Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Må lese matte!


Anbefalte innlegg

I en alder av 43 viser det seg at jeg har generell studiekompetanse etter 23/5 regtelen, og siden jeg til tross for mye fravær og tullball på VGS for en rundt 25 år siden så hadde jeg såpass gode karakterer at jeg sitter med nok konkuransepoeng til å søke meg inn på nær sagt hva jeg vil på høyskole (Bacehlor i ett eller anna). Har et spesifikt studium i tankene, og der blir det en del matte. Et fag jeg aldri var glad i.

 

Så her må det øves og pusses opp i et fag jeg ikke har rørt siden jeg gikk på skolen sist...for 25 år siden.

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan komme i gang?

 

kansje tittelen på ei grei mattebok å friske opp basismatten med? etc?

 

Skal ikke ta noen eksamen, bare børste vekk støvet og spindelvevet som har lagt seg over det her før jeg begynner på høyskolen til høsten:-)

Endret av Kikyet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du sånn bok hvor man kan lære om matte. Slike grunnleggende ting. Det kommer jo an på hva du skal utdanne deg som da. Trenger du matten i stor grad på den høyskolen du skal begynne..

 

Eller er det basis matten fra Videregående du snakker om ? Almenfaglig for generell studiekompetanse

Endret av Centy88
Lenke til kommentar

I en alder av 43 viser det seg at jeg har generell studiekompetanse etter 23/5 regtelen, og siden jeg til tross for mye fravær og tullball på VGS for en rundt 25 år siden så hadde jeg såpass gode karakterer at jeg sitter med nok konkuransepoeng til å søke meg inn på nær sagt hva jeg vil på høyskole (Bacehlor i ett eller anna). Har et spesifikt studium i tankene, og der blir det en del matte. Et fag jeg aldri var glad i.

 

Så her må det øves og pusses opp i et fag jeg ikke har rørt siden jeg gikk på skolen sist...for 25 år siden.

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan komme i gang?

 

kansje tittelen på ei grei mattebok å friske opp basismatten med? etc?

 

Skal ikke ta noen eksamen, bare børste vekk støvet og spindelvevet som har lagt seg over det her før jeg begynner på høyskolen til høsten:-)

 

Jeg driver en nettside som nesten er spesielt myntet for studenter som deg. Altså de som trenger å friske opp gammel kunnskap, eller som henger etter.

 

Jeg ville anbefalt å lære 1T-pensum, som er den teoretiske grunnsteinen for stort sett all matematikk du vil oppleve på høyskole/universitet. R1 er en naturlig overgang etter 1T.

 

Hvis du besøker linken i signaturen min, så får du tilgang til et videobibliotek med undervisning for begge disse to kursene. Helt gratis. Prøver ikke å selge noe som helst. Står du fast, kan du også bruke kontaktskjema der, og få veiledning, eller spørre på et forum (eksempelvis her, eller matematikk.net).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg driver en nettside som nesten er spesielt myntet for studenter som deg. Altså de som trenger å friske opp gammel kunnskap, eller som henger etter.

 

Jeg ville anbefalt å lære 1T-pensum, som er den teoretiske grunnsteinen for stort sett all matematikk du vil oppleve på høyskole/universitet. R1 er en naturlig overgang etter 1T.

 

Hvis du besøker linken i signaturen min, så får du tilgang til et videobibliotek med undervisning for begge disse to kursene. Helt gratis. Prøver ikke å selge noe som helst. Står du fast, kan du også bruke kontaktskjema der, og få veiledning, eller spørre på et forum (eksempelvis her, eller matematikk.net).

 

 

Kjempebra, takk skal du ha :-)

Lenke til kommentar

Jepp, allmenfaglig for generell studiekompetanse. I studiet blir det en del statistikk, sannsynlighetsberegning og slikt. Men trenger nok å starte med mer basisting bare for å få matten i hodet igjen. Har ikke gjørt noe mer avansert enn pluss/minus siden skolen :-)

På videregående er det forskjellige retninger innenfor matematikk man kan fordype seg i. Disse kan man velge mellom på de ulike trinnene:

 

Førsteklasse:

- P-matte

- T-matte

 

Andreklasse:

- P2-matte (bygger videre på P-matte - avsluttende fag)

- T2-matte (bygger videre på T-matte - avsluttende fag)

- S1-matte (bygger videre på T-matte med samfunnsfaglig retning)

- R1-matte (bygger videre på T-matte med realfaglig retning - kan velges å være avsluttende fag)

 

Tredjeklasse:

- S2-matte (bygger videre på S2-matte med samfunnsfaglig retning - avsluttende fag)

- R2-matte (bygger videre på R1-matte med realfaglig retning - avsluttende fag)

 

På høyere utdanning vekter man S1+S2 likt som R1 alene. Står det derfor at det kreves S1+S2 vil du komme inn dersom du bare har R1. P står altså for praktisk matematikk og egner seg ikke hvis du har planer om å studere, ettersom høyere utdanning bygger på teoretiske grunnlag. Du vil heller ikke komme inn på særlig mange utdanninger med denne matten. Velger man P-matte på videregående har man heller ikke noe grunnlag til å fortsette med matematikk i tredjeklasse.

 

S står for samfunnsfaglig. Der knytter man gjerne matematikk opp mot typiske økonomi- og andre samfunnsfaglige retninger. R står for realfaglig matematikk. Dette kan vel tolkes som den mest teoretiske retningen, og er gjerne den tyngste av de tre. R2 kreves som regel kun på ingeniørstudier.

 

Forstår at du kun skal lese deg opp på egenhånd. Nevnte dette kun slik at du skal forstå hvordan systemet er i dag. Regner med at det har endret seg litt siden du gikk på skolen.

 

Det er vel vanskelig å anbefale deg noe annet enn å kjøpe pensumbøkene som blir brukt på VGS. De blir vel solgt i en del bokhandlere eller på Internett. Da blir det naturlig å starte med T-matte, for deretter å fortsette med R1. Det er disse kombinasjonene som kreves på de aller fleste studier i dag. Litt usikker på hvilke pensumbøker som brukes per i dag. Du kan eventuelt ta kontakt med en videregående skole og høre.

Endret av yeidof
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne boken er kanskje interessant:

https://www.cappelendammundervisning.no/undervisning/product-detail.action?id=2341

"Boken er aktuell for alle som trenger en gjennomgang av helt elementær matematikk i forkant av studier som inneholder matematiske fag. Forfatteren gir en kortfattet fremstilling gjennom utstrakt bruk av detaljerte eksempler. Hovedvekten legges på innøving av elementære regneferdigheter, og de fleste sentrale og helt grunnleggende emnene i matematikk blir behandlet."

 

Har hatt forfatteren her som foreleser i mattematikk denne høsten og i programmering i java på våren som var.

Har ikke lest den matteboken der, men han skrev også boken vi brukte i programmering i Java som var veldig godt skreven med masse gode eksempler som var lette å forstå selv for en som aldri hadde sett det før.

Lenke til kommentar

I en alder av 43 viser det seg at jeg har generell studiekompetanse etter 23/5 regtelen, og siden jeg til tross for mye fravær og tullball på VGS for en rundt 25 år siden så hadde jeg såpass gode karakterer at jeg sitter med nok konkuransepoeng til å søke meg inn på nær sagt hva jeg vil på høyskole (Bacehlor i ett eller anna). Har et spesifikt studium i tankene, og der blir det en del matte. Et fag jeg aldri var glad i.

 

Så her må det øves og pusses opp i et fag jeg ikke har rørt siden jeg gikk på skolen sist...for 25 år siden.

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan komme i gang?

 

kansje tittelen på ei grei mattebok å friske opp basismatten med? etc?

 

Skal ikke ta noen eksamen, bare børste vekk støvet og spindelvevet som har lagt seg over det her før jeg begynner på høyskolen til høsten:-)

 

Jeg anbefaler http://campus.inkrement.no//

Det er en veldig bra nettside, og hvis du som du sier ikke har gjort matte for lenge, må du kanskje begynne med 1P matte for å friske opp det du har lært for 25 år siden, og så gå over 1T matte som er litt vankeligere.

Håper det var til hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...