Gå til innhold

Objektiv til videoopptak?


Anbefalte innlegg

Hva syns du om det objektivet jeg linket til deg da? er det bra?

Er det god lysstyrke på det?

Har du testet det under snøforhold?

 

Som jeg nevnte så eier jeg 70-300mm objektivet og brukte det i mange år til jeg kjøpte 70-300mm L objektivet.

Det er selvfølgelig ikke så lyssterkt, men det er ingen 70-300mm objektiver. Da må du opp i mye mye dyrere optikk.

 

Skarpt å fint opp til 250mm og ok opp til 300mm. Husk at det er mye vanskeligere å holde en tele zoom stille i forhold til en vidvinkel/normal optikk. Solid teknikk, godt stativ og mye trening som trengs for filme med telezoom på lang brennvidde.

 

Snø og sollys har ikke noe med objektiver å gjøre, der er det helt andre parameter som skaper problemer eller påvirker bilde kvaliteten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg nevnte så eier jeg 70-300mm objektivet og brukte det i mange år til jeg kjøpte 70-300mm L objektivet.

Det er selvfølgelig ikke så lyssterkt, men det er ingen 70-300mm objektiver. Da må du opp i mye mye dyrere optikk.

 

Skarpt å fint opp til 250mm og ok opp til 300mm. Husk at det er mye vanskeligere å holde en tele zoom stille i forhold til en vidvinkel/normal optikk. Solid teknikk, godt stativ og mye trening som trengs for filme med telezoom på lang brennvidde.

 

Snø og sollys har ikke noe med objektiver å gjøre, der er det helt andre parameter som skaper problemer eller påvirker bilde kvaliteten.

Link til ditt 70-300mm L objektiv?

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte så eier jeg 70-300mm objektivet og brukte det i mange år til jeg kjøpte 70-300mm L objektivet.

Det er selvfølgelig ikke så lyssterkt, men det er ingen 70-300mm objektiver. Da må du opp i mye mye dyrere optikk.

 

Skarpt å fint opp til 250mm og ok opp til 300mm. Husk at det er mye vanskeligere å holde en tele zoom stille i forhold til en vidvinkel/normal optikk. Solid teknikk, godt stativ og mye trening som trengs for filme med telezoom på lang brennvidde.

 

Snø og sollys har ikke noe med objektiver å gjøre, der er det helt andre parameter som skaper problemer eller påvirker bilde kvaliteten.

Etter og ha sett litt video tester av forskjellige objektiver på youtube var det 4 stk forskjellige objektiver jeg falt spesielt for.

Jeg tror jeg har funnet mitt lille objektiv oppsett. Og jeg håper dere er enige om at det er et bra oppsett.

Vist dere er unige så gjerne si ifra. Eller vist dere mener at det er et objektiv jeg kanskje ikke trenger fordi jeg ikke vil merke så veldig mye forskjell fra det andre objektivet igjen :)

Eller at dere anbefaler meg et annet objektiv istedet for.

 

Her er de jeg falt for.

 

1. Telezoom objektiv - Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM

 

2. Fastobjektiv/vidvinkel - Samyang 24mm T1.5 VDSLR

 

3. Normalzoom objektiv - Canon EF 24-105mm 4.0 f/4.0L IS USM

 

4. Vidvinkelzoom - Canon EF 16-35mm 2.8 f/2.8 L USM II

 

Hva tenker dere om dette? Endringer og anbefalinger mottas med takk!

Er noen av disse objektivene særlig lyssterke? kunne trengt et ekstremt lyssterk objektiv.

Håper dette er OK objektiver til og lage en profesjonell film :)

Lenke til kommentar

Nr 2 på lista di, Samyangen er meget meget lyssterk. Du finner ikke noe som slipper inn mer lys rundt samme brennvidde uten å bla opp mye mye mer ihvertfall! F2.8 zoomen du har på 4. plass er også ganske lyssterkt til å være en zoom. Bruker samme lysstyrke selv på mine 2 mest brukte objektiver til foto, gjerne på konserter og andre situasjoner med lite lys, og det klarer seg som regel.

 

Men husk nå at profesjonell video også trenger en god bruker av utstyret:)

Lenke til kommentar

Husk - du har ikke fullframehus, og kan bruke cropoptikk. En 24-105 er ikke så vid på ditt hus - ville heller vurdert en 17-55/2.8 eller 15-85.

16-35 blir ikke vidvinkelzoom - er mer en normalzoom.

Med mindre du har planer om oppgradering til fullframe i nær fremtid - vurder heller cropoptikk som vidvinkeloptikk.

 

Kikk spesielt på den superbe Sigma 18-35/1.8 som vid normalzoom - og skal du ha ekstrem vidvinkel, så kikk på Sigma 8-16.

 

 

Lista di er mer hva jeg ville valgt til et fullframehus som 5D eller 6D.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Etter og ha sett litt video tester av forskjellige objektiver på youtube var det 4 stk forskjellige objektiver jeg falt spesielt for.

Jeg tror jeg har funnet mitt lille objektiv oppsett. Og jeg håper dere er enige om at det er et bra oppsett.

Vist dere er unige så gjerne si ifra.

 

Hva er dine preferanser som gir grunnlag for disse objektive, er det så som dybdeskarphet/dof, betjening, fargegjengivelse, brennvidde, etc.

 

Du har en 700D og er disse videoene tatt med et tilsvarende kamere eller med et fullformatkamera så som 5D mk3

Lenke til kommentar

Hva er dine preferanser som gir grunnlag for disse objektive, er det så som dybdeskarphet/dof, betjening, fargegjengivelse, brennvidde, etc.

 

Du har en 700D og er disse videoene tatt med et tilsvarende kamere eller med et fullformatkamera så som 5D mk3

Jeg så på en test med disse objektivene sammen med 550D og tviler på at 550D er dårlige enn 700D :p

Lenke til kommentar

Husk - du har ikke fullframehus, og kan bruke cropoptikk. En 24-105 er ikke så vid på ditt hus - ville heller vurdert en 17-55/2.8 eller 15-85.

16-35 blir ikke vidvinkelzoom - er mer en normalzoom.

Med mindre du har planer om oppgradering til fullframe i nær fremtid - vurder heller cropoptikk som vidvinkeloptikk.

 

Kikk spesielt på den superbe Sigma 18-35/1.8 som vid normalzoom - og skal du ha ekstrem vidvinkel, så kikk på Sigma 8-16.

 

 

Lista di er mer hva jeg ville valgt til et fullframehus som 5D eller 6D.

Har vært i butikk og testet 24-105mm og det var skambra syns jeg da.

Har ikke testet 16-35 vidvinkel zoom men burde jeg droppe den da?

Lenke til kommentar

Kjøp 70-300mm objektivet og bruk det sammen med det 18-55mm objektivet du har før du kjøper noe mer.

Da vil du fort finne ut hvilke brennvidder du trenger.

 

Hvis du nesten aldri bruker mer vidvinkel enn 24mm, da er 24-105mm objektivet en bra investering.

 

Hvis du ofte bruker mer vidvinkel enn 24mm så er 16-35mm objektivet en mulig investering.

 

Vent med fastobjektiver som Samyang osv. Du ønsker ikke å ha med deg masse fastobjektiver ut i kulde og snø, og drive å skifte objektiver hele tiden.

 

Med 16-35mm + 24-105mm + 70-300mm har du dekket alle brennvidder + overlapping.

Dette er det samme jeg har som basis objektiver.

 

Ikke bli for utstyrs-ivrig. Da ender du bare opp med masse stæsj du aldri bruker.

 

Kjøp aldri mer enn ett objektiv ad gangen. Test,test, test.........det du har............først.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Kjøp 70-300mm objektivet og bruk det sammen med det 18-55mm objektivet du har før du kjøper noe mer.

Da vil du fort finne ut hvilke brennvidder du trenger.

 

Hvis du nesten aldri bruker mer vidvinkel enn 24mm, da er 24-105mm objektivet en bra investering.

 

Hvis du ofte bruker mer vidvinkel enn 24mm så er 16-35mm objektivet en mulig investering.

 

Vent med fastobjektiver som Samyang osv. Du ønsker ikke å ha med deg masse fastobjektiver ut i kulde og snø, og drive å skifte objektiver hele tiden.

 

Med 16-35mm + 24-105mm + 70-300mm har du dekket alle brennvidder + overlapping.

Dette er det samme jeg har som basis objektiver.

 

Ikke bli for utstyrs-ivrig. Da ender du bare opp med masse stæsj du aldri bruker.

 

Kjøp aldri mer enn ett objektiv ad gangen. Test,test, test.........det du har............først.

Skal ikke kjøpe alle objektivene på en gang. Har ikke 30 000,- liggenes som bare ligger og venter på å brukes altså :)

Skal kjøpe 70-300mm objektivet først ja :) Bruke det i vinter, sammen med 18-55mm standard.

Når våren nærmer seg kjøper jeg meg et nytt et :) vet ikke hvilket av dem så vi ser.

 

Men så oppsettet med objektiver var greit? trenger ikke mer eller mindre?

Skal ikke kjøpe alle 4 med engang. Begynner med et også kjøper jeg et og et etter at jeg har testet det nyeste en god del først.

Lenke til kommentar

Et annet tips. Skaff deg en brukt 550+ ekstra. Utrolig kjekt å ha to objektiver tilgjengelig på en gang - i tillegg til at du da selvsagt kan ha et statisk kamera i tillegg til det du styrer selv.

 

Skaff deg et skikkelig stativhode - manfrotto om du har råd, den asiatisk 717 typen om du vil være mer økonomisk. Da får du jevne bevegelser og et stativ som ikke løsner under filming.

 

Jeg vil igjen anbefale deg å sette deg ned og lese gjennom sider som cheesycam.com som har et fokus og erfaring på dslrvideofilming langt over det du finner på norske sider.

 

Jeg får en sterk følelse av at du er ekstremt spontan og baserer dine innkjøpsplaner på følelser heller enn reell forståelse. Du virker å lett la deg rive med av andres resultater istedet for å fokusere på hva du ikke kan oppnå med det utstyret du allerede har. Normalt sett starter man enkelt og jobber seg opp i erfaring til man møter veggen teknisk sett, da er man kommet dit at man vet nøyaktig hvor utfordringene ligger.

 

Jeg får ikke inntrykk av at du kan nok om hvitbalanse, isoverdier, blenderverdier, postproduksjon etc.

Lenke til kommentar

Et annet tips. Skaff deg en brukt 550+ ekstra. Utrolig kjekt å ha to objektiver tilgjengelig på en gang - i tillegg til at du da selvsagt kan ha et statisk kamera i tillegg til det du styrer selv.

 

Skaff deg et skikkelig stativhode - manfrotto om du har råd, den asiatisk 717 typen om du vil være mer økonomisk. Da får du jevne bevegelser og et stativ som ikke løsner under filming.

 

Jeg vil igjen anbefale deg å sette deg ned og lese gjennom sider som cheesycam.com som har et fokus og erfaring på dslrvideofilming langt over det du finner på norske sider.

 

Jeg får en sterk følelse av at du er ekstremt spontan og baserer dine innkjøpsplaner på følelser heller enn reell forståelse. Du virker å lett la deg rive med av andres resultater istedet for å fokusere på hva du ikke kan oppnå med det utstyret du allerede har. Normalt sett starter man enkelt og jobber seg opp i erfaring til man møter veggen teknisk sett, da er man kommet dit at man vet nøyaktig hvor utfordringene ligger.

 

Jeg får ikke inntrykk av at du kan nok om hvitbalanse, isoverdier, blenderverdier, postproduksjon etc.

Jeg baserer mine innkjøpsplaner av anbefalinger. Noe de fleste gjør :)

Nei du har nok rett av at jeg ikke kan så mye om hvitbalanse, isoverider, blenderverdier og postproduksjon :)

Noen kan gjerne forklare meg nøye eller linke meg til en side hvor jeg kan lese om det eller linke til en video sånn at jeg kan lære litt :)

Lenke til kommentar

Jeg baserer mine innkjøpsplaner av anbefalinger. Noe de fleste gjør :)

Nei du har nok rett av at jeg ikke kan så mye om hvitbalanse, isoverider, blenderverdier og postproduksjon :)

Noen kan gjerne forklare meg nøye eller linke meg til en side hvor jeg kan lese om det eller linke til en video sånn at jeg kan lære litt :)

 

Problemet er at det som passer en ikke nødvendigvis passer en annen :)

 

Og når du ikke forstår hvorfor de anbefaler noe, blir det vanskelig for deg å vite om du da velger riktig eller ei.

 

Det første du bør gjøre er å sette deg inn i (dette betyr eksperimentering - ikke bare lese) innstillinger og postprod som jeg nevnte. Der vil du mest sannsynlig hente mer enn å skifte ut optikk på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar

Har vært i butikk og testet 24-105mm og det var skambra syns jeg da.

Har ikke testet 16-35 vidvinkel zoom men burde jeg droppe den da?

Vill eheller gått for Sigma 18-35/1.8 i steden for EF 16-35/2.8 - Sigmaen er billigere, skarpere og mer lyssterk. Hvis du skulle hatt optikken til fullframehus ville jeg vurdert 16-35/2.8. Den gir god mening på fullframe - ikke fullt så mye på crop.

Lenke til kommentar

Vill eheller gått for Sigma 18-35/1.8 i steden for EF 16-35/2.8 - Sigmaen er billigere, skarpere og mer lyssterk. Hvis du skulle hatt optikken til fullframehus ville jeg vurdert 16-35/2.8. Den gir god mening på fullframe - ikke fullt så mye på crop.

Link til Sigma objektivet?

Okei så jeg burde gå for det istedet for EF 16-35 til mitt Canon 700D?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...