Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som ikke starter (med video med lyd) - noen som har råd?


Papaja

Anbefalte innlegg

Hei - jeg har en Skoda Rapid 2013. Den har stått i garasjen siden mandag ettermiddag og i dag skulle den ut en tur, men ville ikke starte. Jeg har ikke merket noe til noe tull med elektrisk eller start tidligere.

 

Tenningen går på, radio, lys osv. virker men så når man skal drar den i gang begynner alt på dashboardet, frontlykter, radio - ja alt å blinke og så strupes den - det virker vel rart om det bare er flatt batteri når alt dette går på?

 

Jeg tror ikke jeg har gått fra den med noe lys på. (Jeg fikk installert en DAB-greie i bilen for 2 mnd siden og den har vel ikke stått så mange dager uten å bli kjørt etter det. Kan denne DAB-greia trekke ekstra strøm? Jeg har en fjernkontroll den betjenes med, men har ikke brukt den så tror ikke den har stått på.)

 

Her er en film som viser disco-lysene på dashboardet ved tenning.

Hør på lyden også. Det er noe som tikker og prøver å bli dratt i gang der.

https://www.dropbox.com/s/34vowfm3skhpxvk/2013-12-26%2019.30.32.mp4

Er det en starter som kan gå som ikke får strøm?

 

Her ser man frontlyktene i det strømmen begynner å blinke.

https://www.dropbox.com/s/rsd6akk93jbc1ru/2013-12-26%2019.31.02.mp4

 

Vi har forsøkt å starte den et par ganger, men det er akkurat det samme som skjer hver gang.

 

Bilen bor tørt og fint i en garasje, men den har stått ute på jobben på mandag og i uken som var når det regnet mye. Kan den ha fått inn vann et sted kanskje slik at det nå har blitt kortslutning?

 

Bilen har jo full garanti, og vi skal selvsagt høre om forhandleren er åpen i morgen, men frykter at de er vanskelig å få tak i nå i romjulen.

 

Håper noen kan bidra med litt kunnskap her. Ikke for å være fordomsfull mot eget kjønn, men jeg er jente og kan ingenting om biler - og mannen i huset mekker mer på PCer enn biler, så der var det også lite hjelp å få. :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo en nesten helt ny bil. Rart om batteriet allerede skulle være dødt. Men det kan jo være en produksjonsfeil.

 

Bruker DAB-greia strøm når tenningen ellers er av?

 

Du bør koble batteriet til en lader uansett. Forhåpentligvis har ikke batteriet blitt permanent skadet av å være tomt. Ikke tøm det ytterligere. Lad det opp.

 

 

PS. Jeg har ikke sett videoen pga. tregt internett.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Med en slik lyd så vil jeg ikke prøve å starte den igjen. Det høres slettes ikke friskt ut. Det høres ut som det er noe mekanisk som lager den ulyden, men mer kan jeg ikke si.

 

Få den til reparasjon og ikke rør tenningen. Den skal fortsatt være dekket av garanti.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vel et batteri kan du strengt tatt tømme samme dag som du kjøper bilen, så det er ingen garanti for dette.

 

Er dette en dieselbil med parkeringsvarmer (webasto/eberspächer) og er det mulig at denne har stått programmert til oppvarming hver morgen?

I såfall så kan det ha tømt batteriet denne uken da den ikke har blitt kjørt nok til at man får ladet det opp igjen mellom hver gang parkeringsvarmeren går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har vi prøvd å starte den med startkabler og den andre bilen, men resultatet er det samme, så da tør ikke vi prøve noe mer. Det er bensinmotor på bilen. Jeg aner ikke om DAB-greia drar strøm når bilen er av, vil jo anta at den ikke gjør det, det var bare en tanke som slo meg siden den har en egen fjernkontroll med av og på.

 

Men siden vi ikke fikk til noe mer med startkabler så må det vel være noe annet enn flatt batteri. :/

Lenke til kommentar

Vi kikket under panseret men kunne ikke se noe som vi reagerte på med unntak av en ledning jeg så hvor jeg så selve ledningene inni et lite sted, men det er vel sikkert ikke uvanlig? Men vi kan jo ikke noe om bil så vi ville ikke sett stort uansett, men vi har ikke luktet eller sett noe brent og bilens reaksjon var lik de gangene vi testet.

Lenke til kommentar

Ringte forhandleren i dag som igjen ba oss om å ringe Møller Veihjelp - så nå har Viking vært her. Han fikk selvsagt start på bilen med en gang med en batterilader så nå har vi vært og kjøpt oss en slik og har satt bilen på lading. På mandag morgen skal bilen inn til sjekk hos forhandler hvor de skal måle batteri og sjekke om det er noe som drar strøm som ikke skal det.

Lenke til kommentar

 

Det er noe som tikker og prøver å bli dratt i gang der.

https://www.dropbox.com/s/34vowfm3skhpxvk/2013-12-26%2019.30.32.mp4

Er det en starter som kan gå som ikke får strøm?

 

Her ser man frontlyktene i det strømmen begynner å blinke.

https://www.dropbox.com/s/rsd6akk93jbc1ru/2013-12-26%2019.31.02.mp4

 

 

Feilsøking over Internett har jo sine utfordringer, og selv når man er tilstede kan helt, eller nesten like symptomer ha diverse forskjellige mulige årsaker.Så ingenting er helt sikkert før man har eliminert eller testet seg frem til svaret.

 

Med det sagt, så er spesielt video nr 2 (hvor du prøver litt lenger) et klassisk, nesten "skole-eksempel" på hva som ofte skjer hvis batteriet har for lav effekt. (Så selv om det skulle vist seg å være noe annet, var det veldig godt gjettet og resonert i første post)

 

Årsaken til at vi får denne rytmiske klakk-klakk-klakk-klakk sammen med lamper som fader ut i takt med klakkingen finner man i startmotorens virkemåte. Den har en "solenoid", enkelt sagt en elektromagnetisk-bryter som gjør to ting når den får 12 Volt; den skyver startmotorens tannhjul hardt frem så det kommer i mekanisk forbindelse med motoren, og i det tannhjulet er fremme kobler den også + 12V til selve startmotoren, så den begynner å gå rundt. På en god dag starter dermed motoren like etter.

 

Men en startmotor trekker voldsomt mye strøm (Ampere), mye, mye mer enn varsellamper, lys, radio, etc, og det som gjerne skjer hvis man prøver å trekke mye strøm av et dårlig batteri, er at spenningen ("Volten") synker.

 

Det som derfor kan skje, og som kan skape dette scenarioet, er at man med et svakt batteri feks har 11,5V idet man slår på tenningen. Dette er tilstrekkelig til at lamper og alt ser OK ut, og det er også nok til at start-solenoiden slår inn (det er dette som lager klakk-lyden). Men idet solenoiden gjør del to av sin oppgave, og kobler starter til batteri, fører dette voldsomme strømtrekket til at spenningen synker ned til feks bare 4 volt, og dermed slukker lamper helt eller delvis, og samtidig er spenningen ikke lenger høy nok til at start-solenoiden holder seg inne, og den løser dermed ut og kobler av strømmen mellom batteri og startmotor. Så fort det voldsomme strømtrekket da forsvinner øker igjen batteri-spenningen relativt raskt tilbake opp til feks 11Volt, lysene kommer på igjen, og dersom du fortsatt holder nøkkel i startposisjon, så gjentas denne prosessen igjen og igjen, Klakk-blink, klakk-blink, klakk-blink, klakk...

 

 

Trådstarter bør jo nå bare få sjekket batteri etc hos Møller, og ikke tenke noe mer på dette, men tenkte kanskje det kunne være relevant for andre, da det ikke er helt uvanlig symptom. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...