Gå til innhold

Liveview på D5000


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Opplever at når jeg tar bilder ved hjelp av liveview bruker kameraet utrolig langt tid ved selve lukkeren, selv om dette er noe jeg prøver å unngå. Tar jeg bilde uten hjelp av liveview kan jeg bruke 1/50, men igjen, med liveview bruker den lang lukkertid som fører igjen til blurete bilder. Er det noe feil med kameraet, eller er det slik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at den ikke bruker samme lukkertid? Når man bruker live-view vil man ikke holde kameraet like stødig som ved å bruke søkeren siden man holder kameraet unna kroppen. Ved bruk av 1/50 er det ikke store bevegelsen som skal til før ting blir uskarpt.

Det tar også lenger tid fra du trykker på knappen til bildet tas ved live-view, det tekniske får andre ta seg av.

 

Hvorfor bruke live-view?

 

Du kan også legge ved et eksempelbilde så finner vi fort ut hva som er galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bruker vel Liveview kontrastbasert fokus, som er mye tregere, de få gangene jeg bruker Liveview må jeg i iallefall halvere lukketiden for at ikke bildet skal bli uskarpt. Det er forskjellige teknikker du kan bruke med Liveview, en er å tvinne reima til kamera rundt underarmen. Det vil kanskje hjelpe deg... Lukkertiden endrer seg ikke bare fordi du bruker Liveview.

Endret av Trøttingen
Lenke til kommentar

Det er andre som har akkurat sammme "problemet" med nikon d5000, og andre kameraer etter litt kjapp googling. når det kommer til live view vs søker så er det jo uansett forskjell i fokushastighet som er tregere på live view(kontrastbasert) men det har ikke noe å si på eksponeringen. Jeg tipper det er forskjell på lysmålingen imellom de to som gjør det.. trikset vil være å bruke eksponeringskomp under live view.. Så jo det ser ut til at bruk av live view har noe å si på eksponeringen, selv om det ikke skal være det. Folk har raportert om det samme på D800 også.. google "live view vs viewfinder exposure". Kan være som Rowdy skriver at lysmålingen blir gjort andre plasser

Endret av Guybrush LeChuck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...