Gå til innhold

Objektiv til videoopptak?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker :)

Men i følge japanphoto så skriver dem at objektivet du linket til er en normal zoom objektiv?

Var jo vidvinkel zoom jeg skulle ha :)

Hva butikker skriver skal du ikke bry deg om :)

 

Alle objektiver har et fastsatt brennvidde/spekter som er likt uansett hva andre sier.

 

Brennviddeformelen tar utgangspunkt i de gamle filmkameraene som bruker 135mm film, det samme som moderne digitale fullformatskameraer. 50mm* er beregnet som normalbrennvidde og alt under er vidvinkel og alt over er tele.

 

Siden du har 700D er sensoren noe mindre og du må regne ut brennvidden med en formel, på Canon er det x1.6, så normalbrennvidden på 700D er ca. 30mm dvs. 30x 1.6 = 48mm. Så alt under 30mm er vidvinkel på 700D og alt over er tele.

 

* 50mm er ca. det samme utsnittet som et normalt menneskeøyne oppfatter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker :)

Men i følge japanphoto så skriver dem at objektivet du linket til er en normal zoom objektiv?

Var jo vidvinkel zoom jeg skulle ha :)

Som jeg har forsøkt å forklare deg over - disse brennviddene er en normalzoom på ditt kamera.

 

Skal du ha vidvinkelzoom, så kikk på noe videre - en vidvinkelzoom som Canon EF-S 10-22, Sigma 8-16, Tokina 11-16/2.8 eller lignende.

Lenke til kommentar

Funker ikke Sigma 18-35mm som en god vidvinkel zoom da? :)

Nei - den funker som en god normalzoom. Det er ikke så mye vidvinkel der. Det er et objektiv som går fra vidvinkel og til normalområdet, og som derfor kalles og heter "normalzoom".

 

På fullframe har du:

Under 24mm: Ultravidvinkel

24-35mm: Vidvinkel

35-85mm: Normal

85-135mm: Medium tele

135-300mm: Tele

Over 300mm: Supertele

 

På et crophus som ditt får du annet utsnitt med samme brennvidde, og så blir det:

1.5/1.6x crop:

Under 15mm: Ultravidvinkel

16-22mm: Vidvinkel

23-55mm: Normal

55-85mm: Medium tele

85-200mm: Tele

Over 200mm: Supertele

 

 

En 16-35/2.8 er en vidvinkelzoom på et fullframehus og en normalzoom på et crophus som ditt.

Sigmas 18-35/1.8 kan ikke brukes på fullframehus, og er derfor en normalzoom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei - den funker som en god normalzoom. Det er ikke så mye vidvinkel der. Det er et objektiv som går fra vidvinkel og til normalområdet, og som derfor kalles og heter "normalzoom".

 

På fullframe har du:

Under 24mm: Ultravidvinkel

24-35mm: Vidvinkel

35-85mm: Normal

85-135mm: Medium tele

135-300mm: Tele

Over 300mm: Supertele

 

På et crophus som ditt får du annet utsnitt med samme brennvidde, og så blir det:

1.5/1.6x crop:

Under 15mm: Ultravidvinkel

16-22mm: Vidvinkel

23-55mm: Normal

55-85mm: Medium tele

85-200mm: Tele

Over 200mm: Supertele

 

 

En 16-35/2.8 er en vidvinkelzoom på et fullframehus og en normalzoom på et crophus som ditt.

Sigmas 18-35/1.8 kan ikke brukes på fullframehus, og er derfor en normalzoom.

Okei :) Takk for god forklaring. Lærte litt nå

Men har du en vidvinkelzoom du anbefaler til mitt crophus? :)

Helst et med god lysstyrke.

 

Men jeg lurer på, hva er den beste lysstyrken man kan få på linsa?

så vist jeg skal ha en god vidvinkel burde jeg heller gå for Sigma 8-16 f/4.5 5.6 DC HSM da kanskje?

Lenke til kommentar

Okei. Da går jeg kanskje for Tokina som mitt vidvinkelzoom til mitt crop kamera :)

Med mindre det finnes noen bedre som noen kommer med da?

 

Men som jeg sa istad, hvor god lysstyrke kan man få i objektiver?

Hvis du kikker litt tidligere i tråden, så har jeg tidligere gitt deg anbefalinger om vidvinkelobjektiver.

Når det gjelder lysstyrke bør du lese opp i tråden du har fått link til tidligere, om ISO, blender, lukker og sånn.

Fastoptikk på f/1.4 er veldig lyssterk. Zoomoptikk på f/2.8 er veldig lyssterk. Den tidligere nevnte Sigma 18-35/1.8 er ekstremt lyssterk til å være zoom.

Optikk på for eksempel f/4-5.6 er ikke så lyssterk.

 

Les opp på basisting som blender og lukker, og hva det er for noe. :)

Lenke til kommentar

Hvis du kikker litt tidligere i tråden, så har jeg tidligere gitt deg anbefalinger om vidvinkelobjektiver.

Når det gjelder lysstyrke bør du lese opp i tråden du har fått link til tidligere, om ISO, blender, lukker og sånn.

Fastoptikk på f/1.4 er veldig lyssterk. Zoomoptikk på f/2.8 er veldig lyssterk. Den tidligere nevnte Sigma 18-35/1.8 er ekstremt lyssterk til å være zoom.

Optikk på for eksempel f/4-5.6 er ikke så lyssterk.

 

Les opp på basisting som blender og lukker, og hva det er for noe. :)

Okei takk for nok et svar!

Men ble litt forvirret over anbefalinger her nå :)

Burde jeg gå for Sigma 18-35/1.8 som mitt vidvinkel zoom eller burde jeg gå for Tokina 11-16mm f/2.8?

Hvilket er mest lyssterk? Tokinaen vil hvertfall være vidvinkel på mitt crop :)

 

Ja når du sier f/4-5.6 ikke er så lyssterk så er det jo det Canon EF 70-300mm har da :p

Er det veldig mørkt? sånn at det er umulig og filme nesten eller går det greit? :)

Lenke til kommentar

Jeg postet flere like objektiver for å vise deg alternativer.

Det er så mye bra objektiver at det er vanskelig å gi kontrete råd.

Se bare alt snadderet her som du kan kjøpe..............

 

Fastoptikk er greit å ha, men det kommer helt an på arbeidsformen din. Hvis du f.eks. filmer drama og har tid til å skifte objektiv så er fast optikk et bra valg.

 

Hvis du filmer sport/action er zoom objektiver smart fordi du kan forandre bildeutsnitt i en fei.

 

En fast brennvidde som fungerer bra er 35mm på crop kamera, som tilsvarer 50mm på fullformat.

 

Der hadde jeg gått for Sigma 35mm F1.4 A DG HSM i stedet for Canon 50mm, også fordi den er litt lengre så det er litt mer plass til fingre for fokusering.

Alternativet der er Samyang 35mm T1.5 AS UMC VDSLR (bildet hos Japan foto er feil, objektivet ser slik ut)

 

Når det kommer til vidvinkel zoom (17.55mm & 16-35mm) så har du de to alternativene jeg foreslo å velge mellom. Bare 16-35mm dekker fullformat hvis Canon 5D skulle bli et alternativ i fremtiden..

Skal du ha mer vidvinkel så er Tokina AT-X Pro DX 11-16 mm 2.8 II C ganske populært.

 

Så må du velge om du vil gjøre et hopp opp til 70mm zoom eller ha et objektiv imellom.

Jeg hadde gått for 70-300mm L, siden den har lengre rekkevidde enn 70-200mm.

 

Det har lite å si for objektiv valget.

 

Mørke; Da trenger du ofte stor blenderåpning for å slippe å gå opp for mye på ISO.

 

Sollys/Snø;

1; Polafilter for å ta vekk reflekser og utvide dynamisk området. Demper også behovet for å blende ned for mye, men ikke nok.

 

2; Variabel ND filter for å slippe å blende ned objektivene for mye. Husk at objektiver er skarpest på f/8, men et filmatisk uttrykk oftest er best på f/4 og større blender.

 

Hvis du får dårlig kvalitet i kombinasjonen sterk sollys og snø, så bør du i tillegg til Pola/ND filter, eksperimentere med raskere lukkertid som f.eks. 1/100 sek. eller raskere. Test å se hvor rask lukkertid du kan bruke før bildet begynner å flimre.

Vær oppmerksom at du da mister mye "motion blur" som ofte er en nødvendig effekt i sport/action.

Det er virkelig en fornøyelse å se en som virkelig vet hva han snakker om. Håper trådstarter vet å sette pris på svarene dine. Det ligger mye trening og erfaring bak, og selv i de beste fotobutikkene i Norge, er svarene dine langt over det en kan forvente i hvilken som helst butikk i Norge.

 

Som Nikon-bruker (d7100&d600) ville jeg anbefalt mye av det samme om han hadde en d3200/d5200, siden Canon og Nikon er omtrent identiske når det gjelder tilgang på optikk, det være seg egenproduserte objektiver eller "tredjeparts-leverandører". Hadde ikke trådstarter sagt at han ikke ville ha råd om kameraskifte, ville jeg anbefalt ham å heller gått for et Sony videokamera (siden alikevel ikke skal bruke det til "still"fotografering:

 

http://www.sony.no/product/cam-high-definition-on-memory-stick/nex-vg20e#tab

 

Ellers så lurer jeg på om han vet hvor bra autofokusen på Canon's 70D er blitt? Den er overlegent bedre enn det aller aller meste av speilreflekser under 20 000kr

Lenke til kommentar

Det er virkelig en fornøyelse å se en som virkelig vet hva han snakker om. Håper trådstarter vet å sette pris på svarene dine. Det ligger mye trening og erfaring bak, og selv i de beste fotobutikkene i Norge, er svarene dine langt over det en kan forvente i hvilken som helst butikk i Norge.

 

Som Nikon-bruker (d7100&d600) ville jeg anbefalt mye av det samme om han hadde en d3200/d5200, siden Canon og Nikon er omtrent identiske når det gjelder tilgang på optikk, det være seg egenproduserte objektiver eller "tredjeparts-leverandører". Hadde ikke trådstarter sagt at han ikke ville ha råd om kameraskifte, ville jeg anbefalt ham å heller gått for et Sony videokamera (siden alikevel ikke skal bruke det til "still"fotografering:

 

http://www.sony.no/product/cam-high-definition-on-memory-stick/nex-vg20e#tab

 

Ellers så lurer jeg på om han vet hvor bra autofokusen på Canon's 70D er blitt? Den er overlegent bedre enn det aller aller meste av speilreflekser under 20 000kr

Ja jeg setter pris på utrolig gode svar fra erfarne brukere. Er derfor jeg foretrekker dette forumet mye mye bedre enn andre :)

 

Som sagt så er jeg ikke ute etter nytt kamera nei ;) er mer ute etter og dekke alle vinkler på kamera egentlig. Ja jeg har testa et kamerats 70D kamera, autofokusen var raskere ja som du sier men jeg bruker aldri autofokus verken når jeg filmer eller tar bilder :) så gidder ikke og betale 10 000,- for et nytt kamera og eneste forskjell er at den har 1 sek raskere autofokus som jeg aldri bruker :)

 

Nå har jeg kjøpt og testet ut 70-300mm fra canon. Helt fantastisk zoom! samtidig at det får kamera til og se tøft ut med så lang linse ;) hehe

 

Men som sagt så er jeg ute etter og dekke alle vinklene. Det vil si helt fra en god vidvinkel og helt opp til telezoom som jeg nå har :)

Har tenkt å kjøpe meg 3 objektiver til i samlinga mi. Kjøper et om gangen slik at jeg får testet ut hvert objektiv skikkelig. Men det jeg trenger nå er hvertfall en Vidvinkelzoom, ny Normalzoom

(Ikke standard 18-55mm) og et fastobjektiv.

Siden jeg har crop kamera har jeg blitt anbefalt Tokina AT-X Pro DX 11-16mm som min vidvinkelzoom. Tror jeg går for denne ettersom den har fått mye bra kritikk og er rimelig i pris.

Som Normalzoom har jeg vurdert Canon EF 24-105mm L-Serien. Men stusser litt på om jeg skal gå for det eller ikke for har snakket med noen profesjonelle kameramenn og de mener det ikke er vits og bruke penger på L-Serie objektiver med mindre jeg skal vise opptakene mine i en kino sal. Eller hva mener dere? burde jeg gå for det eller har noen andre noen anbefalinger?

Som Fastobjektiv forelsket jeg meg i Samyang 24mm T1.5 etter og ha sett den i aksjon. Den har kjempe bra lys styrke og er et perfekt objektiv når jeg skal filme i mørke omgivelser med stativ eller Slider.

Men når jeg har crop kamera så vil ikke 24mm være så veldig vidvinkla.. så stusser på den også ettersom jeg vil ha et fastobjektiv med god vidvinkel og kjempe bra lysstyrke? burde jeg gå for det eller er det noen som anbefaler et annet?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

24-105 f/4 gjør seg ikke dårligere på et cropkamera, faktisk så gjør det seg bedre siden du slipper brytningsfeil i hjørnene. Eneste er at du får dårlig vidvinkel da, hva med Canon 15-85 IS like skarpt og dekker både vidvinkel om moderat tele aberet er at det ikke er like lyssterkt.

 

Sigma 18-35 f/1.8 istedenfor et fastobjektiv, fått mye skryt men kanskje ikke like mye vidvinkel 11-16 så da blir det mye overlapp av brennvidder.

Lenke til kommentar

24-105 f/4 gjør seg ikke dårligere på et cropkamera, faktisk så gjør det seg bedre siden du slipper brytningsfeil i hjørnene. Eneste er at du får dårlig vidvinkel da, hva med Canon 15-85 IS like skarpt og dekker både vidvinkel om moderat tele aberet er at det ikke er like lyssterkt.

 

Sigma 18-35 f/1.8 istedenfor et fastobjektiv, fått mye skryt men kanskje ikke like mye vidvinkel 11-16 så da blir det mye overlapp av brennvidder.

Ja har blitt anbefalt Sigma 18-35 objektivet lenger opp i tråden her. Da kom vi fram til at 18-35mm blir Normalzoom på mitt crophus..

Og 18mm som er det laveste har jeg jo allerede på standard 18-55mm objektivet mitt. Så da blir det jo ingen vidvinkel i det hele tatt. Hadde vært greit med videre enn 18mm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...