnskap om dette videre og man ser jo hvordan internett utvikler seg til et mer anonymt sted. Nettsider å sånt kutter ned på lagring av informasjonskapsler og setter opp sikkerhet mot myndighetene og slemmingene. Jeg tror at internett alltid vil være fritt om vi bare fortsetter å kjempe i mot folkene som vil ødelegge det ene vi har av frihet :)

Og privatlivet vil sikkert bli et mye mer diskutert emne etterhvert, da vi stemmer ut de som er for overvåkning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Var ikke meningen å provosere, jeg siktet mere til at det var ikke mye vits i å gjemme seg. Men jeg er enig i det du sier om at de ikke skal overvåke folk siden de er usikre på hvem som kommer til å drive med kriminalitet. Jeg har alltid støttet at folk ikke skal bli overvåket og alltid stilt meg sterkt i mot DLD. Det jeg skrev var mere for de som prøver å gå anonym, at det er lite vits. Men beklager om jeg fikk noen til å tro at jeg for overvåking eller sier at ingen har bruk for å prøve å gå anonym.

 

Anonym i den forstanden at selv hvis den som vet identiteten min har nok anstendighet til å ikke snoke i private saker.

For eksempel denne "andungen" her. USA-basert søkemotor, og NSA har "helt sikkert" latt den være som en anonymitets-oase og ikke avlyttet den, som de gjør med absolutt alt som er online. Sikkert.

Tenk deg om du er i butikken og handler mat, så har du en person som svever bak ryggen din og noterer alt du legger i handlevognen. Ja, ingen konflikt som så og ingen stor "problem" heller, og ja dette er et villig overdrevet eksempel, men sammenligninger eller ei dette er virkeligheten.

Lenke til kommentar

 

Anonym i den forstanden at selv hvis den som vet identiteten min har nok anstendighet til å ikke snoke i private saker.

For eksempel denne "andungen" her. USA-basert søkemotor, og NSA har "helt sikkert" latt den være som en anonymitets-oase og ikke avlyttet den, som de gjør med absolutt alt som er online. Sikkert.

Tenk deg om du er i butikken og handler mat, så har du en person som svever bak ryggen din og noterer alt du legger i handlevognen. Ja, ingen konflikt som så og ingen stor "problem" heller, og ja dette er et villig overdrevet eksempel, men sammenligninger eller ei dette er virkeligheten.

 

Vel, nå har jo svært mange bonuskort som gjør nettopp det. Registrerer alt en handler. På samme måte er det på nettet. Folk registrerer frivillig svært mye data om både seg selv og andre. Var vel Assange som kalte Facebook en spionmaskin.

 

Nå kan søkemotorer per definisjon aldri bli 100% anonyme, da det er fullstendig mulig å bygge opp en ganske nøyaktig profil av deg basert på hva du søker på. Dette i kombinasjon med at de fleste nettlesere sender såpass detaljert info til tjenesten gjør at du ikke kan regne med å være 100% anonym selv med VPN og "incognito mode".

 

http://stackoverflow.com/questions/3940179/detecting-a-unique-anonymous-user

Endret av mandelbrev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...