Gå til innhold

Bridge mode, bedre kontakt?


Anbefalte innlegg

Det er større dempning i vegger og andre objekter på 5GHz enn 2,4. (omtrent dobbelt så stor).

Men det er ellers ikke noe som tilsier at man skal ha kortere rekkevidde. Man kan f.eks sette opp en link herfra til månen på begge disse frekvensene.

I data-verden er alle grenser tøyelige at 1+1=2 er ikke den nødvendige sannhet :dribble:

 

http://radar.oreilly.com/2007/06/wifi-record-range-now-382-km.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er større dempning i vegger og andre objekter på 5GHz enn 2,4. (omtrent dobbelt så stor).

Men det er ellers ikke noe som tilsier at man skal ha kortere rekkevidde. Man kan f.eks sette opp en link herfra til månen på begge disse frekvensene.

1. Å? Som du sier så øker dempingen ved forskjellige objekter, men også dempingsgraden i lufta må medregnes.

Og 5GHz blir tilsvarende mer dempet av atmosfæren.

 

2.Men det er nok ikke hovedproblemet når du ønsker høy rekkevidde. Det er rett og slett fokuseringen. Signalstyrken vil med 360grader sending avta med kvadratet til avstanden. (Enkelt forklart så er det at signalet blir mer og mer spredt)

 

Så skal du sende et radiosignal til månen så er nøkkelordet fokusering. Du sliter nok med å motta noe på månen om du ikke har en antenne som fokuserer sendeeffekten, nesten uansett hvor stor sender du har.

 

Så om man ønsker god rekkevidde så er eneste alternativet eksterne antenner man kan retningsstyre godt.

 

Men det er kanskje ikke noe alternativ for trådstarter?

 

Er nettverkskortet satt til å sende med maks styrke, for hjelper jo lite om routeren sender kraftig om det bærbare utstyret ikke klarer å sende svar tilbake. (Finner alternativet i strømbehandling for windows-brukere)

Lenke til kommentar

Det er ikke så stor forskjell på dempningen på 5GHz vs 2GHz.

 

Ellers er jeg enig i det du skriver, men som en av de få som faktisk har kommunisert via månen så er det gammelt nytt. :-)

 

image16331.gif

 

 

4 stk antenner for å kommunisere via månen på 144MHz på Jan Mayen.

 

Hørte fint mine egne ekko og kjørte 120 komplette kontakter med Europa, Asia, Afrika, Nord- og Sør-Amerika.

 

1992-yagis.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Å? Som du sier så øker dempingen ved forskjellige objekter, men også dempingsgraden i lufta må medregnes.

Og 5GHz blir tilsvarende mer dempet av atmosfæren.

 

2.Men det er nok ikke hovedproblemet når du ønsker høy rekkevidde. Det er rett og slett fokuseringen. Signalstyrken vil med 360grader sending avta med kvadratet til avstanden. (Enkelt forklart så er det at signalet blir mer og mer spredt)

 

Så skal du sende et radiosignal til månen så er nøkkelordet fokusering. Du sliter nok med å motta noe på månen om du ikke har en antenne som fokuserer sendeeffekten, nesten uansett hvor stor sender du har.

 

Så om man ønsker god rekkevidde så er eneste alternativet eksterne antenner man kan retningsstyre godt.

 

Men det er kanskje ikke noe alternativ for trådstarter?

 

Er nettverkskortet satt til å sende med maks styrke, for hjelper jo lite om routeren sender kraftig om det bærbare utstyret ikke klarer å sende svar tilbake. (Finner alternativet i strømbehandling for windows-brukere)

Ingenting er umulig viss du bare vil

http://www.engadget.com/2005/11/15/how-to-build-a-wifi-biquad-dish-antenna/

http://www.ebay.co.uk/itm/2-4GHz-Outdoor-Signal-Booster-4000mW-One-unit-/121252395132?pt=US_Networking_Boosters_Extenders_Antennas&hash=item1c3b34b87c

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt det er umulig, jeg sa det var umulig uten en retningsstyrt antenne, og det er jo nettopp det tipset ditt er. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt det er umulig, jeg sa det var umulig uten en retningsstyrt antenne, og det er jo nettopp det tipset ditt er. ;)

ville bare påpeke at det var helt riktig...diskusjonen er begynt å skli litt ut :dribble: :dribble: men de er da artig med en god diskusjon :p :p

Lenke til kommentar

Hahaha, ja her tok det plutselig fort av :):laugh: jeg fikk kontakt mellom ruterne, med dd-wrt på begge, men detter ut med den nye ruteren (repeateren) etter en kort tid pga av en DNS feil som dukker opp, skal sjekke ut feilmeldingen i morgen, så er sikkert ikke det store greiene. Må si jeg er imponert på rekkevidden, da ruterne står 40m i fra hverandre, og det er 3 stk trevegger samt store vinduer som skiller dem. Litt surt å miste muligheten for å bruke 5ghz frekvensen til mobil og mac´n.

Lenke til kommentar

Bare vær obs på at repeater bruker separat subnet på repeater-routeren (eks: 192.168.2.1).

Mens repeater bridge er en del av fellesnettverket til hovedrouter (eks: 192.168.1.x). Repeater bridge bruker dermed felles gateway og DNS, mens repeater er et selvstendig (W)LAN som fungerer lokalt med sin egen dhcp-server om linken til hovedrouter faller ut.

 

Jeg bruker selv alltid repeater bridge fordi det er enklest å dele ressurser som mediaserver o.l.

 

Ved feilsøking på DNS, så kan du bruke ipconfig /all

Lenke til kommentar

 

Sett DNS adressen(e) til enten det samme som hovedrouteren bruker, eller til IP adressen til hovedrouter...

Thx, det fungerte.

 

Eneste jeg sliter med nå, er at hastigheten er faktisk veldig dårlig. Så dårlig at jeg vurderer å gå for et helt annet oppsett, et av disse alternativene:

 

* Prøve på nytt med en slik en http://www.clasohlson.com/no/Netgear-HomePlug-AV-500/38-5652 Har fått det til før, og da fungerte det heilt greit, litt redusert hastighet. Problemet var når jeg måtte kjøpte inn to ekstra (annet merke), der de skulle kommunisere på samme strømnettverk for at TV´n via altibox skulle fungere innad i hust. Det som hendte da, var at de to gamle som kommuniserte mellom nauste og huset, sluttet å fungere, synes det var merkelig da begge har forskjellige krypteringer. TV på soverom ble prioritert over nett i naust, derfor ble en ekstra rt-ac66u kjøpt inn for repeater bridge.

 

* Sende via retningstyrt antenne. hvor dyrt blir det, og hvordan går jeg fram da?

 

* Prøve å legge tp-kabel, gjennom et rør som går i fra huset. Vil signale svekkes gjennom en 50m lang kabel? http://www.komplett.no/patchkabel-ftp-cat6-50m-gr/351466

 

* Bytte om til 2.4ghz som bridge, og bruke 5ghz nettverket til mobiler etc...

Lenke til kommentar

Jeg ville aller helst ha trekt kabel mellom dem.. Det er definitivt det beste og lureste...

Men du kan se HER om du finner et par antenner som passer for deg.... Syns også det høres litt rart ut at du får så dårlig hastighet.. Er det fri sikt mellom routerne? Og antenne er plassert så de står mest mulig mot hverandre? Kan du lage en enkel skille/illustrasjon på hvordan de står plassert i forhold til hverandre og eventuelle hindringer i mellom dem?

 

Hvis du kjører på Media bridge'n, så går den kun over 5GHz båndet.. Du kan ikke endre radiobånd på dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...