Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Felles datalagring i hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg vurderer å kjøpe utstyr å sette opp et felles "datalager" for hele nettverket i husstanden, hva er mest brukervennlig, prisgunstig, og sist men ikke minst forventet levetid på de forskjellige alternativene som finnes...

 

I nettet hjemme er det 3 stasjonære maskiner og 5 bærbare enheter.

 

Kan noen hjelpe meg med å finne noe som passer for meg ?

Har ikke gjordt meg opp noen mening om prisnivå.

 

aaandy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, var inne og leste litt og dette så jo relativt greit ut, er det store forskjeller på funksjonalitet, pris etc.

Bør en velge en modell med få, men store disker, eller flere enheter med mindre disker ?, har dette noe å si med tanke på driftssikkerhet eller andre hensyn ?

 

Ser for meg å sette opp noe med 8 TB lagringskapasitet, dette burde vel holde en stund ?

 

Kom med synspunkter og innspill..

 

aaandy

Lenke til kommentar

Kan anbefale synology, de har bra support og bra GUI, feks; http://www.komplett.no/synology-disk-station-ds413j/764560

 

du kan feks kjøre raid-5 med 4x3TB, da vil du ha 9TB og kan tåle at en disk dør.

Hvordan fungerer raid-5, er det slik at en "dobbeltlagrer" en del data, slik at det går fint om 1 disk skulle kræsje ? og hvor mye plass opptar denne funksjonen eventuellt ?

 

aaandy

Lenke til kommentar

RAID-5 lagrer data på tvers av diskene, slik at du tåler å miste en uten tap av data. Hvor mye du taper spørs hvor mange disker du har. Dersom du kjører RAID-5 på 3 disker mister du 1/3 av total kapasitet til sikkerheten, kjører du over 8 disker mister du fortsatt bare en disk, dvs 1/8. Du kan også kjøre ADG (advanced data guarding) også kalt RAID-6, som bruker kapasitet tilsvarende 2 disker i raidet. Da kan du miste 2 fysiske disker uten datatap.

Lenke til kommentar

Har du en PC med mye RAM eller du ikke trenger så mye lagringsplass (1Gb RAM per 1Tb med lagringsplass) så anbefaler jeg FreeNAS.

Dette er ett operativsystem du slenger på en maskin med RAM og disker som du så lager ett NAS av, du får ett av de råeste filsystemene som finnes (Snapshots som lar deg hente en fil slik den var for lenge siden, grunnet at kun endringer lagres så plassforbruket er minimalt)

Styringen av NAS'et skjer via ett webgrensesnitt, men du må ha nok RAM i alle tilfellene.

Lenke til kommentar

Hei !

Er dette et bedre og mere sikkert alternativ enn den NAS Synology serveren ?

 

aaandy

Jepp du slipper flaske halser i nettverket ditt pluss du får en vanvittig rå router..det er ingen nas system som kan måle seg mot disker koblet direkte på hovedkort i router,og viss det kommer en ny standar på wifi så er det bare å oppgradere wifi-kort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...