Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montering av taklampe - Noen som er elektriker?


Anbefalte innlegg

Skal montere en taklampe på tv stuen, her er situasjonen i taket: post-216210-0-49675200-1388849230_thumb.jpg

 

Det jeg lurer på er om jeg kan putte bare 2 ledninger av de som kommer ut i taket i 2 av hullene her, eller om alle 3 hullene i lampen (på bildet under) MÅ forsynes med en ledning? post-216210-0-02121200-1388849228_thumb.jpg

Hva betyr forresten L , N og det tegnet i midten?

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skal vel egentlig jordes, men den fungerer fint om du putter blå og svart på L og N.

 

 

Hva er jordingens eventuelle funksjon i dette tilfellet da og hvor er jordingsledninga (er det den hvite) ?

 

Lurer også på hvorfor blå og hvit går inn i en slags "splitter" og ut kommer bare den blå?

Lenke til kommentar

 

Hva er jordingens eventuelle funksjon i dette tilfellet da og hvor er jordingsledninga (er det den hvite) ?

 

Lurer også på hvorfor blå og hvit går inn i en slags "splitter" og ut kommer bare den blå?

Jord er den som er gul/grønn. Og siden du må spørre om dette, foreslår jeg at du får hjelp at noen til å gjøre dette riktig. Husk også at selv om bryteren er slått av, har du spenning på den ene fasen!!

 

Når det gjelder den hvite, antar jeg at den kommer fra en lysbryter, og at den er koblet som blå videre til neste lampe.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

 

Hva er jordingens eventuelle funksjon i dette tilfellet da og hvor er jordingsledninga (er det den hvite) ?

 

Lurer også på hvorfor blå og hvit går inn i en slags "splitter" og ut kommer bare den blå?

 

Jordingens funksjon er å hindre at metallet i lampen blir spenningsførende hvis L eller N-lederen løsner og kommer borti metallet. Hvis lampen er jordet vil sikringen gå umiddelbart.

 

Blå og hvit blir ofte brukt om hverandre, men EGENTLIG skal blå være ubrutt fasestrøm, mens svart og hvit skal være brutt fasestrøm. Brun skal være ubrutt den også.

 

I praksis brukes dessverre blå, hvit, svart og brun om hverandre. I IT-nett gjør det ikke så mye bortsett fra at det kan være vanskelig å vite om en leder går via en bryter eller ikke. I TN-nett er det veldig viktig at man vet hva som er N og at N er blå og ubrutt.

Lenke til kommentar

Dette har du ikke lov til å gjøre selv!

Siden du åpenbart heller ikke har noen forutsettinger for å gjøre det riktig foreslår jeg at du ringer en elektriker.

Etter enhver forandring på det faste elektriske anlegget skal det utføres en sluttkontroll, som bla. krever instrumenter du ikke har. Det skal i tillegg skrives erklæring som samsvar av en registrert Installatør.

Og til dere som har tenkt til å si "joda du har lov til å koble opp en taklampe selv" det stemmer bare hvis det er klargjort for det. det ville i eldre anlegg som dette bety universallokk med gjennomføring, krok og sukkerbiter.

Eller i nyere anlegg, at det er montert et DCL uttak.

 

 

Hvis du alikevel skulle finne på å gjøre dette, vær forsiktig! skru av sikringene, det holder IKKE å skru av bryteren.

vær spesielt OBS på at hvis du har smeltesikringer, eller tidlige versjoner av automatsikringer, MÅ BEGGE fasene skrues ut/ slås av.

 

HUSK STRØMGJENNOMGANG KAN VÆRE DØDELIG!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har du ikke lov til å gjøre selv!

Siden du åpenbart heller ikke har noen forutsettinger for å gjøre det riktig foreslår jeg at du ringer en elektriker.

Etter enhver forandring på det faste elektriske anlegget skal det utføres en sluttkontroll, som bla. krever instrumenter du ikke har. Det skal i tillegg skrives erklæring som samsvar av en registrert Installatør.

Og til dere som har tenkt til å si "joda du har lov til å koble opp en taklampe selv" det stemmer bare hvis det er klargjort for det. det ville i eldre anlegg som dette bety universallokk med gjennomføring, krok og sukkerbiter.

Eller i nyere anlegg, at det er montert et DCL uttak.

 

 

Hvis du alikevel skulle finne på å gjøre dette, vær forsiktig! skru av sikringene, det holder IKKE å skru av bryteren.

vær spesielt OBS på at hvis du har smeltesikringer, eller tidlige versjoner av automatsikringer, MÅ BEGGE fasene skrues ut/ slås av.

 

HUSK STRØMGJENNOMGANG KAN VÆRE DØDELIG!

 

Det var da voldsomt. Jeg ringer jo ikke elektriker på en Lørdagskveld for å bytte en taklampe. Huset er fra 95 så anlegget er neppe eldre. Jeg gjorde som nevnt over, puttet blå og sort inn i L og N, skrudde igjen, og nå lyser det og alt er i skjønneste orden. Ser ikke helt hva en elektriker ville gjort utover dette, forutenom å fylle ut evt papirer/erklæringer samt sende meg en fin faktura i etterkant.

 

Gikk forøvrig fint med bare å skru av lysbryteren, jeg overlevde iallefall :)

 

Takk og god helg til alle som har svart i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går bra det der TS. Så lenge du har forsikret deg om at lederene ikke sklir ut så er du safe.

 

PS.: Er det virkelig noen elektrikere som gidder å megge og sjekke jordkontinuiteten etter å ha hengt opp èn lampe?

Endret av CirkA7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er et prakt eksempel på hvorfor folk opplever brann i sitt elektriskeanlegg.

 

Ja, det er ikke noe "big deal" å putte to ledninger A til A og B til B, men når du ikke vet hvorfor og hvordan så sier det seg selv at du skal kontakte en fagkyndig.

 

Som nevt tidligere burde lampen også vært jordet når det alikavel er mulighet til å gjøre dette. En elektriker hadde nok ikke kostet deg skjorten slik du forspeiler det i dette tilfellet. Se heller på det slik (eksempel):

 

Lampen er ikke godkjent til slik bruk, men det aner ikke du og installerer den. Huset brenner ned og du får avkortet forsikringen.

 

Dette er typisk skrekkhistorie som skjer fra tid til annen. Hadde du da hatt en elektriker der hadde han sett dette og ikke montert denne, men anbefalt en trygg lampe.

 

Jeg skriver ikke dette for å "ta" deg, men jeg kjenner jeg blir oppgitt når folk tar så lett på slike ting uten å hente inn fagkunnskap før man tukler med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les og forstå før du svarer.

 

Jeg forstår veldig godt hva du mener.

 

Likevel er jeg oppgitt over hylekorene som alltid kommer flagrende når noen hjemme skal fikse en detalj som dette.

 

Hadde trådstarter skulle skiftet noe i sikringsskapet sitt eller liknende hadde jeg vært enig med deg, men slike "byttejobber" som her synes jeg virkelig går fint.

 

Når DSB mener at man kan få montere støpsler selv, så er det ikke store forskjellen fra å montere en lampe når ledningene er klare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår veldig godt hva du mener.

 

Likevel er jeg oppgitt over hylekorene som alltid kommer flagrende når noen hjemme skal fikse en detalj som dette.

 

Hadde trådstarter skulle skiftet noe i sikringsskapet sitt eller liknende hadde jeg vært enig med deg, men slike "byttejobber" som her synes jeg virkelig går fint.

 

Når DSB mener at man kan få montere støpsler selv, så er det ikke store forskjellen fra å montere en lampe når ledningene er klare.

Var ikke meningen å lage noe "hylekor", men i dette tilfellet har han koble med spenning av ren uvitenhet. Det innebærer større fare og dermed burde han snakket en fagkyndig som kunne f.eks rådet han til å koble ut sikringen.

Lenke til kommentar

Var ikke meningen å lage noe "hylekor", men i dette tilfellet har han koble med spenning av ren uvitenhet. Det innebærer større fare og dermed burde han snakket en fagkyndig som kunne f.eks rådet han til å koble ut sikringen.

 

Hvis han kobler med spenning på så får han seg nok en kavring og nominasjon til Darwin awards.

(Hvis noen andre hobbytrikkere leser dette så bør man ta seg en tur til legen og ta en EKG-test hvis man får strømgjennomgang mellom armer/ben /disclaimer)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...