Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vindusvisker bak virker kun under visse omstendigheter.


Malvado

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en bruktbil og opplevde at vindusviskeren bak ikke alltids fungerte , nå som jeg har hatt bilen kan jeg i alle komme med det jeg har observert :

 

*Vindusviskeren bak fungerer fint når bilen står i revers (ryggelys slåes inn).

*Den fungerer også fint (ikke alltids dog) når bilen kjører i nedoverbakke.

 

De gangene den fungerer fint når man kjører forover kan jeg høre en liten lyd fra sikringsboksen , dette har fått meg til å tenke at det kan være der problemet ligger.

Antar at det første som kan prøves er å skifte sikringer?

 

Har lest at det kan oppstå problemer med baklys / vindusvisker pga kablingen , men i og med at alt fungerer fint ( varmekabler i vinduet , lysene , vindusviskeren når man kjører i revers ) så tror jeg at problemet ligger en annen plass? Er jeg på helt på bærtur?

 

Bilen er en pent brukt Citroen Berlingo Multispace fra 2003.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snedig at den virker når bilen er i revers, det tyder på en eller annen elektrisk feil. Kanskje det er jordfeil i ryggelysene som gjør at du får spenning til viskeren når bilen står i revers. Hva skjer hvis du skrur ut pæra til ryggelyset? At den virker når du kjører i nedoverbakke kan tyde på dårlig kontakt et sted. Prøv å sjekke om koblingen sitter skikkelig.

Dette minner litt om typiske feil man får på tilhengere, at alle lysene blinker når man bruker blinklys osv. når man har overslag i kontakten.

 

Jeg tviler på at det har noe med sikringen å gjøre, men det skader ikke å sjekke om den sitter skikkelig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje det er jordfeil i ryggelysene som gjør at du får spenning til viskeren når bilen står i revers.

 

Dette minner litt om typiske feil man får på tilhengere, at alle lysene blinker når man bruker blinklys osv. når man har overslag i kontakten.

Mange biler (bl.a. mine to siste) har mulighet for å slå på at pusseren bak starter automatisk når pusseren foran står på og bilen settes i revers. Dette kan programmeres av eller på i kjørecomputeren.

 

Feil ved lys på henger, som igjen påvirker lysene på bilen, skyldes normalt ikke "overslag i kontakten", men dårlig jording av henger mot bilens jord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange biler (bl.a. mine to siste) har mulighet for å slå på at pusseren bak starter automatisk når pusseren foran står på og bilen settes i revers. Dette kan programmeres av eller på i kjørecomputeren.

 

Feil ved lys på henger, som igjen påvirker lysene på bilen, skyldes normalt ikke "overslag i kontakten", men dårlig jording av henger mot bilens jord.

Aha, har ikke vært borti biler som har finurlige program for styring av bakvisker. Da vet jeg det.

 

Ang. henger mente jeg ikke feil som påvirker bilen sin belysning, men feil som gjør at f.eks. bremselys på henger blinker når man bruker blinklys, eller at alle lysene på henger lyser opp når man bremser osv.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha tippet dårlig kontakt i selve hendelen på rattstammen. Mange biler er slik at viskeren starter når man setter den i revers.

 

Skal se om det lar seg gjøre å sjekke dette i morgen når jeg går over sikringene.

Er jo mulig det kan være en av kablene som ikke sitter helt i rattkontrollen , la merke til kablene som er koblet til sikringsboksen før når jeg tok en visuell sjekk og dette kan jo stemme litt i forhold til eventuelt når vinkelen på bilen tipper nedover (tyngdekraften gjør at kontakten blir bedre).

 

Nå har jeg i alle fall litt flere ideer å gå på for å finne ut hva som er galt.

 

Dette er kablene som jeg kjenner igjen ( http://www.brc.se/rattstyrning/pioneer/rattkontroll-citroen-peugeot-8/ ) .

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...