Gå til innhold

Plombere TV i Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi trengte ikke å plombere for å "melde oss ut" av lisensen.

Når vi ikke lenger hadde noe abonnement på bakkenettet kan man heller ikke se på NRK (via bakkenettet).

 

At jeg i tide og utide ser på NRK via airplay er annen sak, men foreløpig er det helt lovlig.

Vel jeg måtte visst det i følge NRK da TV-en min har "avgiftspliktig dekoderteknologi".

Lenke til kommentar

Vel jeg måtte visst det i følge NRK da TV-en min har "avgiftspliktig dekoderteknologi".

 

Ja, jeg husker det argumentet.

Det henger igjen fra gammelt av, jeg mente jeg klarte å diskutere meg ut av det ettersom det er helt meningsløst å benytte dekoderteknoligi-argumentet når man nå til dags må ha et aktivt abonnement for å ta inn bakkenettsendinger. Før trengte vi bare en antenne, og det var jo helt annerledes.

Lenke til kommentar

Trodde en kun måtte ha et abonnement for å ta inn kanaler slik som Canal Digital etc, jeg. Redd for at jeg ikke har nok kunnskap om det til å disukutere det med saksbehandlerne deres.

Det gjør det i alle fall rimelig vrient å plombere den. Så langt sier elektronikkforhandlerne jeg kontakter (e.g. elkjøp) at "Det har vi ikke lov til å gjøre lengre. Du kan ta kontakt med NRK for mere info".

*sigh*

Lenke til kommentar

Det er en lang tråd om temaet her på forumet en plass, men fant den ikke... Forklarer alt om hvordan man skal kvitte seg med lisensen.

Regelen er forsåvidt ikke at du MÅ plombere den, du skal stille den tilgjengelig dersom NRK ønsker å gjøre det. Altså må de betale for det ;)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

FEIL. For å motta NRK fra bakkenettet trenger man kun en moderne TV med digtal tuner og en egnet antenne. Man trenger hverken abonnement eller programkort.

 

Da har jeg vært alvorlig misinformert i lang tid.

 

Edit: Fant info her: http://www.nrk.no/informasjon/hjelp/1.2559611

 

Dekoder for å se bakkenett-sendinger

De fleste nye fjernsynsapparater har nå innebygd mottaker for det digitale bakkenettet. Da trenger du kun å koble til antenneledningen. For å se NRKs kanaler trenger du heller ikke programkort.

Har du et eldre tv-apparat trenger du en en egen mottaker boks/dekoder som kobles til tv-apparatet og til antennen. Også her trenger du ikke noe kort så lenge du vil se bare NRKs kanaler.

 

Jeg har nok tenkt slik jeg gjorde fra 2009, at man måtte ha boks og programkort etc. Tanken hadde egentlig ikke slått meg at det har kommet TV-er med innebygget støtte.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Jeg har nok tenkt slik jeg gjorde fra 2009, at man måtte ha boks og programkort etc.

Det har aldri vært nødvendig med programkort for å se NRK.

 

 

Tanken hadde egentlig ikke slått meg at det har kommet TV-er med innebygget støtte.

De første TV-ene med støtte for det digitale bakkenettet i Norge kom i 2009, ikke lenge etter boksene... De siste årene har nesten alle TV-er som er importert gjennom tradisjonelle kanaler hatt støtten.

Lenke til kommentar

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

Dette gjelder når mottaker ikke er i bruk, dvs satt vekk/lagret. Det ts spør om er at han vil bruke TV som monitor og derfor plombere/deaktivere tuneren. Da må han betale.

Lenke til kommentar

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

Beklager. Leste visst ikke godt nok. Så tittelen og antok meg misforstått.

Da sendte jeg en ny mail til NRK hvor jeg henviste til lovdata!

Takker så meget :)

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg husker det argumentet.

Det henger igjen fra gammelt av, jeg mente jeg klarte å diskutere meg ut av det ettersom det er helt meningsløst å benytte dekoderteknoligi-argumentet når man nå til dags må ha et aktivt abonnement for å ta inn bakkenettsendinger. Før trengte vi bare en antenne, og det var jo helt annerledes.

 

At du har diskutert deg fra å ikke betale lisens (om det i det hele tatt er sant) er ikke på grunn av ett dekoderargument.

 

Hele loven om lisensen er bygd på at man eier en mottaker, enten det er en TV eller BD-spiller (DVD-spiller).

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

At du har diskutert deg fra å ikke betale lisens (om det i det hele tatt er sant) er ikke på grunn av ett dekoderargument.

 

Hele loven om lisensen er bygd på at man eier en mottaker, enten det er en TV eller BD-spiller (DVD-spiller).

 

Jeg har egentlig bare gode erfaringer med kringkastingsavdelingen.

 

Første gang jeg møtte på de kom det en kontrollør på døren min og lurte på om jeg hadde tv. Han viste frem ID og all ting, så ingen grunn til å tvile på om det var en god spøk eller ikke.

Jeg viste han inn og forklarte at jeg hadde TV, men at jeg bare brukte den til å se film på. Dette var forøvrig helt sant, men det stod en antenne der siden en kompis hadde vært på besøk et par dager før og på død og liv skulle se MacGyver på Tv2 (dette er noen år siden). Karen fra lisensavdelingen sa at det var helt greit, og han takket for seg og dro. Fikk aldri en eneste avgift fra NRK i posten.

 

 

Så var det andre gang. Da hadde jeg fått meg samboer, og med henne kom det også en "registrert TV" i hus med årlig kringkastigsavgift og det hele. Ettersom vi aldri så noe annet enn film på TV (jeg fant meg en likesinnet, for å si det slik), så ringte jeg og "sa opp" lisensen.

 

Vedlagte brev kom tilbake i posten siden du tydeligvis ikke stoler på meg.

Kringkastingsavgift2.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...