Gå til innhold

Refleksjon: Hva skjer på fotofronten i 2014?


Anbefalte innlegg

De største svakhetene med video på kompakt/speilløst er etter min mening treg/upresis AF, rolling shutter og ofte lav fps.

 

Jeg tror ikke balansen mellom speilløst/dslr endrer seg mye i 2014. Hverken teknisk eller markedsmessig. Teknisk vil vi se de samme fremskrittene på dslr som på speilløst, med unntak av søkeren.

 

Blir spennende å se, fremtiden er jo det vanskeligste å spå :) Men ihvertfall teknisk har speilløst hentet inn mye på de tradisjonelle DSLRene i det siste, vi får se om det fortsetter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se, fremtiden er jo det vanskeligste å spå :) Men ihvertfall teknisk har speilløst hentet inn mye på de tradisjonelle DSLRene i det siste, vi får se om det fortsetter.

 

AtW

Vel så interessant som de tekniske forskjellene mellom EVF og OVF, off-sensor PDAF vs CDAF vs on-sensor PDAF etc: i hvilke produkt-ranger/prisklasser vil produsentene tilby speilløst kontra DSLR? Sonys A7® er vel direkte angrep på 6D/D600/D800. Men vil vi få APS-C og FF speilløse med gode (tilpassede) objektiv-parker ala de etablerte DSLRene?

 

-k

Lenke til kommentar

Vel så interessant som de tekniske forskjellene mellom EVF og OVF, off-sensor PDAF vs CDAF vs on-sensor PDAF etc: i hvilke produkt-ranger/prisklasser vil produsentene tilby speilløst kontra DSLR? Sonys A7® er vel direkte angrep på 6D/D600/D800. Men vil vi få APS-C og FF speilløse med gode (tilpassede) objektiv-parker ala de etablerte DSLRene?

 

-k

 

Ja, som nevnt tror jeg følgefokusfordelen i stor grad kommer til å spises opp i år, blir interessant å se.

 

AtW

Lenke til kommentar

En hovedgrunn til at CaNikon ikke er hardere frampå med speilløst, tror jeg kan være at hvis de først skal introdusere noe som ikke bare innebærer justering av fatning, men nye konstruksjoner (iallfall for vidvinkeloptikken), så går de like gjerne opp en størrelse eller to på sensoren, f.eks helt til 45x60. Dette trenger jo slett ikke bli noe megastort hus i forhold til dagens pro-FF-modeller, og hvis en bruker sensorstørrelsen til å kompensere for optisk lysstyrke, kan en komme langt med fysiske størrelser på optikken a la Sigmas 18-35/1.8 for crop. F/2.8-optikken på mitt gamle Rolleiflex er ikke spesielt diger eller tung, men skarp og fin.

Det er nesten så jeg tror endel i Nikon angrer på at de ikke kjørte "MX"-prosjektet (MF) sitt før CX, for Nikon 1 har i praksis falt mellom mange stoler, og Nikon har helt tydelig ikke vært i stand til å rulle ut nye egenskaper for Nikon 1 (f.eks. knallrask AF, WiFi, fjernstyring, filmingsfunksjoner, trykkfølsom og vridbar skjerm ) fort nok til at svakhetene har blitt oppveid.

På liknende måte, tror jeg mange i Canon er litt ambivalente til å gå inn på både høy-MP og speilløst FF. For Nikon er der allerede på høy-MP, og Sony blir neppe lette å konkurrere med på speilløst. Og når en jamfører D7000 og D7100, så får iallfall ikke jeg noen brennheit lyst på en 54 MP "D810" med D7100-sensoren dobla.

Jeg tror veldig mange av de aktuelle uutnytta kreative og tekniske potensialene nå ligger i å bruke større sensorer, og med PD-AF, kan alt bli veldig skalerbart. Det er heller ikke sånn at en optisk ytelse som utnytter sensorstørrelser over 36x48 er så himla urealistisk, for dagens T/S-optikk for FF tegner gjerne bildesirkler som nærmer seg det som trengs, og de har brukbar oppløsning.

Når det gjelder allround bruk, tipper jeg det fortsatt vil ta noen år før DSLR i praksis er omtrent innhenta, f.eks. til actionbruk. Og jeg synes egentlig ikke framskritta har gått så veldig fort på den speilløse sida. Men før eller sida blir det innhenting.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Hva skal produsentene gjøre når den tekniske kvaliteten selv på de absolutt rimeligste husene er så god at selv proffene ville klart seg med mindre, og man kan gjøre relativt støyfrie opptak på ISO3200?

 

Fordelen for oss er vel strengt tatt at alle andre enn de mest hardcore utstyrsfreaksa vil klare å bruke sine nåværende hus fram til de rett og slett går i stykker.

 

Så min spådom for året som kommer og påfølgende år, er at hobbyen blir stadig rimeligere. I hvert fall for dem av oss som ikke føler umiddelbart behov for kaffemaskin i kamerahuset og direkte Facebook-tilkobling bak på touch-skjermen.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at CaNikon ikke er hardere frampå på speilløst er at de er noen konservative flodhester.

 

Nik Df til 25 laken med 1/4000 sek ? Lumix GM1 fyrer av 1/16000 sek....

Jeg regner med at vi diskuterer foto her. Nikon Df handler i hovedsak om livsstil, ikke foto, og det skal koste å være kar, har jeg lest.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på det, den utviklingen som har vært på sensorer er hovedsaklig ned i størrelse, sensorene har blitt svært gode, og selv FF har mindre tydelige fordeler enn før. Jeg tror neppe man ser noen oppstandelse av enda større format.

 

AtW

Tenk deg at du er ingeniør hos CaNikon. Speilløst FF+ kommer, du skal lage en ny fatning for dette. Hvis du holder deg til FF, har du relativt små muligheter til å differensiere deg fra Sony, går du for en større sensor, har du automatisk fordelene i forhold til FF-konkurranse, og du gir dine merketro brukere en grunn til å oppgradere, og andre en grunn til å bytte. En 64 MP versjon av en oppgradert D4-sensor f.eks. gir endel muligheter du definitivt ikke har med APS-C-sensor. For min egen del, hadde en 24 MP versjon av D3s-sensoren vært temmelig interessant.

 

En hovedgrunn til at sånne perspektiver ikke har vært mye framme, er nok at MF-sensorene stort sett er eldre CCD-varianter med meget dårlige høy-ISO-egenskaper. Men sånn trenger det jo ikke å være.

Lenke til kommentar

Livstil er ikke gratis, nei :) Men jeg ville nok heller valgt en Nikon Df fremfor Hasselblad Lunar.

Ja, og hadde det kommet en Df-oppfølger med dobbelt så stor D4-type sensor, 32 MP, (36x48), skulle jeg nok greid å bite i meg frustrasjonen over det malplasserte 70-talls knappestyret jeg også ;)

Lenke til kommentar

Den største grunnen til at produsenten foretrekker mindre sensorer, er at over en viss størrelse, så stiger prisen voldsomt. Jeg er usikker på om grensen øker over tid, men jeg tror det er sannsynlig - i de siste par årene så har det dukket opp stadig fler kompaktkameraer med APS-C sensorer, og til-og med en med FF.

Lenke til kommentar

Ja, og hadde det kommet en Df-oppfølger med dobbelt så stor D4-type sensor, 32 MP, (36x48), skulle jeg nok greid å bite i meg frustrasjonen over det malplasserte 70-talls knappestyret jeg også ;)

Men da er du ikke ute etter å posere - du ønsker bare en 32Mpx sensor med D4 ytelse ;)

 

Jeg selv klarer meg lenge med de 16Mpx jeg får fra µ-4/3.

Lenke til kommentar

Tippar Samsung kjem med NX30 med ein ganske fiks søkar.

 

Den var ikkje så vanskeleg, hehe...

 

Prisen ukjent men virkar som Samsung slit med salget av NX (litt greitt for oss som plukkar opp godbitar på salg).

Jeg tror det neste vi ser fra Canon nå er en mellomformat til under 30.000.-

 

Lenke til kommentar

Det hadde vært et interessant steg - men tviler på at det hadde blitt en suksess blandt sportsfotografene ;)

 

Håper de da velger et sideforhold på 4:3

Det er ikke så mange andre klasser de kan skille seg ut på lengre, Canon har forsåvidt vært først på det meste så jeg tror at dette blir det neste steget, man har jo de siste årene "sett" flere store sensorer fra Canon så de har nok teknologien relativ oppegående.

 

Portrettfotografer samt hardcore hobbyfotografene ville nok likt dette, og da følger saueflokken etter :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...