Gå til innhold

Valutta for pengene? - innspill ønskes


Anbefalte innlegg

Er vel på høy tid å oppgradere den gamle arbeidsstasjonen på kontoret. Sitter idag med en Q6600 som kjører på 3,4ghz

Spørsmålet er enkelt og greit hvilken prosessor og hovedkort som idag balanserer pris og ytelse på best mulig måte. Altså mest bang for the buck. Det er intet problem for meg å overklokken en cpu - såfremt den har kvalitet til å tåle det (slik min nåværende er og hele tiden har vært kjent som).

 

Oppgaver:

- Adobe Lightroom, Adobe Photoshop, Adobe Aftereffects

- Noe spilling men ikke mye

 

Altså en maskin som klarer å dytte unna godt det som eksisterer av spill, samtidig som den fungerer godt til redigering av råfiler innen foto og video. Og ja jeg vil kjøre SSD-disker som systemdisk. OS vil mest sannsynligvis være win7 64bit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke med noen skikkelige ssd og et ordentlig oppsett.

Uansett hva du måtte mene og tro, så er det ikke til å komme utenom at raid 0 øker risikoen for systemkrasj:

 

RAID 0 comprises striping (but no parity or mirroring). This level provides no data redundancy nor fault tolerance, but improves performance through parallelism of read and write operations across multiple drives. RAID 0 has no error detection mechanism, so the failure of one disk causes the loss of all data on the array.

Lenke til kommentar

Så hvorfor leverer msi det med 2 år garanti?

For et dumt svar. Garanti gir ingen sikkerhet mot tap av data, det garanterer kun at du får ny hardware dersom vilkårene i garantibetingelsene er oppfylt.

 

Lev gjerne i din egen villfarelse, men raid 0 på SSD kan etter min mening ikke kalles "bang for the buck". Skal du ha en skikkelig raid-kontroller, så koster det også fort kr 1500-2000. "Halvveis-kontrollere" som er integrert på hovedkort og trekker ytelse fra systemet anbefaler jeg ikke. Jeg tenker ikke å diskutere dette videre. TS får selv avgjøre.

Lenke til kommentar

Men hvor stor forskjell utgjør i7 kontra i5 innen videoredigering? Med tanke på pris/ytelse? Det er jo et markant hopp. Hadde jeg kunnet gi bæng i pris hadde det jo vært en helt annen sak.

 

Skjønner at det er en forskjell i sannsynlighet for kræsj med 2 stk SSD i raid. Jeg hadde uansett kun tenkt å kjøre programvare/operativsystemer/cache på disse og ikke filer som ikke kan erstattes.

 

Men om man må begynne å investere i eksterne mer kostbare raid-kontrollere i 2k-klassen blir det igjen et prisspørsmål.

Lenke til kommentar

Men hvor stor forskjell utgjør i7 kontra i5 innen videoredigering? Med tanke på pris/ytelse? Det er jo et markant hopp. Hadde jeg kunnet gi bæng i pris hadde det jo vært en helt annen sak.

Her er jeg i all hovedsak enig med FreeGameFinder. Skrittet opp til i7 gir ikke "bang for the buck" med mindre du redigerer veldig mye med "avanserte" effekter/overganger etc.

Lenke til kommentar

Her er jeg i all hovedsak enig med FreeGameFinder. Skrittet opp til i7 gir ikke "bang for the buck" med mindre du redigerer veldig mye med "avanserte" effekter/overganger etc.

 

Blir kjapt endel layers i aftereffects. Men jeg har bestemt meg for ikke å svi av mer enn nødvendig foreløbig og heller oppgradere på sikt når det er mer rom for det økonomisk

Lenke til kommentar

 

Blir kjapt endel layers i aftereffects. Men jeg har bestemt meg for ikke å svi av mer enn nødvendig foreløbig og heller oppgradere på sikt når det er mer rom for det økonomisk

 

Poenget er vel stort sett renderingspeed. - Har du endel som skal rendres eller komprimeres (video) så får du en god del bedre ytelse med i7, men dersom det er det samme om det tar 1 time eller 1,5t å rendre noe, da er i5 mer bang for the buck.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...