Gå til innhold

Smartphone til en dinosaur


Superloff

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min far er en ordentlig teknologisk dinosaur i 60-årene. Jeg fikk for et par år siden overtalt ham til å kjøpe en bærbar datamaskin (hans første datamaskin) og legge inn en internett-tilkobling hjemme hos seg. Dette har jeg tidvis angret stort på, da det medfører svært mange frustrerte telefonsamtaler fra min fra som ikke forstår hva han skal gjøre eller klarer å forklare hva problemet er.

 

Hans mobiltelefon er gammel og begynner å fuske. Han insisterer på at han vil ha smart-telefon.

 

Spørsmål 1: Hvilken android-modell ville dere anbefalt til mannen beskrevet over?

 

Spørsmål 2: Jeg har funnet bøker av typen "For Dummies" som tar for seg spesifikke smart-telefonmodeller. Problemet er at min far ikke er så veldig stødig i engelsk. Har prøvd å finne de på norsk uten hell. Vet noen om man kan få disse bøkene på norsk?

 

Spørsmål 3: Min far er en svært aktiv man (skog/ski/sykkel/fjellet) og jeg tenker at han muligens bør ha en telefon som er vann- og støvavstøtende (f.eks samsung galaxy s4 active). Noen som har innspill til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må det være Android? Jeg har mange eldre og/eller ikke-tekniske personer som kommer til meg for hjelp.

 

Mitt førstevalg i enkel smarttelefon er iPhone. Sett den opp med appene for Telefon, Kontakter, Meldinger og Nettleser, og kanskje Kamera og Bilder, og legg alt det andre i en mappe. Gi mappen et navn som gjør at de ikke trykker på den, som "Slett alle data" eller "Ikke rør!". Når de har blitt vant til dette, kan du legge inn et par apper om noe de er interessert i, som VG Pent, Google Maps. Etterhvert kan man lære de å søke etter og å legge inn andre apper selv.

 

Windows Phone er omtrent like enkel i bruk, men mangler mange apper. Her kan man ikke gruppere apper, og man har en hjemmeskjerm og en appskjerm. På en iPhone som nevnt over har man kun en hjemmeskjerm, og det ser likt ut hver gang, uansett hva man gjør.

 

Android kan bli forvirrende, da den har flere home screens, i tillegg til egne screens for Apper og Widgets. Da vet de aldri hvor de er, og de finne ikke igjen hjemmeskjermen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bøttevis av launchere til Android som er enkel.

Tillomed en Launcher som får hjemskjermen til å se likens ut som på iPhone, så vil ikke kalle det ett argument for å betale overpris for en iPhone.

 

Du kan og installere denne launchern, som vil gjøre telefonen veldig enkel i bruk: https://play.google.com/store/apps/details?id=name.kunes.android.launcher.activity&hl=en

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Må det være Android? Jeg har mange eldre og/eller ikke-tekniske personer som kommer til meg for hjelp.

 

Mitt førstevalg i enkel smarttelefon er iPhone. Sett den opp med appene for Telefon, Kontakter, Meldinger og Nettleser, og kanskje Kamera og Bilder, og legg alt det andre i en mappe. Gi mappen et navn som gjør at de ikke trykker på den, som "Slett alle data" eller "Ikke rør!". Når de har blitt vant til dette, kan du legge inn et par apper om noe de er interessert i, som VG Pent, Google Maps. Etterhvert kan man lære de å søke etter og å legge inn andre apper selv.

 

Windows Phone er omtrent like enkel i bruk, men mangler mange apper. Her kan man ikke gruppere apper, og man har en hjemmeskjerm og en appskjerm. På en iPhone som nevnt over har man kun en hjemmeskjerm, og det ser likt ut hver gang, uansett hva man gjør.

 

Android kan bli forvirrende, da den har flere home screens, i tillegg til egne screens for Apper og Widgets. Da vet de aldri hvor de er, og de finne ikke igjen hjemmeskjermen sin.

Orker ikke starte en Android/iPhone-krig her nå, men ja. Det må være android.

 

@ oOf: Takk for tipset, men han vil nok ikke ha en slik. Mannen er sta og han skal få (tro) at han bestemme® selv. Men det er veldig greit om jeg har forslag å komme med og da en med android OS som jeg har god kjennskap til selv.

 

Takk for tips om launcher! Det skal jeg sjekke ut nærmere.

Endret av Superloff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre launchere ser jeg at Android også er et godt alternativ.

 

Hvor stor skjerm?

Spesielle funksjoner?

Prisområde?

 

Denne er på søndagstilbud: http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/LT25IBLACK/sony-xperia-v-lt25i-smarttelefon-sort . Ikke nyeste modell, men fikk bra score da den kom: http://www.dinside.no/907530/sony-xperia-v

 

Dersom den skal være større, har lefdal.com grei pris på Note II: http://www.lefdal.com/product/telecom-gps/mobiltelefon/SAMN7105WHITE/samsung-galaxy-note-2-n7105-4g-smarttelefon-hvit

Lenke til kommentar

Sony Xperia V til 1995,- er greit mye telefon for pengene, spesielt om du skal ha noe som tåler litt ekstra vann. Ellers har du jo som du sier Galaxy S4 Active, og Xperia Z, ZR og Z1. Alle gode telefoner. Spørs litt hvor mye penger du (han?) er villig til å legge i det.

 

Vet forøvrig at Samsung har veldig gode og norske bruksanvisninger til sine telefoner, som man laster ned fra samsung.no i .pdf-format. De er rundt 150 sider lange og nærmest selvforklarende. De går gjennom mer eller mindre alt man kan finne på å gjøre på telefonen.

 

Eksempelvis her, til S4 Active: http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201308/20130830184043235/GT-I9295_UM_Open_Jellybean_Nor_Rev.1.2_130814.pdf

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

må være android?

Fordi?

Er det din far eller deg som skal bruke den?

Tullball å sette egne preferanser foran din far sine behov.

 

For eldre er både IOS og WP8 enklere i bruk.

Hvis Android, velg en Doro...

Tull. Hvorfor er det så mye enklere å trykke på ringe-ikonet på en iPhone enn på Android? Selv synes jeg iPhone er mye mer trasig, mye på grunn av den "minimalistiske" startskjermen og de få hovedknappene.

Endret av iFire
Lenke til kommentar

Viss det vere Android, ville eg gått for en Doro-telefon. Problemet med å bytte launcher på Android, er at dersom ein har lasta ned ein annan, og denne oppdaterast, vil den forsvinne som standard. Det gjer at vedkommande må velje standard launcher igjen sjølv. Viss ein då velgjer feil, sitter ein då med ein telefon med kjempelita skrift, der ein ikkje veit kva ein skal gjere. Er forsåvidt enig med Christoffero89 mtp long-press på skjermen og. det er mange menyar som kan kome opp uventa.

Lenke til kommentar

Må det være Android? Jeg har mange eldre og/eller ikke-tekniske personer som kommer til meg for hjelp.

 

Mitt førstevalg i enkel smarttelefon er iPhone. Sett den opp med appene for Telefon, Kontakter, Meldinger og Nettleser, og kanskje Kamera og Bilder, og legg alt det andre i en mappe. Gi mappen et navn som gjør at de ikke trykker på den, som "Slett alle data" eller "Ikke rør!". Når de har blitt vant til dette, kan du legge inn et par apper om noe de er interessert i, som VG Pent, Google Maps. Etterhvert kan man lære de å søke etter og å legge inn andre apper selv.

 

Windows Phone er omtrent like enkel i bruk, men mangler mange apper. Her kan man ikke gruppere apper, og man har en hjemmeskjerm og en appskjerm. På en iPhone som nevnt over har man kun en hjemmeskjerm, og det ser likt ut hver gang, uansett hva man gjør.

 

Android kan bli forvirrende, da den har flere home screens, i tillegg til egne screens for Apper og Widgets. Da vet de aldri hvor de er, og de finne ikke igjen hjemmeskjermen sin.

 

Veldig bra forslat Zanta! Den der var pokker meg ikke dum! Bestefar har nettop kjøpt seg smart-phone og han er dinosaur med dette. Tor jeg må gjøre ala det samme som du beskriver her.

Lenke til kommentar

Likt å trykke på ringetoner men holder man på skjermen får man mange flag på android, mange flere innstillinger, mye som kan trykkes feil. Jeg jobber i bransjen og det er absolutt de med android som kommer og skal ha mest hjelp. Ofte fordi de trykker feil.

 

 

iPhone og wp er enklest for eldre da det er mindre valg i oset

 

Dette er og mitt intrykk når man snakker rent om det tekniske. iPhone er lettere enn Android, fordi denne telefonen har mindre valgmuligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...