Gå til innhold

Reiser til Australia, men hvilke objektiv burde jeg ha med?


Anbefalte innlegg

Føler jeg har stilt dette spørsmålet før da, men okay skal downunder i Mars/April og det blir vel en del bilder :)

 

Har ennå mitt Canon 7D kamera som skal med, men hvilke objektiv ville dere tatt med - burde jeg investert i et nytt også kanskje?

 

Legger til at vi skal være i Sydney, Cairns (Great Barrier Reef) og Melbourne hovedsaklig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valg av objektiv har veldig lite med hvor i verden du er/skal. Det viktigste kriteriet er hva du skal ta bilde av og hvilket perspektiv du kan ha.

 

Standard utrustning på et kamera er et par-tre objektiver som dekker brennvidde fra 16-17-18 mm til 200-300 mm. Disse er ofte zoom, men trenger ikke være det. I tillegg er det vanlig å ha et objektiv med stor blender, gjerne større enn 2.0. Det blir oftest et objektiv med fast brennvidde gjerne rundt det som kalles normal brennvidde. Omtrent 50 mm på såkalt FullFrame eller rundt 30-35 mm på APS-C format.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var tre uker i Melbourne inkl Great Ocean Road roadtrip i nov,des og jeg hadde med meg 30mm fastoptikk og en 55-200 og føler jeg fikk dekt det meste av natur,dyr og by. Det kommer jo helt an på hva du gidder å bære med deg. Jeg pakket veldig lett og savnet vel egentlig bare stativ på turen.

 

Er du over middels interessert i fotogafering så kan jeg anbefale great ocean road med 12-apostles og london bridge bl.a

Endret av TorsteinG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

24-70 og vidvinkelen er vel nok i massevis her.

 

Skal dere kjøre great ocean road så finnes det mulighet til å stoppe på steder der dere kan se kenguru, koalaer osv. Vi så disse skapningene på en dagstur til Philip Island der du forresten kan se pingviner om du blir der til sent på kvelden og betaler det hvite ut av øyet.

Du kan se pingviner gratis på piren om kvelden i St Kilda (10min med trikk fra Melbourne sentrum)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

24-70 og vidvinkelen er vel nok i massevis her.

 

Skal dere kjøre great ocean road så finnes det mulighet til å stoppe på steder der dere kan se kenguru, koalaer osv. Vi så disse skapningene på en dagstur til Philip Island der du forresten kan se pingviner om du blir der til sent på kvelden og betaler det hvite ut av øyet.

Du kan se pingviner gratis på piren om kvelden i St Kilda (10min med trikk fra Melbourne sentrum)

 

Tusen takk for tips :) Philip Island er vurdert hehe eller så får vi ta ture til St. Kilda - hørtes mer fornuftig ut for en kjip nordmann som meg :) Da drar jeg med meg 24-70 mm.

Lenke til kommentar

Jeg banner sikkert i kirka; men jeg tror jeg hadde kjøpt meg en EF-S 15-85mm, og en lyssterk 28-30mm. Og kun tatt med det.

 

Du har tydeligvis ikke tele i dag, og det tolker jeg som om du ikke har mye bruk for det. Hvis du vil ha med en tele, så hadde jeg sett på EF-S 55-250mm eller Tamron 70-300mm VC.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det gjør du absolutt ikke :) Jeg spør om råd og er glad for de jeg får :) Skal sjekkes Tomsi :) Tusen takk :)

Det kan være på plass med en grunn til mitt forslag - jeg merker at det er lite tid til å bytte optikk når man er ute på slike turer. Så da vil en god normal-zoom med et zoom-omfang på 5-7x være det objektivet som gjør at man misser færrest motiver. Ulempen til 15-85mm, er at den ikke er veldig lyststerk; derfor forslaget om et lyssterk fast-objektiv rundt 30mm - den er fin å bruke om kvelden; da er det oftest familien som er i fokus.

 

Det er jo lett å dra argumentasjonen videre, og forslå en super-zoom. Men jeg føler at de strekker ikke helt til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

JEG ville ha tatt med en skikkelig vidvinkel (i mitt tilfelle Sigma 10 - 20mm), normalzoomen (Canon 24-105), teleobjektiv (Canon 100-400mm) og dessuten hadde jeg nok ikke klart å legge igjen makroobjektivet, sikkert litt spennende småkryp og planteliv der nede.

Blitsen hadde nok også blitt med.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg nok gått for tomsi sitt forslag. En 15-85mm er en god allrounder som er vid nok til å droppe vidvinkel så lenge man kan stitche noen panoramaer på stativ. Med ett objektiv slipper du å invitere inn støv i kamerahuset og slipper å miste motiver pga bytter. Jeg tror faktisk jeg hadde nøyd meg med det ene objektivet.

 

Skulle jeg drasset med meg noe mer ville jeg valgt mellom lyssterk normal (Sigma 30/1,4?), et makroobjektiv og en telezoom.

 

Alternativt kan Sigma 18-35mm f/1,8 erstatte både normalzoomen og en lyssterk normal, men da burde du hatt en telezoom med kvasimakro og stabilisering. F.eks en Canon 55-250mm f/4-5,6 IS II som har 0,31x makro.

 

Og ikke minst: Et middels lite og lett stativ.

 

Blits? Tja, kanskje jeg hadde droppet det for jeg synes det er mest knoting og lite gøy når man er i festlige og koselige situasjoner. Om så bare en LumiQuest Soft Screen siden den koster og veier nesten ingen ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...