Gå til innhold

Første iPad Mini eller iPad mini med Retina skjerm?


bjorni99

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg ipad mini til jul, men lurer på hvilken? Jeg vet såklart at den andre er bedre med retina skjerm og a7 prossesor... Men er det verdt de ekstra 1300 kronene?

 

Kommer til å bruke den til litt surfing, endel gratis spill, kansje noen få litt tyngre. Og sannsynligvis ynner jeg meg en film en gang iblant.

 

Det med film... Vil jeg miste hele filmopplevelsen uten retina-skjerm, eller er det egentlig bare en liten baggatel?

 

A7 prossesoren... Hva er forskjellen på den og a5? Den er selvfølgelig litt raskere, men er det alt? Er det isåfall virkelig verdt de ekstra pengene?

 

Takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med iPad (mini) er hvor man skal stoppe med å kjøpe noe bedre.

 

16GB blir ofte litt lite (jeg må jevnlig slette noe på min gamle iPad), og 32GB er mye dyrere.

Gammel skjerm virker, men ny skjerm er vesentlig bedre til surfing hvis man har skarpe øyne for liten skrift.

A7 og ny GPU er bedre til de tyngste spillene.

WiFi-modellene mangler GPS og er dermed nesten ubrukelig til elektroniske kart og navigasjon, GPS + 4G er kr 1000 dyrere...

 

For ditt bruk høres det ut som om hvor tunge spill du vil bruke som avgjør om du bør kjøpe den nye, hvis ikke kan du fint klare deg med den gamle hvis du vil spare pengene til senere.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe meg ipad mini til jul, men lurer på hvilken? Jeg vet såklart at den andre er bedre med retina skjerm og a7 prossesor... Men er det verdt de ekstra 1300 kronene?

 

Kommer til å bruke den til litt surfing, endel gratis spill, kansje noen få litt tyngre. Og sannsynligvis ynner jeg meg en film en gang iblant.

 

Det med film... Vil jeg miste hele filmopplevelsen uten retina-skjerm, eller er det egentlig bare en liten baggatel?

 

A7 prossesoren... Hva er forskjellen på den og a5? Den er selvfølgelig litt raskere, men er det alt? Er det isåfall virkelig verdt de ekstra pengene?

 

Takker for svar! :D

 

Jeg har en "gammel" iPad mini, og kjæresten min har retina-varianten. Retinavarianten er 30 gram tyngre, noe som faktisk kjennes! Dersom du ikke holder iPaden veldig nær ansiktet, er det vanskelig å legge merke til at det er lavere pikseltetthet på den gamle iPad minien. Dersom du leser bøker på iPad mini (for eksempel i Kindle), og har en tendens til å holde den nær ansiktet, vil du nok foretrekke retinaskjermen. For filmer merker ikke vi noen forskjell.

 

Noe annet er at retina-iPad mini har en kjappere prosessor. Så om du skal spille veldig tunge spill (eller ha muligheten til det), er det kanskje et pluss med retina iPad mini.

 

Selv er jeg strålende fornøyd med min gamle iPad mini, som jeg bruker daglig, og som har tatt over for mac'en. Jeg surfer på den, tegner, og leser bøker i kindle. Jeg synes det er en fordel at den er lett, og merker godt forskjell når prøver retinavarianten, som er litt tyngre å holde.

Likevel, om jeg skulle kjøpt meg en nå ville jeg kjøpt retina-varianten. Jeg foretrekker å kjøpe det nyeste fordi jeg vet at jeg kan ha den i flere år. Om du kjøper den "gamle", prøv å sikre deg den til en god pris i så fall :) Kjedelig å betale 2500kr (som var prisen den kostet som ny) for en ett år gammel modell.

 

Jeg synes du bør prøve begge to og finne ut hva du foretrekker! Ta deg en tur på eplehuset :)

Endret av iskya
Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe meg ipad mini til jul, men lurer på hvilken? Jeg vet såklart at den andre er bedre med retina skjerm og a7 prossesor... Men er det verdt de ekstra 1300 kronene?

 

Kommer til å bruke den til litt surfing, endel gratis spill, kansje noen få litt tyngre. Og sannsynligvis ynner jeg meg en film en gang iblant.

 

Det med film... Vil jeg miste hele filmopplevelsen uten retina-skjerm, eller er det egentlig bare en liten baggatel?

 

A7 prossesoren... Hva er forskjellen på den og a5? Den er selvfølgelig litt raskere, men er det alt? Er det isåfall virkelig verdt de ekstra pengene?

 

Takker for svar! :D

Forskjellen i ytelse mellom retina modellen og vanlig mini er svarer til forskjellen mellom en iPhone 4S og en 5s, og du får retinaskjermen. Retina modellen ligger i praksis ca. to år foran den gamle modellen, eller for å si det på en annen måte, den gamle utgaven yter på nivå med skikkelige budsjettsnettbrett rundt 1500 kroner, mens retina modellen er blant de aller kraftigste nettbrettene på markedet og du må over 4000 kroner for å finne tilsvarende ytelse.

 

Den gamle utgaven vil nok fungere til alt du tenker å bruke den til, men retina modellen er bedre priset i forhold til ytelsen.

Lenke til kommentar

Den gamle mini er i praksis en krympet iPad 2 (2 år gammel), og hvem vet hvor lenge Apple vil støtte nye oppdateringer på disse. Selv har jeg en gammel iPad som stoppet på iOS 5 mens iPad 2 i dag er på iOS 7. Det er ikke sikkert at gammel mini og iPad 2 får iOS 8. Apple er flinke til å oppgradere enhetene sine, men kutter dem ut når de ikke klarer å henge med i svingene lenger.

Lenke til kommentar

Enig i det som blir sagt, men slik utviklingen er tipper jeg at iOS 8, og kanskje også 9 og 10 vil støttes av (den gamle) iPad mini. Grunnen er at Hardwareutviklingen har flatet ut, mens det satses mer på software. For eksempel kommer nyeste Android (4.4 - kitkat) til å kunne kjøre på mobiler med 512mb ram, mens forrige versjon (4.3) krevde 1024mb ram. Størrelsen på flashminne har også sluttet å øke, og det kommer ikke til å være så viktig i framtida, da man streamer mer og mer. Dessuten lagres bilder og fortløpende i skya, enten det er iCloud, dropbox eller annet.

 

På hardware-fronten er det først og fremst skjermer som har blitt kraftig forbedret i det siste (pikseltetthet) og i så måte er jo iPad Retina et nettbrett som kan vare lenge. Det skal godt gjøres å se forskjellen på retina-iPadskjermen og en med dobbelt så høy pikseltetthet.

 

Om man ser på den enorme utviklingen for noen år siden i hardware (prosessor, ram og harddiskstørrelse), ser man at denne utviklingen har flatet ut de siste par årene.

Endret av iskya
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...