SeaLion Skrevet 13. august 2016 Skrevet 13. august 2016 Cord 812 (812 er 810 med kompressor) fra 1937. Forhjulsdrift, V8 og vippelykter.
SeaLion Skrevet 15. august 2016 Skrevet 15. august 2016 Litt hjelp: Dette bilmerket finnes fortsatt ...
Mythos Skrevet 15. august 2016 Skrevet 15. august 2016 Siden den har høyreratt og ikke ser engelsk ut tipper jeg japansk. Kanskje en Toyota fra rett etter krigen?
SeaLion Skrevet 16. august 2016 Skrevet 16. august 2016 (endret) Og? Hva heter modellen? Endret 16. august 2016 av SeaLion
Svinks Skrevet 16. august 2016 Skrevet 16. august 2016 Når man blir satt på sporet med Toyota, så leste jeg litt i leksikon og fant Toyopet SA. 1947 - 1952, uavhengig fjæring, endel inspirasjon fra VW Boble, men motoren foran. Egentlig en veldig pen bil, for sin tid.
SeaLion Skrevet 16. august 2016 Skrevet 16. august 2016 Korrekt. Toyopet SA var Toyotas første bil. Din tur.
Svinks Skrevet 16. august 2016 Skrevet 16. august 2016 Toyotas første nyutviklede bil etter krigen, første lille folkebil med fire sylindre, men de lagde noen store Toyotaer eller Toyodaer med seks sylindre på 1930-tallet også. Før de begynte med biler lagde de vevstoler. Ny oppgave: Vi skal litt lenger unna i tid, men ikke så langt unna i geografi, og dette firmaet var mer kjent for noe annet enn biler før og etter perioden de var bilprodusent.
Svinks Skrevet 16. august 2016 Skrevet 16. august 2016 Hint: Det ser ut til at bilen er fotografert foran en kjent og viktig bygning i samme by som den er bygd i.
Mythos Skrevet 16. august 2016 Skrevet 16. august 2016 Det er visst tatt foran slottet. Får tippe Mustad. Tror de lager et par biler.
Svinks Skrevet 16. august 2016 Skrevet 16. august 2016 Det er visst tatt foran slottet. Får tippe Mustad. Tror de lager et par biler. Ikke Mustad, deres spesialitet var veldig smale biler med to seter i lengderetningen. Dette er et annet norsk firma som lagde ca. 25 biler og 300 busskarosserier på 1920-tallet. Deretter lagde de parkbenker, skolepulter samt et produkt man kunne se "overalt" langs parker og hager.
SeaLion Skrevet 17. august 2016 Skrevet 17. august 2016 Norsk Geijer, som i A/S C. Geijer og Co gjerdefabrikk, produserte 6-sylindrete biler med 4-hjuls hydrauliske bremser fra 1927 til langt utpå 30-tallet. Men altså i relativt få eksemplarer. Ingen av de finnes lengre i dag. Men noen av nettinggjerdene eksisterer visstnok fortsatt. Fabrikkadressen var St. Halvardsgate 35 - 39, rett ved Kværnerveien i Oslo.
Svinks Skrevet 17. august 2016 Skrevet 17. august 2016 (endret) Ja, bildet skal vise en "Norsk Geijer" som ble vist på slottsplassen for å vise folk og kongehus at vi kunne lage det meste selv i Norge. Kronprins Olav skal ha sagt at det var en fin bil, men han kjøpte den ikke. Der jeg vokste opp i Oslo på 1970-tallet hadde de fleste hager nettinggjerder, merket med metallskilt med produsentens navn, enten Grorud Jernvarefabrikk eller Geijer. Nåvel, nok prat. Værsågod Sea Lion, din tur. Endret 17. august 2016 av Svinks 2
Svinks Skrevet 17. august 2016 Skrevet 17. august 2016 NSU? Spider hvis wankel, eller Sport-Prinz hvis rekkemotor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå