Gå til innhold

Økonomi og Jus, lurt eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg står å tenker på hva jeg ønsker å gjøre neste år.

Forløpig står alternativene mine på Økonomi og adm. eller økonomi og Jus.

 

I økonomi og Jus har man et år med jus og resten med økonomi.

Er dette en lur kombinasjon? Vil jeg da skille meg ut på en positiv måte i forhold til alle som har økonomi og adm?

Eller blir dette dumt, med tanke på at jeg har litt jus og en del økonomi men ikke utdanner meg "fullt ut" på en av de?

 

Har dere noen tanker?

 

Jeg vurderer også å gå på høgskolen i Sogn og fjordane, noen som har erfaring eller meninger om den skolen?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig vil jeg tro at et år med juss er såpass lite at du ikke fått gjort noe annet enn å skrape i overflaten, så du vil ha mer nytte av øk. og adm.

Enig. Det er dessuten såpass mange der ute med dobbeltgrader at den fordelen det måtte være å kunne "stammespråket" og dermed kunne være et slags mellomledd er minimal.
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å lese denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/okonomi/--Hvis-jeg-hadde-visst-hvor-vanskelig-det-skulle-bli-a-fa-jobb_-ville-jeg-studert-noe-annet-7425647.html#.UtGI-fTuKYA

 

 

 

Dersom dagens utvikling fortsetter, vil vi i 2030 ha rundt 47.000 for mange med mastergrad i økonomi og administrasjon, rundt 25.000 for mange samfunnsvitere, og like stort overskudd av humanister.
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å lese denne artikkelen:

Absolutt et poeng, men løsningen er ikke å studere litt jus i tillegg, det er å ta en solid økonomiutdannelse (og helst ikke ved en av de 1000 distriktshøgskolene som de siste årene har haste-etablert en økonomiutdannelse som melkeku for å finansiere andre satsingsområder) og få gode resultater. Eventuelt å studere noe helt annet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt et poeng, men løsningen er ikke å studere litt jus i tillegg, det er å ta en solid økonomiutdannelse.

Jeg stusser litt når artikkelen tross alt nevner mastergrad i økonomi og administrasjon. Det er vel solid nok? Hvis det blir en såpass overflod med folk som har mastergrad innenfor økadm, hvordan blir det da med bachelorgradene? Det er greit nok at de som går på de skolene med høyest "status", ala. NHH, ikke kommer til å slite med å få seg jobb. Jeg tror det er lurere med økjus, enn økadm, uten at det sier noe om hvor lurt det egentlig er å velge økonomi og jus. Jeg hadde valgt en annen utdannelse.

 

Lærer, ingeniør og sykepleie er de smarteste valgene når det gjelder å faktisk utdanne seg til et yrke hvor du er "garantert" arbeid.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det lurere med økonomi og jus? Du har ikke nok juskompetanse til å bruke det til noe som helst nyttig, annet enn at du i en økonomi-rolle har noe lettere for å kommunisere med jurister.

Takk for svare alle sammen!

Tror jeg er mer over på økonomi og adm nå.

 

Noen som vet hvordan det er å få seg jobb etter en bachelergrad? Er det lett/vanskelig?

Bør man ta mastergrad for å få seg jobb lettere?

Lenke til kommentar

Vil du ha deg jobb etter 3 år så er revisjon greit. 3 år revisjon, så inn i et av de fire store, så ende opp som konsulent etter noen år. Om det er noe du kunne tenkt deg, selvfølgelig.

Er revisjon en egen "linje"? Eller er det innenfor økonomi og adm.?

Så å få jobb med bare økonomi og adm. er ikke så lett?

Lenke til kommentar

Er revisjon en egen "linje"? Eller er det innenfor økonomi og adm.?

Så å få jobb med bare økonomi og adm. er ikke så lett?

 

Egen linje. Heter "Regnskap og revisjon". Man får seg ikke jobb i de 4 store med kun bachelor. De ansetter ofte folk med master i økad til å gjøre revisjon. F.eks i EY jobber alle med revisjon første året, selv om man er ansatt som konsulent.

 

Men med revisjon, så kan man gå rett inn i de firmaene der - for så å jobbe seg oppover. Viser man da dyktighet etc så får man lov til å prøve seg på mer consulting osv om det er ønskelig.

Lenke til kommentar

 

Egen linje. Heter "Regnskap og revisjon". Man får seg ikke jobb i de 4 store med kun bachelor. De ansetter ofte folk med master i økad til å gjøre revisjon. F.eks i EY jobber alle med revisjon første året, selv om man er ansatt som konsulent.

 

Men med revisjon, så kan man gå rett inn i de firmaene der - for så å jobbe seg oppover. Viser man da dyktighet etc så får man lov til å prøve seg på mer consulting osv om det er ønskelig.

Nå kommer du med ren feilinformasjon. Når du blir ansatt som konsulent i rådgivning/advisory jobber du ikke med revisjon første året. Det sier seg selv. Får du jobb i den avdelingen jobber du som konsulent, ikke revisor.

 

edit: Med kun bachelor i revisjon har nåløyet blitt betraktelig smalere de siste årene for å få jobb i de 4 store.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Nå kommer du med ren feilinformasjon. Når du blir ansatt som konsulent i rådgivning/advisory jobber du ikke med revisjon første året. Det sier seg selv. Får du jobb i den avdelingen jobber du som konsulent, ikke revisor.

 

Når jeg snakka med hun som var rekrutteringsansvarlig for EY nå i Desember så sa hun at alle nyutdannende som ble ansatt jobbet det første året med revisjon selv om de ble ansatt i advisory.

Lenke til kommentar

 

Når jeg snakka med hun som var rekrutteringsansvarlig for EY nå i Desember så sa hun at alle nyutdannende som ble ansatt jobbet det første året med revisjon selv om de ble ansatt i advisory.

Da har nok en av dere misforstått hva den andre mente. Jeg er selv nylig ansatt i EY, og satt meg naturlig nok grundig inn i de ulike avdelingene og hva nyansatte gjør. De jeg kjenner som startet i advisory, året før meg, har ikke jobbet ett minutt med revisjon. Selv om det er gode muligheter for å få prøve seg i ulike avdelinger. Det er forresten mer sjeldent at man bytter fra advisory til revisjon, såfremt det ikke skjer tidlig. Ettersom du må ha master i revisjon for å bli statsautorisert, noe som er en nødvendighet for å jobbe seg oppover som revisor.

Lenke til kommentar

Da har nok en av dere misforstått hva den andre mente. Jeg er selv nylig ansatt i EY, og satt meg naturlig nok grundig inn i de ulike avdelingene og hva nyansatte gjør. De jeg kjenner som startet i advisory, året før meg, har ikke jobbet ett minutt med revisjon. Selv om det er gode muligheter for å få prøve seg i ulike avdelinger. Det er forresten mer sjeldent at man bytter fra advisory til revisjon, såfremt det ikke skjer tidlig. Ettersom du må ha master i revisjon for å bli statsautorisert, noe som er en nødvendighet for å jobbe seg oppover som revisor.

 

Merkelig. For hun jeg snakka med hadde selv master i ØkAd og jobbet med revisjon første året selv om hun var ansatt med consulting. Dette var i Stavanger. Vet det er sjelden man bytter fra advisory til revisjon, men det har jeg jo ikke nevnt heller. Det er flere som startet med revisjon for så å begynne med consulting, som var det jeg sa. Nå skal det sies at jeg ikke var så keen på EY etter at jeg hørte akkurat det, da 1 år med revisjon frister meg lite - så godt å høre at det ikke er sånn (hvertfall ikke overalt).

 

Ja, det er få som blir ansatt med kun bachelor i revisjon, men det er ingen som blir ansatt med kun bachelor i økad. Har snakket med folk som kun hadde bachelor i revisjon hos EY & PWC på bedriftsmøter der.

Lenke til kommentar

 

Merkelig. For hun jeg snakka med hadde selv master i ØkAd og jobbet med revisjon første året selv om hun var ansatt med consulting. Dette var i Stavanger. Vet det er sjelden man bytter fra advisory til revisjon, men det har jeg jo ikke nevnt heller. Det er flere som startet med revisjon for så å begynne med consulting, som var det jeg sa. Nå skal det sies at jeg ikke var så keen på EY etter at jeg hørte akkurat det, da 1 år med revisjon frister meg lite - så godt å høre at det ikke er sånn (hvertfall ikke overalt).

 

Ja, det er få som blir ansatt med kun bachelor i revisjon, men det er ingen som blir ansatt med kun bachelor i økad. Har snakket med folk som kun hadde bachelor i revisjon hos EY & PWC på bedriftsmøter der.

Det er mulig ting gjøres annerledes ved noen mindre kontorer, men en nyansatt i advisory skal (normalt) ikke jobbe med revisjon. Noe som er naturlig, jeg syntes det er rart at hun du snakket med ikke var klar på det. Nå kjenner jeg også en som jobber i advisory i Stavanger, selv om det er i pwc, han har heller aldri jobbet med revisjon. Dersom det var sånn at alle måtte jobbe ett år med revisjon i EY, så hadde de mistet god kompetanse til de andre selskapene. Så jeg er helt sikker på at som nyansatt i advisory skal du ikke jobbe med revisjon, såfremt du ikke har gått med på en spesiell ordning.

 

Attraktiviteten til spesielt revisjon har økt betraktelig de siste årene. Noe som har ført til en betydelig økning i søkermassen. For bare 4-5 år siden gikk det relativt raskt å få jobb i de 4 store med bachelor i revisjon, slik jeg har forstått det. På grunn av søkerboom på økonomistudier de siste årene kombinert med økt attraktivitet, kan selskapene nå velge og vrake blandt topp motiverte søkere. Så nåløyet har blitt mye smalere.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...