Gå til innhold

Playstation 1 + FF spill


Soltrynet

Anbefalte innlegg

Jeg har da veldig lyst til å kjøpe meg en Playstation 1 og skaffe alle FF (Final Fantasy) spillene. Jeg har sjekka litt på ebay og det er ikke noe problem å få tak i, og ikke blir det så veldig dyrt heller.

 

Men jeg er veldig sær, så jeg vil være helt sikker på at konsollen funker helt fint uten noen problemer, kontrollen skal være helt grei, og spillene skal også funke helt bra og helst være uten riper. Så da er jeg litt skeptisk med å kjøpe den første jeg finner liksom.

 

Da lurte jeg på om noen vet om f.eks. om det er noen steder (i Norge) som selger de så jeg kan garantere at de er skadefrie og funker helt perfekt. Eller om det er noen som kan linke meg til selgere (helst på ebay) som selger disse og dere vet (pleier) å ha bra ting. Eller bare rett og slett kommer med enkle tips eller noe i den dur.

 

Hadde vært flott om noen fant en pakke med PS1 (med minst én kontroll og fint om det var med (flere) minnekort også) og flere av FF spillene.

 

Jeg trenger også en ny kontroll til Playstation 2 siden min er veldig defekt og er så å si umulig å spille med.

 

Her er en liste over FF spillene jeg har tenkt å få tak i:

FF

FFII

FFIV

FFV

FFVI

FFVII

FFVIII

FFIX

FFX

FFX-2

FFXII

 

 

 

EDIT: Kom gjerne med forslag til gamle PS1/2 klassikere (noe innen FF). Jeg googla litt og fant et som het Legend og Dragoon, så nå ble jeg ivrig på gamle klassikere. IMO så er de mye bedre enn mesteparten av spillene som blir lansert nå.

 

EDIT 2: Jeg har sjekka litt med forskjellen og alt på PS1 etter å ha sett så mange forskjellige og kommet fram til at jeg skal ha en PS1 SCPH-1002 (PAL). Om du vet om et sted som selger denne typen (uten mye skade of med alle ledninger + minst én kontroll) så hadde det vært fint om du sa ifra.

Endret av Soltrynet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går utfra at du er klar over at alle FF som er utgitt på PS1-format (dvs. FF1-2 og 4-9) kan også spilles på PS2 (eller PS3) i likhet med alle andre PS1-spill, og at du kun er ute etter en PS1 for samlingens del. Hvis det er kun for spillingens del er både PS2 og PS3 bedre å kjøre PS1-spill på, pga. kortere ladetider. Du kan også spille PS1-disker via PCen med en emulator og få enda bedre ytelse enn på både PS2 og PS3 - bare så det er sagt.

 

Jeg ville ikke begrenset meg til å lete i Norge; da vil du mest sannsynlig ende opp med å betale mer for et dårligere produkt. De aller fleste online markedsplasser har en funksjon der kjøpere rangerer selgere, og hvis en selger har 95% eller mer positive tilbakemeldinger fra hundrevis eller tusenvis av kunder er du på trygg grunn uansett hvor selgeren er basert. Jeg har handlet mange gamle, sjeldne og dyre spill på denne måten og det har kun hendt en gang at det ikke fungerte (selgeren sendte ikke varen og svarte ikke på meldinger) og da sørget play.com for at jeg fikk tilbake pengene.

 

PS2-kontroller skulle det ikke være noe problem å finne. De selges overalt. Minnekort til PS1 er litt mer tricky; da må du sannsynligvis ta til takke med brukte originaler eller third party-produkter. Bruker du PS3 har du naturligvis muligheten til å opprette et internt PS1-minnekort på den, så slipper du å tenke på det i det hele tatt.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Jeg går utfra at du er klar over at alle FF som er utgitt på PS1-format (dvs. FF1-2 og 4-9) kan også spilles på PS2 (eller PS3) i likhet med alle andre PS1-spill, og at du kun er ute etter en PS1 for samlingens del. Hvis det er kun for spillingens del er både PS2 og PS3 bedre å kjøre PS1-spill på, pga. kortere ladetider. Du kan også spille PS1-disker via PCen med en emulator og få enda bedre ytelse enn på både PS2 og PS3 - bare så det er sagt.

 

Jeg ville ikke begrenset meg til å lete i Norge; da vil du mest sannsynlig ende opp med å betale mer for et dårligere produkt. De aller fleste online markedsplasser har en funksjon der kjøpere rangerer selgere, og hvis en selger har 95% eller mer positive tilbakemeldinger fra hundrevis eller tusenvis av kunder er du på trygg grunn uansett hvor selgeren er basert. Jeg har handlet mange gamle, sjeldne og dyre spill på denne måten og det har kun hendt en gang at det ikke fungerte (selgeren sendte ikke varen og svarte ikke på meldinger) og da sørget play.com for at jeg fikk tilbake pengene.

 

PS2-kontroller skulle det ikke være noe problem å finne. De selges overalt. Minnekort til PS1 er litt mer tricky; da må du sannsynligvis ta til takke med brukte originaler eller third party-produkter. Bruker du PS3 har du naturligvis muligheten til å opprette et internt PS1-minnekort på den, så slipper du å tenke på det i det hele tatt.

 

Hadde ikke tenkt på at man kan spille PS1 spill på PS2 (PS3), jeg hadde aldri en PS1, og kjøpte meg en Xbox 360 i steden for PS3, så den tanken slo meg ikke. Men jeg har en PS3 slim nå, og den går det ikke ann å spille PS2 spill på, så da må det bli PS2en. Men jeg har kinda fortsatt lyst på en PS1, jeg er ikke akkurat en samler, men jeg liker å ha slike ting, og å samle litt. Og jeg vet at man kan få spilt med emulator, men jeg har lyst på originalene (men jeg gidder ikke å kjøpe NES og SNES for et par av spillene. Men de er jo porta over til PS1, så det er jo så og si originalt), for meg så er det mye bedre + at jeg å bruke en kontroll på slike spill (jeg vet at man kan bruke Xbox/PS kontroll på data)

 

Det jeg mente med å lete i Norge var steder som Gamestop, som selger i butikk. Da kan jeg jo granske både diskene og konsollen så mye jeg vil.

 

Jeg sjekka etter PS1 minnekort på ebay, det var da plenti der, så det ser ikke ut til å være noe problem.

 

Og tusen takk for svar :p

Endret av Soltrynet
Lenke til kommentar

Og ang legend of the dragoon, det er et veldig bra spill, det har noen skavanker mn har selv rundet det 10 ganger ca, grunnet det er bra historie, morsomt gameplay etc, men så å si umulig og skaffe her i norge når jeg letet, så det endte opp med å koste 1500 kr brukt.

 

ser game har begynt og stille ut NES,ATARI og gamle ps1 spill som ff anthology etc så jeg ville ha sjekket der, hvis du da ikke vil kjøpe de på psn for ca 100 kr stk:)

Lenke til kommentar

Her er en liste over FF spillene jeg har tenkt å få tak i:

FF

FFI

FFII

FFIV

FFV

FFVI

FFVII

FFVIII

FFIX

FFX

FFX-2

FFXI

FFXII

 

Bare litt flisespikkeri når det gjelder lista di:

 

FF = FFI

 

Mulig du mente at du skulle ha FFIII også,

at du glemte en "I" på et par stk.?

 

FFXI er ett MMORPG til PS2 og PC,

viss du skal spille det på PS2 må den ha harddisk.

 

Kan komme med forslag til PS1 RPGer;

Xenogears og Vagrant Story,

de er ikke akkurat FF relaterte,

men de er lagd av Squaresoft og er knallgode spill. :)

Lenke til kommentar

Bare litt flisespikkeri når det gjelder lista di:

 

FF = FFI

 

Mulig du mente at du skulle ha FFIII også,

at du glemte en "I" på et par stk.?

 

FFXI er ett MMORPG til PS2 og PC,

viss du skal spille det på PS2 må den ha harddisk.

 

Kan komme med forslag til PS1 RPGer;

Xenogears og Vagrant Story,

de er ikke akkurat FF relaterte,

men de er lagd av Squaresoft og er knallgode spill. :)

Oops, jeg derpa hvist lit der og skrev både FF og FFI, mente bare å skrive FF.

 

Og FFIII er ikke på PS1, bare Famicon (japansk NES eller SNES husker ikke helt hvilken av dem), for originalen. Jeg kan ikke japansk så det blir fort litt trælet når jeg skal spille.

 

Takk for at du sa ifra. Jeg vet at FFIV og et annet var MMORPG spill, men jeg husket ikke helt hvilket det var, så jeg bare lista alle.

 

Og jeg skall sjekke ut spillene du foreslo. Tusen takk :p

Lenke til kommentar

FF3 og FF6 er samme. Husk også at PS1 og PS2 spill er sonelåst og at du kan møte på problemer der.

FFIII og FFVI er ikke det samme. FFVI ble sluppet ut som FFIII i USA og Europa fordi det var det tredje spillet som ble sluppet ut i USA og Europa. Det originale FFIII ble bare sluppet i Japan intill det ble DS remake. Derfor er FFIII bare mulig å få tak i på Famicon om du skal ha den originale versjonen.

 

Men hvordan fungerer den sonelåsen?

 

EDIT: Jeg googla det og det var så enkelt til å holde meg til PAL-spill. Men om jeg kjøper en NTSC-konsoll, og NTSC-spill, vil det funke her i Norge? Så lenge det ikke er PAL-spill på en NTSC-konsol/NTSC-spill på en PAL-konsoll?

Endret av Soltrynet
Lenke til kommentar

Og ang legend of the dragoon, det er et veldig bra spill, det har noen skavanker mn har selv rundet det 10 ganger ca, grunnet det er bra historie, morsomt gameplay etc, men så å si umulig og skaffe her i norge når jeg letet, så det endte opp med å koste 1500 kr brukt.

 

ser game har begynt og stille ut NES,ATARI og gamle ps1 spill som ff anthology etc så jeg ville ha sjekket der, hvis du da ikke vil kjøpe de på psn for ca 100 kr stk:)

Så langt har jeg bare funnet Legend of the Dragoon (PAL) på italiensk og spansk, og de koster mellom 800-1500kr. Hvor var det du kjøpte ditt, og var det nytt?

Endret av Soltrynet
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ikke å jakte på PAL-kopier av gamle og sjeldne spill; du ender opp med å betale mye mer for det eksakt samme spillet, rett og slett ford PAL-kopier er langt vanskeligere å finne og derfor får høyere markedsverdi. Jeg har gjort nesten samtlige av mine retrokjøp til PS1 på NTSC, da det finnes langt flere av dem og prisen derfor er mye lavere. Et annet problem med PAL-kopier er som du sier språk; selv om du tror du har funnet spillet du vil ha kan du risikere å få et spill som ikke er på engelsk engang uten at det er opplyst i annonsen.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ikke å jakte på PAL-kopier av gamle og sjeldne spill; du ender opp med å betale mye mer for det eksakt samme spillet, rett og slett ford PAL-kopier er langt vanskeligere å finne og derfor får høyere markedsverdi. Jeg har gjort nesten samtlige av mine retrokjøp til PS1 på NTSC, da det finnes langt flere av dem og prisen derfor er mye lavere. Et annet problem med PAL-kopier er som du sier språk; selv om du tror du har funnet spillet du vil ha kan du risikere å få et spill som ikke er på engelsk engang uten at det er opplyst i annonsen.

Men om jeg skal ha NTSC-spill trenger jeg en NTSC-konsoll, men de er jo 120V, 60Hz og 17W mens i Norge bruker vi 220-140V, 50Hz og 12W. Vil den da funke i Norge uten hjelp av noen Trafo og lignende?

 

Men jeg fant en PAL-versjon av LoD på finn til 600kr. Det ser ut som det er i veldig bra stand, får bilder på email snart.

 

PS: Jeg er egentlig ikke noen samler, men jeg liker fortsatt å ha ting som er litt sjeldne, så det gjør meg ikke så mye, selv om det hadde ikke gjort noe å få billige spill nå og da.

Lenke til kommentar

Om det ikke står 110-240V 50-60Hz på den amerikanske PS1-en må du ha converter fra 230V 50Hz -> 110V 60Hz. Vær også obs på at monitoren din må kunne ta i mot NTSC-signaler.

 

Det er kanskje strømmessig enklere å finne seg en NTSC PSone (de mindre med ekstern strømforsyning), og finne seg en norsk strømforsyning til den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...