Gå til innhold

Hvilket kompaktkamera? - bruk på reiser


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg reiser en del, og har til nå bare brukt kamera på mobilen, men jeg vil ha mulighet til å faktisk ta bilder med god kvalitet. Kameraet vil mest bli brukt til å ta typiske feriebilder; bygninger, landskap, personer.

Har sett en del på sony RX-100, men det koster litt mer enn hva jeg vil bruke.. Tenker å bruke rundt 2-3000kr.

Er så utrolig mye forskjellig der ute at jeg aner ikke hva jeg skal gå for. Er det noe som anbefales? Har lest mye bra om RX-100, men om det er det beste alternativet, er det like bra og gå for en speilrefleks, siden prisen er så høy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar mange bilder når det ikke er sol og gode forhold lys og endte med et RX100 som da kostet betydelig mer enn i dag. Jeg vil si at RX100 gir mer for pengene enn andre billigere kameraer til mitt bruk.

 

Hvis bildene i hovedsak blir tatt i relativt bra lys og du ikke skal beskjære mye, trenger et spesielt raskt kamera eller skrive ut i stort format så gå de Nautica nevner som er meget bra i den klassen.

 

RX100 er såpass bra at jeg ikke kan se forskjell på bildene tatt med det og mitt dyre speilreflekskamera hvis jeg blar igjennom bildene på PCen utenom i veldig spesielle tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste jeg tenker på er at om det er bedre å kjøpe et speilrefleks kamera i samme pris klasse som RX100?

 

Jeg ville ikke gjort det ut fra din beskrivelse. Et speilrefleks er digert i forhold og med en 3x standardzoom som stort sett er det du kan finne i den prisklassen får du dårligere lysstyrke og mindre zoomområde enn RX100. Siden sensoren i speilreflekser er større og bedre kan det hende du likevel får litt bedre egenskaper i lite lys, men jeg synes ikke det forsvarer et 3-4 ganger så stort og tungt kamera.

 

Speilreflekser er primært en fordel når du faktisk har behov for flere linser, eller er interessert i mye action-bilder hvor bedr autofokus er en fordel i forhold til RX100.

 

Mellom RX100 og speilrefleks finnes det også type som kalles speilløse systemkameraer. De gir bildekvalitet som speilrefleks, men er (avhengig av modell) mye mindre. Skal du først ha noe med utskiftbare linser samtidig som du prioriterer liten størrelse er disse bedre alternativ enn speilrefleks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Canon Powershot A2600 ;) Langt under budsjett (7-800 kroner), men denne tar virkelig gode bilder og den er tynn! Den filmer i 720p HD hvis det skal ha noe å si, og den tar bilder i hele 16 megapix! :) Blir utrolig skarpe bilder med denne da! 8x zoom som er greit til å være ett slik kamera :)

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Canon Powershot A2600 ;) Langt under budsjett (7-800 kroner), men denne tar virkelig gode bilder og den er tynn! Den filmer i 720p HD hvis det skal ha noe å si, og den tar bilder i hele 16 megapix! :) Blir utrolig skarpe bilder med denne da! 8x zoom som er greit til å være ett slik kamera :)

 

A2600 er et bra kamera til den prisen, men i denne sammenhengen er det nok mer som en moped sammen med motorsykler og biler...

Lenke til kommentar

Vet ikke om så mange kameraer som tar bilder i 16 megapixler da, men :p

 

Du får mobilkamera både på 20 og 40MP, men antall MP er ikke noe mer beskrivende for billedkvaliteten enn antall gir i en bil er på rundetiden på bane.

 

Jeg vet antagelig ikke mer enn du om hans bruk, men når han vurderer RX100 eller speilrefleks så er han ikke på jakt etter et billigst mulig kompaktkamera med mye zoom og dårlige egenskaper i lite lys på grunn av bildebrikke i 1/4 av størrelsen han kikker på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...