Gå til innhold

Inkassovarsel


Mercury57

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har vært sykemeldt i en periode, for store smerter i nakke og skuldre.

For rundt 4-5 mnd siden, besøkte jeg en terapeut med skyhøye takster i desperat håp om at personen hadde kunnskap som sto i stil med takstene.

 

Hele stedet var bare surr, så etter 3 besøk sa jeg at dette ikke funka.

 

Den siste timen glemte personen å ta betalt for, siden hele stedet var et kaos,prisene var ut av en annen verden og behandlingen gjorde heller smertene større enn omvendt. Så jeg sa ingen ting og dro.

 

Nå, i går fikk jeg plutselig et brev om inkassovarsel. For timen jeg ikke betalte for, moralsk sett kan den diskuteres om jeg bør betale, men det var også enda et krav for en time for jeg ikke hadde møtt til! Altså en time personen hadde satt opp i mitt navn, etter at jeg valgte å avslutte kontakten.

 

 

Jeg har ikke villet ha en ny time, overhodet. Så hva skal jeg gjøre med dette?

Personen har jo ingen beviser for at jeg skal ha samtykket til en ny time, men det å overse saken er vel å gjøre ting verre for meg selv?

 

 

Personen mener innbitt at jeg takket ja, til en ny time, Så hvor hva gjør jeg nå???


Er som regel en svært lovlydig borger uten en eneste parkeringsbot, og liker lyden av inkasso svært dårlig, men det å skulle betale for noe jeg over hodet ikke har takket ja til, det ønsker jeg ikke!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke avbestilt fordi, jeg har heller aldri bestilt den timen, Jeg sa dette hadde absolutt ingen virkning. Så det ble med de få gangene jeg var der. Så, nå etter mange mnd, får jeg plutselig inkassovarsel om en time jeg ikke ba om.

 

Har et timekort fra jeg gikk der et eller annet sted, men som regel så avtales ny time muntlig. Dessuten glemte jeg timekortet de neste gangene så alt ble bare muntlig.

 

Siden alt bare er muntlig, og personen kan umulig bevise at jeg har på noen som helst måte samtykket til dette, uten at bevis blir fabrikkert noe jeg heller ikke tror. Så er det jo bare surr her?

Derfor jeg vurderte å bare blåse i det, men er redd for om det kan få konsekvenser om jeg bare lar det gå også. Og om jeg så skulle betalt, så vil personen sikkert bare sende et nytt krav om nye 4 mnd?

Lenke til kommentar

Det kommer an på om det er samme byrået som som har inkassovarselet som sender ut inkasso. Det varierer litt hva som er praksis, men om man ikke når fram til kreditor p.g.a mangelfull tjeneste så er i alle fall omtvist en rettighet man har for å beskytte seg selv mot useriøse. Har selv gjort dette ved negativt telefonsalg hvor man blir lurt inn i et abonnement man ikke har bedt om.

Lenke til kommentar

Det sto kun "Om ikke det betales innen 14 dager, vil saken videreføres til vårt inkasso byrå" eller noe lignende, så derfor jeg ikke har kontaktet dem, siden jeg ikke vet hvem det blir å kontakte.

 

Vet ikke om det er relativt vanlig å oppgi inkasso her, om det så er virker dette bare som en tom trussel.

 

Grunnen til at jeg vurderte en stund å bare overse det er at det er jo ingen beviser her, over hodet.

Er jo kun muntlige avtale, i slutten av hver time, ny time "ja/nei".

Med mindre personen har benyttet en båndopptaker og vært flittig med 'klipp & lim"

 

Så om det går å bare sende inkasso i hytt og pine er det veldig snodig, så var sikker på at det ville være en ganske enkel måte å få avfeid dette kravet.

Lenke til kommentar

Hadde du betalt den opprinnelige timen dersom terapeuten hadde husket å ta betaling mens du var der?
I tilfelle ja bør du betale denne delen av regningen.

 

Imidlertid kan du bestride kravet som går på at du uteble fra den neste timen, med mindre dette var avtalt og du godtok ny time. Fikk du i det hele tatt noen informasjon om når denne nye timen var (enten da du var hos terapeuten eller etterpå)?

Lenke til kommentar

Det sto kun "Om ikke det betales innen 14 dager, vil saken videreføres til vårt inkasso byrå" eller noe lignende, så derfor jeg ikke har kontaktet dem, siden jeg ikke vet hvem det blir å kontakte.

 

Vet ikke om det er relativt vanlig å oppgi inkasso her, om det så er virker dette bare som en tom trussel.

 

Så om det går å bare sende inkasso i hytt og pine er det veldig snodig, så var sikker på at det ville være en ganske enkel måte å få avfeid dette kravet.

 

Du har i det minste plikt til å gi beskjed til de om at du ikke har bestilt eller fått bekreftet noen ny time, og at du ikke kommer til å betale - ellers vil du stå mye svakere i neste runde.

 

Hvem som helst kan sende ut inkassovarsel, og iogforseg også inkasso "i hytt og pine" som du sier, din "beskyttelse" er at du kan gi beskjed til inkassoselskapet når det kommer så langt om at kravet er omtvistet og ikke kan innkreves - så må de ta deg til forliksrådet for å komme videre, og da bør de jo ha et relevant grunnlag om de skal nå frem der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, tror faktisk ikke jeg hadde betalt da heller, som sagt så hadde det heller en negativ virkning enn noe annet, Og alt var bare vås og surr. Blir som å betale for en rådyr biff også blir du servert en ostepop, hadde heller ikke betalt da.

 

Denne timen som jeg ikke skal ha møtt til var absolutt ikke tiltenkt fra min side, jeg ville ikke legge igjen ei krone til der. Det som er poenget, blir like dumt som om jeg skulle sende denne personen et krav om å betale for en time hos meg. Det er like absurd. Om det bare er å komme med en påstand om at, joda du skulle ha en ny time, uten å kunne bevise mitt samtykke er det jo relativt sprøtt.

 

Fortell mer om det at jeg vil stå svakere i neste runde, har tatt kontakt, og det er bare ord mot ord, kommer jo ingen vei der.

 

Takk for god respons folkens :) Svært nyttig da jeg har svært lav kunnskap på dette feltet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...