Gå til innhold

[Løst] Bygger pc, trenger trådløs internettmottaker til pc'en


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og setter sammen en pc, og trenger trådløst internett.

 

Jeg tenker meg et pci-e kort som er intern i pc-en. Slipper at en usb stick stikker ut av pcen, og at en usb port blir opptatt.

 

Passer dette kortet http://www.dustinhome.no/product/5010609520/asus-pce-n10-n-802-11b-g-n-150mbps-pci-ex1-adapter/ til dette HK http://www.dustinhome.no/product/5010744959/asus-z87-a-z87-s-1150-atx/ ?

 

Funker det med Windows 8/8.1 64bit? Står bare at den krever OS opp til windows 7..

 

 

Eller finnes det andre kort til en grei penge som passer bedre?

 

 

Har Canal Digital Bredbånd 25 med hastighet opptil 25/5

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverkskortet skal passe sammen med hovedkortet. Det er også svært lite sannsynlig at det ikke støttes av Windows 8/8.1 når det støttes av Windows 7, men om du spør selger på forhånd har du mulighet til å reklamere dersom det viser seg å ikke gjøre det likevel.

 

Om problemstillingen er å få internettilkobling et stykke unna der ruter/modem står plassert, ville jeg imidlertid heller sett på Homeplug. Dette settet har jeg selv god erfaring med. Homeplug vil generelt gi deg en mer stabil tilkobling med lavere responstid (mer kurant for f.eks. gaming) kontra wifi, men vil potensielt kunne svekkes av dårlig strømnett i huset, samt at det kan medføre støy på andre elektriske apparater. Selv har jeg brukt Homeplug i flere hus i flere år og har aldri opplevd noen problemer med dette.

Lenke til kommentar

Stilig, men da må man dra ledning fra modemet til den boksen i det rommet pcen står?

 

Det blir antakeligvis en vegg mellom modemet og pcen, men jeg tenkte egentlig å bare koble et slikt wifi kort i pcen :)

Du drar ikke ny ledning, Homepluggen sender dataene gjennom strømkablene i huset og det virker helt fint hvis det elektriske opplegget er godt og spesielt bra hvis kontaktpunktene er på samme kurs.

 

Hvis du bruker internt kort så må du også ha en antenne løsning som er minst like mye i veien som en USB dongle.

 

Tips, du kan også enkelt bruke wifi kort for bærbare i den stasjonære med en billig adapter;

 

http://www.ebay.com/itm/Mini-PCI-E-to-PCI-E-Wireless-Adapter-w-3-Antenna-WiFi-/130501831715

 

Jeg ville boret hull i veggen og lagt skikkelig nettverkskabel....

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Du drar ikke ny ledning, Homepluggen sender dataene gjennom strømkablene i huset og det virker helt fint hvis det elektriske opplegget er godt og spesielt bra hvis kontaktpunktene er på samme kurs.

 

Du kan også enkelt bruke wifi kort for bærbare i den stasjonære med en billig adapter;

 

http://www.ebay.com/itm/Mini-PCI-E-to-PCI-E-Wireless-Adapter-w-3-Antenna-WiFi-/130501831715

Jøss :D Men må det kabel fra modemet eller ruteren til Homepluggen i det ene rommet, så kabel fra homepluggen i det andre rommet til pcen? Eller kobler den seg trådløst til pcen, div at man må ha et trådløst nettverkskort i tillegg?

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar

Jøss :D Men må det kabel fra modemet eller ruteren til Homepluggen i det ene rommet, så kabel fra homepluggen i det andre rommet til pcen? Eller kobler den seg trådløst til pcen, div at man må ha et trådløst nettverkskort i tillegg?

Man plugger en kabel fra router til homeplug nr 1, og en kabel fra homeplug nr 2 til PC. Vær obs på at du kan få dårlig ytelse dersom kontaktene du bruker ikke er på samme kurs.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg bl.a. bruker Homeplug i et hus med to separate sikringsskap (i samme boenhet) uten problemer. I tillegg har jeg koblet en Homeplug i gamlehuset ute på tunet (som har eget sikringsskap), og selv det fungerer sånn nogenlunde, på tvers av separate hus.

 

Bl.a. Zyxel sin løsning støtter forresten 128 bit AES-kryptering hvis du er bekymret for sikkerheten :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Gode tips :) Skal sjekke ut begge deler :)

Uansett om du velger Intel eller andre løsninger så vil jeg anbefale kort med separate antenner med kabel som det er på Intel sine kort og noen Asus modeller. Det gir mye bedre signalmottak enn de vanlige løsningene med faste antenner rett på kortet.

Lenke til kommentar

Uansett om du velger Intel eller andre løsninger så vil jeg anbefale kort med separate antenner med kabel som det er på Intel sine kort og noen Asus modeller. Det gir mye bedre signalmottak enn de vanlige løsningene med faste antenner rett på kortet.

Ok, takker for tipset :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...