Gå til innhold

Håkon blir rik på knuste mobiler


Anbefalte innlegg

* Men i likhet med mange andre yrker bør det være krav om sertifisering og formell utdannelse på slike type jobber. *

Litt strengt :)

 

Man har jo også verksteder som er sertifiserte til og utføre service for produsentene, men er de ofte dyrere enn de usertifiserte på service som ikke dekkes av garantien, men så beholder man også garantien etter service ved og bruke dem. Bytte skjermer er ikke en spesielt komplisert jobb, og det er mange som ikke vil bruke mye penger hos merkeverkstedene på ny skjerm, og da er det jo fint og ha det valget.

 

Håndverkere og elektrikere som jobber med hus og lignende har nok litt strengere regler enn mobiltelefoner siden ting kan bli så vanvittig mye dyrere, og til og med ha fatale følger dersom jobben ikke gjøres riktig.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra dette.

 

Men i likhet med mange andre yrker bør det være krav om sertifisering og formell utdannelse på slike type jobber. Jeg ville vært skeptisk til å levere utstyr til en bedrift med ansatte av type "fingernemme Tom med google og youtube utdanning". Kjøper jeg tjenester fra en håndverker, rørlegger. elektriker osv. skal sertifiseringene være i orden. Det samme om jeg leverer en laptop til et verksted etc. og er ikke de et sertifisert verksted for produsenten får de heller ikke jobben.

 

Akkurat som en autorisert TV-reparatør i sin tid.

Ellers blir ikke dette noe bedre enn lastebiler fra østblokken som kan tilby lavere priser på tjenester fordi de ikke tilfredstiller eller forholder seg til norske krav rundt den slags tjenester og dermed kan konkurere på ulike vilkår.

 

Jeg regner med at denne karen allerede har tenkt på dette om han skal satse mer profesjonelt, men greit å nevne.

 

Skal love deg at erfaring er 100 ganger mere verdt en hva iPhone sin lille håndbok forteller deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en fyr her i bygda som også reparerer knuste Iphoner. Han tar 700kr for Iphone 1-3 og rundt 1000 for Iphone 4-5. Jeg tviler sterkt på at han bruker orginale deler, da han også driver og selger Deksler, klokker og mye annet kina dritt han kjøper på Ebay og selger på 10x mere i pris. Alt gjør han svart. Han reklmarerer for dette på "Selge/bytte/gi-bort" gruppa på facebook.

 

Kan man anmelde sånne personer? Jeg synest det er litt dårlig gjort av han å selge sånt crap som han kjøpte for 10kr for 150kr.

Du bør iallefall tipse Skatteetaten sin kontrollavdelig.

De er ofte glad for tips om svart arbeid.

 

http://www.ung.no/oss/politi/99723.html

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Har dere virkelig så lite å drive med at dere må anmelde folk som klarer å tjene noen kroner?

 

Hvor mye tror dere det koster å lage en flaske parfyme? 5 kr. Så seger de den til 450 kr pga et merkenavn. Skal dere anmelde alle disse også eller?

 

Snakk om å ha huet opp et visst sted. Virker som dere har bælmet kool-aiden fra Jens Stoltenberg som for guds skyld ikke vil la noen få tjene litt på det man driver med.

Lenke til kommentar

Har dere virkelig så lite å drive med at dere må anmelde folk som klarer å tjene noen kroner?

 

Hvor mye tror dere det koster å lage en flaske parfyme? 5 kr. Så seger de den til 450 kr pga et merkenavn. Skal dere anmelde alle disse også eller?

 

Snakk om å ha huet opp et visst sted. Virker som dere har bælmet kool-aiden fra Jens Stoltenberg som for guds skyld ikke vil la noen få tjene litt på det man driver med.

 

Selvfølgelig skal man annmelde det dersom man ikke SKATTER for inntektene fra salget . Hvis dette drives som "svart" butikk bryter han jo loven. Men det var om han som som ble omtalt i en kommentar lenger oppe med salg av kina jalla produkter.

 

Om trådstarer...godt jobbet, og til dere andre 30k i ommsetning er ikke 30K i lønn. men tjener man over fribeløpet så er dette skattbart.

Lenke til kommentar

Har dere virkelig så lite å drive med at dere må anmelde folk som klarer å tjene noen kroner?

 

Hvor mye tror dere det koster å lage en flaske parfyme? 5 kr. Så seger de den til 450 kr pga et merkenavn. Skal dere anmelde alle disse også eller?

 

Snakk om å ha huet opp et visst sted. Virker som dere har bælmet kool-aiden fra Jens Stoltenberg som for guds skyld ikke vil la noen få tjene litt på det man driver med.

 

Nei, men det irriterer meg når jeg ser personer kjøper Hello-Kitty klokker på ebay for 10kr og selger disse for 200kr på facebook til personer som har 0 peiling på at de kjøper et møkkaprodukt som kommer til å gå istykker innen en uke. Svindel kalles det.

Lenke til kommentar

Det er rundt 50 000 kr i omsetning du må begynne og tenke deg om, 50k er den stygge grensen der du må gjøre eit stor thopp for og tjene mer(bedrift) eller holde deg under 50 k ellers blir det ein del skatt

50k pr. år ja, her snakkes det om 30k pr mnd, så han er langt forbi den grensen....

 

Uansett bra jobbet dette her :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Nei, men det irriterer meg når jeg ser personer kjøper Hello-Kitty klokker på ebay for 10kr og selger disse for 200kr på facebook til personer som har 0 peiling på at de kjøper et møkkaprodukt som kommer til å gå istykker innen en uke. Svindel kalles det.

Vi er alle ansvarlige for å sjekke hva en ting er verdt før an kjøper det. Hvis det koster så lite i Kina, da kan jo alle bare kjøpe i Kina da vel? Masse nettbutikker i Norge som tar 199 kr for ting som koster 14 kr på DealExtreme. Ofte betaler du til den norske butikken, så bestiller de fra Kina til DIN adresse. Og om det er ekte Hello Kitty koster de ikke 10 kr. Hello Kitty er dritdyrt i Japan der det faktisk kommer fra.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Litt strengt :)

Man har jo også verksteder som er sertifiserte til og utføre service for produsentene, men er de ofte dyrere enn de usertifiserte på service som ikke dekkes av garantien, men så beholder man også garantien etter service ved og bruke dem. Bytte skjermer er ikke en spesielt komplisert jobb, og det er mange som ikke vil bruke mye penger hos merkeverkstedene på ny skjerm, og da er det jo fint og ha det valget.

Håndverkere og elektrikere som jobber med hus og lignende har nok litt strengere regler enn mobiltelefoner siden ting kan bli så vanvittig mye dyrere, og til og med ha fatale følger dersom jobben ikke gjøres riktig.

 

Dette er veldig enkelt. Om man leverer dingsen på et verksted som ikke er autorisert mister man automatisk den opprinnelige garantien som gjelder hele produktet fremfor bare på jobben som er utført samt at også kjøpsreklamasjonsretten bortfaller. Dvs. dette er likestilt med at du selv skrur på dingsen om du går utenfor det autoriserte økosystemet.

 

Er man dog utenfor både garantien og reklamasjonsretten på 5 år har det ingen slike konsekvenser. Men da begynner prisen på denne jobben å bli veldig stiv ift verdien på produktet.

 

Dette dreier seg om enkle markedsrealiteter fremfor "å være streng".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Joda som mobilforhandler kjenner jeg godt til garantivilkårene :)

Mulig jeg missforsto jeg deg nok litt når du sa at det burde være krav om sertifisering på slike jobber. Trodde du mente at folk ikke burde ha lov og skru på telefonen sin, med mindre de var et sertifisert verksted.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Så lenge man ikke operer svart og er innenfor de krav som eksisterer for å drive en bedrift så må man få lov til å levere alle tjenester man ønsker innenfor lovlige aktiviteter. Det eneste kravet med slike tjenester er at man bør gjøre kunden godt oppmerksom på at bytter man skjermen her på en 3-6mnd gammel mobil så mister man mange år med garanti og reklamasjonsrett. Mange blir nok desinformert av ordbruken "her får du garanti fremfor hos de som gjør jobben svart".

 

Jeg vet ikke om kundegrunnlaget hadde vært like godt om man var pålagt å ha en godt synlig plakat med informasjonen "Vær oppmerksom på at du mister den opprinnelige produktgarantien og kjøpsreklamasjonsrett om du bruker mine tjenester."

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...